W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

WOM 1.6 - Prawo jazdy - wymiana z powodu upływu terminu jego ważności oraz wydanie wtórnika

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy pojazdy, dowody rejestracyjne, transport
Komórka odpowiedzialna Wydział Obsługi Mieszkańców

Jednostka prowadząca sprawę:
Wydział Obsługi Mieszkańców
Adres: ul. Wały gen. Sikorskiego 25, 87-100 Toruń, pok. nr 4
Telefon: 56 611 88 50 - sekretariat 

Jednostka odpowiedzialna
Wydział Obsługi Mieszkańców - Referat Ewidencji Pojazdów i Kierowców
Toruń, ul. Wały Gen. Sikorskiego 25, pok. nr 4,
telefon do osób prowadzących sprawę w Wydziale:
611 88 57, 611 88 69.
Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie


Podstawa prawna
- Art. 10 - 14 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2023 r., poz. 622 z późn. zm.)
- § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U z 2016 r. poz. 231 z późn. zm.)
  


I. Dokumenty od wnioskodawcy
- wniosek o wydanie prawa jazdy według obowiązującego wzoru oraz załączniki:
- kolorowa fotografia o wymiarach 35 x 45mm, pozycja frontalna*
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy ;
- orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem, jeżeli zmiana dotyczy ważności prawa jazdy wynikającej z terminu podanego na orzeczeniu lekarskim;
- orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem, jeżeli zmiana dotyczy ważności prawa jazdy wynikającej z terminu podanego na orzeczeniu psychologicznym (dotyczy następujących kategorii prawa jazdy: C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E);
- kserokopia posiadanego prawa jazdy, jeżeli wydanie prawa jazdy następuje w wyniku zmiany danych,
- każdym przypadku do wglądu dokument tożsamości.

II. Wymagane opłaty
Opłata za wydanie prawa jazdy wynosi 100 zł i jest płatna na konto Urzędu Miasta Torunia, ul. Wały Gen. Sikorskiego 8, z dopiskiem: „opłaty komunikacyjne - prawa jazdy” – Bank Millennium O/Toruń, nr konta: 33 1160 2202 0000 0002 7221 2086.

Opłaty mogą być dokonane na miejscu lub przelane na podany powyżej numer konta

III. Termin i tryb realizacji odpowiedzi
Wydanie prawa jazdy w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, a w przypadku zmiany właściwości miejscowej urzędu spowodowanej zmianą miejsca zamieszkania do 30 dni.

IV. Tryb odwoławczy
Od decyzji odmawiającej wydania prawa jazdy przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wydziału Obsługi Mieszkańców. Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

VI. Uwagi
W przypadku odzyskania oryginału prawa jazdy, należy go niezwłocznie zwrócić do urzędu.
Wniosek pobrany z internetu należy drukować dwustronnie, przy ustawieniu jak najmniejszego marginesu na drukarce laserowej o minimalnej rozdzielczości 600 dpi przy zachowaniu pełnego nasycenia czerni. W przypadku wypisania wniosku na nieprawidłowo wydrukowanym formularzu konieczne jest ponowne jego złożenie na właściwym druku dostępnym w urzędzie.

*FOTOGRAFIA
- powinna być aktualna, wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
- musi być wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry,
- musi obejmować wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz obejmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiająca osobę w pozycji f r o n t a l n e j,
- bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami,
- naturalny wyraz twarzy i zamknięte usta.

Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami - w takim przypadku do wniosku załącza również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – w takim przypadku do wniosku załącza zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.

W sytuacji, kiedy nie można spełnić obowiązku meldunkowego lub w przypadku zameldowania w innej miejscowości niż Toruń, przy składaniu wniosku o wydanie prawa jazdy należy przedłożyć dokumenty, które potwierdzą, że miejscem zamieszkania jest Toruń.

Miejsce zamieszkania może być wykazane zaświadczeniem o zameldowaniu lub, w szczególności: tytułem prawnym do lokalu (np. umowa najmu lokalu mieszkalnego - uwaga: dokument ten wystarczy do zameldowania !, akt własności), potwierdzenie złożenia do urzędu skarbowego w Toruniu zeznania o wysokości osiągniętego dochodu za ostatni rok zawierającego w pozycji "dane identyfikacyjne i aktualny adres zamieszkania" adres zamieszkania w Toruniu, rachunki za: energię elektryczną, gaz, wodę, ogrzewanie, zawierające imię i nazwisko oraz adres zamieszkania wnioskodawcy.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24.02.2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami we wniosku o wydanie prawa jazdy należy wskazać adres zamieszkania.

Zatem określenie miejsca zamieszkania następuje ściślej, ponieważ nie odnosi się tylko do miejcowości, ale także do wskazania nazwy ulicy, numer domu i lokalu.

Niezależnie od powyższego wskazać należy, iż zgodnie z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności obywatel polski i cudzoziemiec przebywający na terytorium RP są zobowiązani wykonać obowiązek meldunkowy określony w ustawie.

Załączniki

Powiadom znajomego