WOM 1.59 - Wniosek o wpis stowarzyszenia zwykłego do ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Torunia
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | Aktywność obywatelska, stowarzyszenia, organizacje |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Obsługi Mieszkańców |
Jednostka prowadząca sprawę:
Wydział Obsługi Mieszkańców
Adres: ul. Wały gen. Sikorskiego 25, 87-100 Toruń
Telefon: 56 611 88 50 - sekretariat
Jednostka odpowiedzialna:
Wydział Obsługi Mieszkańców - Referat Działalności Gospodarczej
Toruń, ul. Legionów 220,
telefon osób prowadzących sprawę - 56 611 88 29
56 611 87 00 - umówienie terminu wizyty w Referacie Działalności Gospodarczej.
Podstawa prawna
- Art. 40 ust.5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. – Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity Dz. U. z 2019r. poz.713)
- Art.10 ustawy z dnia 25 września 2015r. o zmianie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015r. poz.1923)
I. Dokumenty od wnioskodawcy:
1. Wniosek o wpis stowarzyszenia zwykłego do ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Torunia złożony przez przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie lub zarząd ( wg załączonego wniosku nr 1)
2. Załączniki do wniosku (w oryginale):
- regulamin działalności
- lista założycieli stowarzyszenia zwykłego zawierająca ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe lub członków zarządu
imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin przewiduje ten organ
adres siedziby stowarzyszenia zwykłego
- protokół zebrania założycielskiego zawierający uchwały: o założeniu stowarzyszenia, przyjęciu regulaminu, wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie lub wyborze władz (zarządu i komisji rewizyjnej)
II. Wymagane opłaty
Bez opłat.
III. Termin i tryb realizacji odpowiedzi
Organ nadzorujący w ciągu 7 dni od wpływu wniosku dokonuje wpisu do ewidencji lub wzywa do uzupełnienia braków we wniosku lub składa do Sądu Rejonowego w Toruniu wniosek o zakazanie założenia stowarzyszenia.
IV. Tryb odwoławczy
W przypadku gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu w terminie 7 dni od wpływu wniosku o wpis lub wpływu uzupełnienia braków we wniosku i nie został skierowany wniosek do Sądu Rejonowego w Toruniu o zakaz założenia stowarzyszenia – przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność organu do sądu administracyjnego.
Natomiast na postanowienie Sądu o zakazaniu założenia stowarzyszenia przysługuje środek zaskarżenia przewidziany w trybie cywilnoprawnym.
V. Uwagi
Organ nadzorujący niezwłocznie, bezpłatnie informuje przedstawiciela lub zarząd stowarzyszenia o dokonaniu wpisu do ewidencji albo o bezskuteczności wniosku o wpis (z powodu braków wniosku lub skierowania wniosku do sądu o zakaz założenia stowarzyszenia).
Wnioski o wpis stowarzyszenia zwykłego do ewidencji można wykorzystać odpowiednio także do wpisu wszelkich zmian stowarzyszenia figurującego już w ewidencji.
Stowarzyszenia zwykłe działające na podstawie przepisów ustawy- Prawo o stowarzyszeniach sprzed 20 maja 2016r., mogą nadal prowadzić działalność, obowiązane są jednak, w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanych przepisów ustawy (tj. do dnia 19 maja 2018r.) dokonać wpisu, podobnie jak nowo powstające stowarzyszenia, do nowej ewidencji stowarzyszeń zwykłych, o której mowa w art.40 ust.5 ww. ustawy. Brak wpisu stowarzyszenia zwykłego do nowej ewidencji w wyznaczonym terminie skutkuje jego rozwiązaniem z mocy prawa.
Po wpisaniu stowarzyszenia zwykłego do ewidencji istnieje możliwość wystąpienia do organu nadzorującego o wydanie zaświadczenia potwierdzającego wpis, należy wnieść wówczas opłatę 17 zł za wydanie zaświadczenia - wpłata w kasie UMT lub na konto UMT w Banku Millennium
37 1160 2202 0000 0000 8344 0799.
Z uwagi na nową formułę tworzenia i funkcjonowania stowarzyszeń zwykłych oraz krótki termin rozpatrzenia wniosku o wpis do ewidencji, wskazane jest przed złożeniem wniosku skonsultowanie przygotowanych dokumentów w tut. Wydziale.
Dane kontaktowe do konsultacji: i.torlinska@um.torun.pl,
tel. 56/ 611 88 29.