Wybory samorządowe 2024, informacje lokalne dla wyborców
07 kwietnia 2024 r. odbędą się wybory samorządowe, w których wybieramy radnych do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
Poznaj listy kandydatów na radnych w wyborach do Rady Miasta Torunia oraz kandydatów na prezydenta miasta w wyborach Prezydenta Miasta Torunia
Gdzie możesz zagłosować?
Sprawdź, gdzie znajduje się Twój lokal wyborczy:
- korzystając z wyszukiwarki obwodowych komisji wyborczych przygotowanej przez Państwową Komisję Wyborczą,
lub
- korzystając z portalu mObywatel w przeglądarce lub w aplikacji wybierając z menu Twoje dane, następnie Centralny Rejestr Wyborców,
lub
- korzystając z bezpłatnej infolinii (w dniu wyborów, w godz. 7:00-21:00): 800 244 775.
Kto może głosować?
- osoby, które w dniu wyborów kończą 18 lat i na stałe mieszkają na obszarze danej gminy w Polsce (są zameldowane na pobyt stały lub ujęte na swój wniosek w stałym obwodzie głosowania, złożony do organu gminy w miejscu głosowania),
- osoby, które nie są pozbawione praw wyborczych orzeczeniem sądu,
- obywatele UE niebędący obywatelami polskimi oraz obywatele Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, po złożeniu wniosku o ujęcie w stałym obwodzie głosowania.
Należy pamiętać, że w wyborach samorządowych wyborca musi być ujęty w spisie wyborców danej gminy. Chcąc głosować w Toruniu trzeba być ujętym w spisie wyborców Gminy Miasta Toruń.
Osoby zameldowane na pobyt stały w Toruniu są wpisane do spisu automatycznie.
Osoby zameldowane na pobyt czasowy lub bez zameldowania nie są ujęte w spisie, a chcąc głosować w Toruniu muszą podjąć dodatkowe kroki, aby figurować w spisie wyborców w Toruniu.
Osoby zamieszkujące w gminie bez formalnego zameldowania na pobyt stały oraz zameldowane na pobyt czasowy, jeżeli zamieszkują z zamiarem stałego pobytu, mogą złożyć pisemny wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania do prezydenta miasta.
Wniosek zawiera takie dane jak nazwisko i imię (lub imiona) wnioskodawcy, numer PESEL oraz oświadczenie o stałym zamieszkiwaniu w Toruniu.
Do wniosku należy załączyć dokumenty potwierdzające stałe zamieszkiwanie w Toruniu, np. tytuł prawny do lokalu, umowa najmu, potwierdzenie ponoszonych opłat za media, rozliczanie podatku w Toruniu lub inne potwierdzające zamieszkiwanie w Toruniu.
Organ jest zobowiązany do przeprowadzenia postępowania administracyjnego i wydania decyzji administracyjnej o ujęciu bądź odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania w terminie 5 dni od wpływu wniosku do organu.
Wnioski można złożyć:
- osobiście w Wydziale Spraw Administracyjnych przy ul. S. Batorego 38/40 p. 30 II piętro w godz. 7.30-16.40, tel. 56 611 83 50 lub
- elektronicznie: podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym na adres skrzynki: UMTorun/skrytka.
Sprawdzić, czy jest się ujętym w stałym obwodzie głosowania można w Centralnym Rejestrze Wyborców.
Udostępnienie danych z CRW odbywa się bezpośrednio po złożeniu wniosku w Wydziale Spraw Administracyjnych przy ul. S. Batorego 38/40, pok. 30 II p. w godz. 7:30-16:40, tel. 56 611 83 50 lub 56 611 83 22; 56 611 83 49.
Głosowanie przez pełnomocnika
- Pełnomocnictwa do głosowania mogą udzielić wyborcy niepełnosprawni oraz wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat.
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa można złożyć ustnie, pisemnie (w formie papierowej) lub elektronicznie do 29 marca 2024 r.
Wnioski przyjmowane są w Wydziale Spraw Administracyjnych przy ul. S. Batorego 38/40, w godz. 7:30-16:40, tel. 56 611 83 50 lub 56 611 83 45 lub 56 611 83 24 .
Ważne, aby osoba, której udzielono pełnomocnictwa do głosowania wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
Głosowanie korespondencyjne
Głosować korespondencyjnie mogą:
- wyborcy posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
- wyborcy podlegający w dniu głosowania obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych,
- wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat.
Zamiar głosowania korespondencyjnego powinien zostać zgłoszony przez złożenie wniosku do 25 marca 2024 r.