W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Oświadczenie nr 8/2006 RMT

w sprawie budowy mostu drogowego przez rzekę Wisłę w Toruniu w ciągu drogi krajowej nr 15.

Data przyjęcia: 06.04.2006
Data wejścia w życie: 06.04.2006

  

Oświadczenie nr 8/06
Rady Miasta Torunia
z dnia 6 kwietnia 2006 r.

w sprawie budowy mostu drogowego przez rzekę Wisłę w Toruniu w ciągu drogi krajowej nr 15.

Na podstawie § 21 ust. 8 Regulaminu Rady Miasta Torunia stanowiącego załącznik nr 1 do Statutu Gminy Miasta Toruń, w związku z uchwałą Rady Miasta Torunia nr 1077/2002 z dnia 16 maja 2002 roku w sprawie Strategii Rozwoju Miasta Torunia oraz uchwałą Rady Miasta Torunia nr 978/06 z dnia 6 kwietnia 2006 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2006-2008, a także w nawiązaniu do rezolucji nr 1/05 Rady Miasta Torunia z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie lokalizacji mostu drogowego przez rzekę Wisłę w Toruniu w ciągu drogi krajowej nr 15 oraz do uchwały nr 778/05 Rady Miasta Torunia z dnia 9 czerwca 2005 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązań związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej budowy mostu drogowego wraz z dojazdami

Rada Miasta Torunia:

  1. Akceptuje dotychczasowe działania Prezydenta Miasta Torunia związane z przygotowaniem projektu budowlanego, podjęte zgodnie z uchwałą nr 778/05 Rady Miasta Torunia, i przyjmuje do wiadomości stosowną informację Prezydenta Miasta Torunia, w tym fakt 70% stanu zaawansowania dokumentacji technicznej dla I etapu budowy mostu drogowego wraz z dojazdami łączącego drogę krajową nr 1 z drogą krajową nr 15 i 80.

  2. Podtrzymuje swoje stanowisko wyrażone w rezolucji nr 1/05 Rady Miasta Torunia z dnia 17 lutego 2005 r., dotyczące lokalizacji nowego mostu drogowego w Toruniu w ciągu ul. Wschodniej, uznając ją za optymalną z uwagi na konieczność komunikacyjnego odciążenia centrum Torunia i mostu im. J. Piłsudskiego, ochronę zespołu staromiejskiego wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO i zasobów przyrodniczych Torunia. Most w tej lokalizacji może być szybko realizowany z uwagi na brak zasadniczych przeszkód środowiskowych i społecznych, a także pozwoli na usprawnienie obsługi transportowej uprzemysłowionych rejonów lewobrzeżnej i prawobrzeżnej części miasta oraz lepsze skomunikowanie rozwijających się obszarów mieszkaniowych Torunia lewobrzeżnego z największymi dzielnicami miasta położonymi w jego prawobrzeżnej części.

  3. Z uznaniem przyjmuje decyzję Sejmiku Samorządowego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, który 6 lutego 2006 r. podjął uchwałę Nr XLIII/624/06 w sprawie „Strategii Rozwoju Transportu w Województwie Kujawsko-Pomorskim do 2015 r.”, w której zaakceptowano przebieg i lokalizację mostu w ciągu drogi krajowej nr 15 zgodnie z wnioskiem Prezydenta Miasta Torunia i uchwałą Rady Miasta Torunia nr 778/05.

  4. Przyjmuje również z zadowoleniem uchwałę z 23 marca 2006 r. w sprawie mostu drogowego w Toruniu podjętą przez reprezentujące 187 firm Walne Zgromadzenie Członków Izby Przemysłowo-Handlowej w Toruniu, w treści której stwierdzono m.in. konieczność szybkiej i sprawnej budowy nowego mostu drogowego zgodnie z podjętymi dotychczas uchwałami Rady Miasta Torunia.

  5. Odbiera z niepokojem działania mogące wpłynąć na znaczne opóźnienie rozpoczęcia robót budowlanych przy nowej przeprawie mostowej w Toruniu, w tym mogące zniweczyć szansę na uzyskanie wsparcia z funduszy pomocowych Unii Europejskiej w latach 2007-2008.

  6. Zwraca się do Ministerstwa Transportu i Budownictwa o nieopóźnianie procesu inwestycyjnego nowej przeprawy mostowej w Toruniu poprzez zlecanie dodatkowych ekspertyz i opracowań, mających na celu podważenie słuszności decyzji władz Torunia w sprawie lokalizacji mostu.

