07 kwietnia 2024 r. odbędą się wybory samorządowe, w których wybieramy radnych do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

UWAGA! Dodatkowy dyżur Wydziału Spraw Administracyjnych

W sobotę 16.03.2024 r. w godz. 9:00-14:00 odbędzie się dyżur Wydziału Spraw Administracyjnych, podczas którego będziesz mógł:

  • zameldować się na pobyt stały w Toruniu,
  • złożyć wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania,
  • złożyć wniosek o głosowanie przez pełnomocnika,
  • sprawdzić, czy jesteś ujęty w spisie wyborców Torunia i gdzie będziesz głosować.

Kto może głosować?

  • osoby, które w dniu wyborów kończą 18 lat i na stałe mieszkają na obszarze danej gminy w Polsce (są zameldowane na pobyt stały lub ujęte na swój wniosek w stałym obwodzie głosowania, złożony do organu gminy w miejscu głosowania),
  • osoby, które nie są pozbawione praw wyborczych orzeczeniem sądu,
  • obywatele UE niebędący obywatelami polskimi oraz obywatele Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, po złożeniu wniosku o ujęcie w stałym obwodzie głosowania.

Należy pamiętać, że w wyborach samorządowych wyborca musi być ujęty w spisie wyborców danej gminy. Chcąc głosować w Toruniu trzeba być ujętym w spisie wyborców Gminy Miasta Toruń.

Osoby zameldowane na pobyt stały w Toruniu są wpisane do spisu automatycznie. 

Osoby zameldowane na pobyt czasowy lub bez zameldowania nie są ujęte w spisie, a chcąc głosować w Toruniu muszą podjąć dodatkowe kroki, aby figurować w spisie wyborców w Toruniu.

Osoby zamieszkujące w gminie bez formalnego zameldowania na pobyt stały oraz zameldowane na pobyt czasowy, jeżeli zamieszkują z zamiarem stałego pobytu, mogą złożyć pisemny wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania do prezydenta miasta. 

Wniosek zawiera takie dane jak nazwisko i imię (lub imiona) wnioskodawcy, numer PESEL oraz oświadczenie o stałym zamieszkiwaniu w Toruniu.

Do wniosku należy załączyć dokumenty potwierdzające stałe zamieszkiwanie w Toruniu, np. tytuł prawny do lokalu, umowa najmu, potwierdzenie ponoszonych opłat za media, rozliczanie podatku w Toruniu lub inne potwierdzające zamieszkiwanie w Toruniu. 

Organ jest zobowiązany do przeprowadzenia postępowania administracyjnego i wydania decyzji administracyjnej o ujęciu bądź odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania w terminie 5 dni od wpływu wniosku do organu.

Wnioski można złożyć:

  • osobiście w Wydziale Spraw Administracyjnych przy ul. S. Batorego 38/40 p. 30 II piętro w godz. 7.30-16.40, tel. 56 611 83 50 lub
  • elektronicznie: podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym na adres skrzynki: UMTorun/skrytka.

Sprawdzić, czy jest się ujętym w stałym obwodzie głosowania można  w Centralnym Rejestrze Wyborców.

Udostępnienie danych z CRW odbywa się bezpośrednio po złożeniu wniosku w Wydziale Spraw Administracyjnych przy ul. S. Batorego 38/40, pok. 30 II p. w godz. 7:30-16:40, tel. 56 611 83 50 lub 56 611 83 22; 56 611 83 49.


Głosowanie przez pełnomocnika

  • Pełnomocnictwa do głosowania mogą udzielić wyborcy niepełnosprawni oraz wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat.

Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa można złożyć ustnie, pisemnie (w formie papierowej) lub elektronicznie do 29 marca 2024 r.

Wnioski przyjmowane są w Wydziale Spraw Administracyjnych przy ul. S. Batorego 38/40, w godz. 7:30-16:40, tel. 56 611 83 50 lub 56 611 83 45 lub 56 611 83 24 .

Ważne, aby osoba, której udzielono pełnomocnictwa do głosowania wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
 


Głosowanie korespondencyjne

Głosować korespondencyjnie mogą:

  • wyborcy posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
  • wyborcy podlegający w dniu głosowania obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych,
  • wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat.

Zamiar głosowania korespondencyjnego powinien zostać zgłoszony przez  złożenie wniosku do 25 marca 2024 r.


 



Załączniki:

Obwieszczenie MKW z 15.03.2024 r. o zarejestrowanych listach kandydatów na Radnych w wyborach 7.04.2024 r.
Obwieszczenie MKW z 15.03.2024 r. o zarejestrowanych kandydatach na PMT w wyborach 7.04.2024 r.
Informacja o transporcie dla osób z niepełnosprawnością
Informacja dla mieszkańców dot. możliwości uzupełnienie składów komisji wyborczych
Zgłoszenie kandydata na członka komisji wyborczej
Obwieszczenie PMT z 28.02.2024 w sprawie podania do wiadomości wyborców informacji o numerach oraz granicach obwodów głosowania, wyznaczonych siedzibach obwodowych komisji wyborczych oraz możliwości głosowania korespondencyjnego i przez pełnomocnika…
Obwieszczenie Prezydenta Miasta Torunia z dnia 5 lutego 2024 r. o okręgach wyborczych, ich granicach i numerach, liczbie radnych wybieranych w okręgach wyborczych oraz siedzibie Miejskiej Komisji Wyborczej.
Informacja o głosowaniu przez pełnomocnika w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, zarządzonych na 7 kwietnia 2024 r.
Wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania
Wniosek o sporządzenie pełnomocnictwa do głosowania
Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania
Wniosek o udostępnienie danych z Centralnego Rejestru Wyborczego
Zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego - wniosek
Informacja o upływie terminów związanych z uprawnieniami wyborców niepełnosprawnych oraz wyborców w wieku powyżej 60 lat
Informacja o o uprawnieniach wyborców niepełnosprawnych oraz wyborców w wieku powyżej 60 lat
Informacja PKW o udziale obywateli UE niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli Zjednoczonego Królestwa Wlk. Brytanii i Irlandii Płn.
Informacja Państwowej Komisji Wyborczej o warunkach udziału obywateli polskich
Komunikat Komisarzy Wyborczych w Toruniu z dnia 12 lutego 2024 r. w sprawie zgłaszania zamiaru głosowania korespondencyjnego.
Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych
Postanowienie o powołaniu Miejskiej Komisji Wyborczej