W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

USC 4.4 - Rejestracja urodzeń

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy Imiona, nazwiska, urodzenia, zgony, akta stanu cywilnego
Komórka odpowiedzialna Urząd Stanu Cywilnego

Jednostka prowadząca sprawę:
Urząd Stanu Cywilnego
Adres: ul. Bydgoska 5, 87-100 Toruń
Telefon: 56 611 83 92, 56 611 83 93, e-mail: usc@um.torun.pl

Podstawa prawna: 
• Art. 52 - 61 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r.  Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz.U. 2022, poz. 1681 ze zm.)
• Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 5 lutego 2015 r. w sprawie przenoszenia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego (Dz. U. z 2015 r., poz. 204 ze zm.)
• Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1904)
• Rozporządzenie Ministra Spraw Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020 roku w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 698 ze zm.)
• Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 15 lipca 2021 roku w sprawie wzoru karty urodzenia i karty martwego urodzenia (Dz. U. 2021 poz. 1421 ze zm.)
• Ustawa z dnia 25 lutego 1964 roku Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.)

I. DOKUMENTY OD WNIOSKODAWCY

  • karta urodzenia lub karta martwego urodzenia (dostarcza szpital)
  • dowód osobisty osoby zgłaszającej urodzenie (do wglądu)

II. OPŁATA SKARBOWA
Brak 

III. TERMIN I TRYB REALIZACJI
W dniu dokonania zgłoszenia.  

IV. JEDNOSTKA  ODPOWIEDZIALNA
Urząd Stanu Cywilnego
87-100 Toruń, ul. Bydgoska 5, pokój nr 6
tel. 56 611 83 92, 56 611 83 93 

V. TRYB  ODWOŁAWCZY
Nie przysługuje.

VI. UWAGI
• Zgłoszenia urodzenia dokonuje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce urodzenia dziecka.
• Zgłoszenia dokonują matka lub ojciec dziecka.
• Matka lub ojciec dziecka posiadający pełna zdolność do czynności prawnych mogą dokonać zgłoszenia urodzenia w formie dokumentu elektronicznego (e-usługa dostępna na portalu obywatel.gov.pl).
• Elektroniczne zgłoszenie urodzenia nie może być łączone z jednoczesnym uznaniem dziecka. 
•  Rodzice niepełnoletni, którzy ukończyli 16 lat mogą dokonać zgłoszenia, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, w przeciwnym wypadku zgłoszenia dokonuje przedstawiciel ustawowy lub opiekun prawny matki.
•  Zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika.
•  Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje się w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a w przypadku gdy dziecko urodziło się martwe w terminie 3 dni. Jeżeli nie dokonano zgłoszenia w ww. terminach kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza akt urodzenia dziecka z urzędu, wybierając dziecku imię.
•  Do złożenia oświadczeń koniecznych do uznania ojcostwa przed urodzeniem się dziecka, poza dowodami osobistymi rodziców wymagane jest zaświadczenie lekarskie stwierdzające ciążę.

Załączniki

Powiadom znajomego