W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

WSA 2.19 - Dowody osobiste wydawane po raz pierwszy dla osób pełnoletnich

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy Dowody osobiste, meldunki, rejestry mieszkańców
Komórka odpowiedzialna Wydział Spraw Administracyjnych

Jednostka prowadząca sprawę:
Wydział Spraw Administracyjnych
Adres: ul. Batorego 38/40, 87-100 Toruń 
Telefon: 56 611 83 50 , fax 56/611 83 20; e-mail: wsa@um.torun.pl
oraz punkt w: CH Plaza, ul. Wł. Broniewskiego 90 (poniedziałek – piątek 9.00-17.00) – tylko złożenie wniosku o dowód osobisty

Składanie wniosków o dowód osobisty tylko osobiście, po uprzednim zarezerwowaniu wizyty on-line: https://www.um.torun.pl/pl/rezerwacja-wizyty

Podstawa prawna
- art. 25 i art. 29 ust. 2-4 ustawy z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 816 z poźn. zm),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu ( Dz. U. z 2021 r., poz. 1865)
 - rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz.U.2019 r., poz.400 z późn. zm).

I. Dokumenty od wnioskodawcy: 
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:
- osobiście na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, 
- opatrzonym własnoręcznym podpisem,
- nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin,
- w siedzibie dowolnej gminy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. 
Fotografia załączana do wniosku o wydanie dowodu osobistego musi być:
Aktualna, kolorowa, odzwierciedlająca w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego.

Osoba na fotografii jest przedstawiona bez nakrycia głowy. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, a osoba ta przedłoży zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich przepisami. Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku.
Osoba na fotografii jest przedstawiona bez okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wadą narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, o ile osoba ta przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.
Osoba, która posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, a także osoba, której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie wymogów fotografii określonych powyżej, może załączyć fotografię niespełniającą tych wymogów.
Dowód odbiera się osobiście w Wydziale Spraw Administracyjnych przy ul. Stefana Batorego 38/40. 

II. Pobieranie odcisków palców: 
1. Od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, która ukończyła 12. rok życia, pobiera się odciski palców wskazujących obu dłoni za pomocą elektronicznego urządzenia do pobierania odcisków palców.
2. W przypadku, gdy odcisk palca wskazującego jest nieczytelny lub brak tego palca, odcisk pobiera się kolejno z palca środkowego, serdecznego albo kciuka, w odniesieniu do każdej z dłoni. Jeżeli odciski wszystkich palców danej dłoni wykazują niską jakość, pobiera się odcisk palca danej dłoni, który ma najwyższą jakość.
3. Nie zamieszcza się odcisków palców w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osobie:
1) od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców,
2) od której pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.

III. Wzór podpisu:
W dowodzie osobistym osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, która ukończyła 12. rok życia i nie może złożyć własnoręcznego podpisu lub nie ukończyła 12. roku życia w miejscu przeznaczonym na podpis zamieszcza się informację: "BRAK PODPISU / NO SIGNATURE".

IV. Okres ważności dowodu osobistego:
1. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania.
2. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, jest ważny przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania.

V. Składanie wniosku o dowód osobisty w przypadku choroby, niepełnosprawności lub innej przeszkody: 
1. O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, który po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.
2. Na terenie Torunia i gmin powiatu toruńskiego zgłoszenie przyjęcia wniosku w miejscu pobytu osoby składa się do Wydziału Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Torunia, przy ul. Stefana Batorego 38/ 40. 

VI. Warstwa elektroniczna dowodu osobistego:
Certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia - zamieszczany w warstwie dowodu osobistego osoby posiadającej pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
Certyfikat podpisu osobistego - zamieszczany w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która:
1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu;
2) ukończyła 13. rok życia i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu wyraził rodzic, opiekun lub kurator tej osoby;
3) ukończyła 13. rok życia, jeżeli osoba ta przed upływem ważności dowodu osobistego wydawanego na okres 12 miesięcy osiągnie pełną zdolność do czynności prawnych, i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu wyraził rodzic, opiekun lub kurator tej osoby;
Certyfikat potwierdzenia obecności – zamieszczany w warstwie każdego dowodu osobistego. 


VII. Kody do certyfikatów:
Posiadaczowi dowodu osobistego, w którego warstwie elektronicznej zamieszczono certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego przy odbiorze dowodu osobistego w siedzibie organu gminy lub w każdym czasie po odbiorze dowodu osobistego przekazuje się zabezpieczony dokument z kodem PUK.
Posiadacz dowodu osobistego, w którego warstwie elektronicznej zamieszczono wyłącznie certyfikat potwierdzenia obecności, nie otrzymuje kodu PUK.
Posiadacz dowodu osobistego aktywuje w organie gminy certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia po wpisaniu numeru CAN dowodu osobistego oraz ustala osobiście czterocyfrowy kod PIN1.
Posiadacz dowodu osobistego aktywuje w organie gminy certyfikat podpisu osobistego po wpisaniu numeru CAN dowodu osobistego oraz ustala osobiście sześciocyfrowy kod PIN 2.


VIII. Wymagane opłaty
Brak

IX. Tryb realizacji i terminy odbioru
Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Dowód osobisty można odebrać w terminie jego ważności (12 miesięcy lub 10 lat od daty wydania oznaczonej na dowodzie osobistym).

X. Jednostka odpowiedzialna
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych , pokój nr 29 II piętro 
Telefony: telefony: 56/611 83 11, -12, -17, -47, -52, -53, -58, -57, - 59.

XI. Odmowa wydania dowodu osobistego
Odmawia się wydania dowodu osobistego, w przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek o wydanie dowodu osobistego z naruszeniem przepisów ustawy o dowodach osobistych.

XII. Tryb odwoławczy
Od decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Kujawsko- Pomorskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Torunia w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

Załączniki

Powiadom znajomego