  7. Wzywa organizacje społeczne i polityczne oraz władze kraju i regionu kujawsko-pomorskiego do wspierania działań mających na celu szybkie uzyskanie decyzji lokalizacyjnej oraz pozwolenia na budowę nowego mostu drogowego w Toruniu wraz z dojazdami, stanowiącego fragment drogi krajowej nr 15 w nowym przebiegu w wyznaczonej lokalizacji.

  8. Oczekuje zdecydowanego poparcia wyżej wymienionych grup i osób w sprawie pozyskania środków finansowych na realizację przedmiotowej inwestycji zarówno z Unii Europejskiej, budżetu państwa, jak i środków samorządu województwa kujawsko-pomorskiego.

Przewodniczący
Rady Miasta Torunia
/-/Józef Jaworski

  

Uzasadnienie

Zgodnie z Rezolucją nr 1/05 Rady Miasta Torunia z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie lokalizacji mostu drogowego przez rzekę Wisłę w Toruniu w ciągu drogi krajowej nr 15, Prezydent Miasta Torunia podjął działania mające na celu przygotowanie i realizację budowy mostu drogowego wraz z dojazdami w wyznaczonej lokalizacji na wysokości ulic Sz. Lubicka - Wschodnia - Żółkiewskiego przez Wisłę i dalej poprzez ul. Lipnowską do ul. Łódzkiej.

Wskazana lokalizacja stała się przedmiotem dyskusji publicznej, w którą włączyło się Ministerstwo Transportu i Budownictwa. Powołując się na zaistniałe kontrowersje dotyczące lokalizacji mostu przez Wisłę w Toruniu, zaprosiło ono Prezydenta Miasta Torunia i rekomendowanych przez niego ekspertów na spotkanie do siedziby MTiB w Warszawie w dniu 28 marca br. w celu wypracowania kompromisu w tej sprawie. Spotkanie to zostało odwołane 23 marca br. przez Podsekretarza Stanu MTiB, który poinformował Prezydenta Miasta Torunia, iż resort transportu planuje zlecić ekspertyzy porównawcze lokalizacji obu wariantów mostu i dopiero po ich uzyskaniu przygotuje stosowne spotkanie. Tego rodzaju zdarzenia wpływają na rytm prowadzonych obecnie prac projektowych i organizacyjnych związanych z powstaniem mostu, a w konsekwencji mogą opóźnić rozpoczęcie prac budowlanych.

Wcześniej Rada Miasta Torunia, podejmując decyzję akceptującą wybór nowego przebiegu drogi krajowej nr 15 z mostem przez Wisłę, kierowała się analizą możliwości przebiegu tej drogi w oparciu o studium wykonalności (opracowane przez Transprojekt Gdański), które wskazało tę lokalizację za optymalną. Swoje stanowisko Rada zawarła w przywołanej Rezolucji RMT nr  1/05, a także w Uchwale nr 778/05 Rady Miasta Torunia z dnia 9 czerwca 2005 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązań związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej […]. Działania te zostały poparte szerokimi konsultacjami społecznymi.

Ważne jest również to, że w budżecie miasta Torunia na rok 2006 i w „Wieloletnim planie inwestycyjnym  na lata 2006-2008” zaplanowano na powstanie nowej przeprawy mostowej  odpowiednie środki finansowe. Ponadto zgodnie z przywołaną Uchwałą nr 778/05 wyłoniono wykonawcę dokumentacji technicznej dla I etapu inwestycji – „Budowa mostu drogowego wraz z dojazdami łączącego drogę krajową nr 1 z drogą krajową nr 15 i 80” o długości 3,6 km. Obecny  stan zaawansowania tych prac wynosi ponad 70%.

Opracowana dokumentacja jest zgodna z wnioskiem zgłoszonym do dofinansowania ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006, który został zarejestrowany pod numerem SK-2/0832/SPOT/32/2004.

Przyjęcie przez Radę Miasta Torunia niniejszego oświadczenia pozwoli wyrazić po raz kolejny zgodną wolę organów Gminy Miasta Torunia w sprawie lokalizacji nowego mostu wobec mieszkańców Torunia, instytucji społecznych i gospodarczych naszego miasta wyrażających opinie w tej sprawie, a także właściwych ministerstw, agencji rządowych i unijnych, które mają obecnie lub będą miały w przyszłości wpływ na wsparcie planów i realizacji nowego mostu.

Powiadom znajomego