Uchwała nr 478/2000
Rady Miasta Torunia
z dnia 8 czerwca 2000 roku

 

w sprawie nadania statutu Domowi Pomocy Społecznej im. Dr Leona Szumana w Toruniu.

Na podstawie art.40 ust. 2 pkt 2 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. nr 13, poz.74 ze zmianami) w związku z § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 23 kwietnia 1997 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. nr 44 poz. 277)

 

Rada Miasta Torunia
uchwala, co następuje:

 

§ 1

Nadaje się statut Domowi Pomocy Społecznej im. Dr Leona Szumana w Toruniu stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2

Traci moc statut Domu Pomocy Społecznej w Toruniu nadany Zarządzeniem Nr 71/91 Wojewody Toruńskiego z dnia 26 lipca 1991 r. w sprawie nadania statutów Domom Pomocy Społecznej oraz Zarządzenie Nr 83/98 Wojewody Toruńskiego z dnia 30 października 1998 r. w sprawie nadania statutów Domom Pomocy Społecznej.

 

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Torunia.

 

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

 

Przewodniczący
Rady Miasta Torunia

/-/ Bogdan Major

 


Załącznik
do uchwały nr 478/2000 RMT
z dnia 8 czerwca 2000 roku

 

 

STATUT

Domu Pomocy Społecznej
im. dr Leona Szumana
w Toruniu

 

Rozdział I
Postanowienia ogólne

 

§ 1

Dom Pomocy Społecznej im. dr Leona Szumana w Toruniu, zwany dalej "Domem" jest jednostką organizacyjną Gminy Miasta Toruń.

 

§ 2

Siedzibą Domu jest Miasto Toruń.

 

§3

Dom jest domem o charakterze ponad gminnym.

Dom jest domem stałego pobytu przeznaczonym dla osób starych.

 

§ 4

Dom działa na podstawie przepisów:

  1. Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996r. Nr 13, poz. 74 ze zmianami)

  2. Ustawy z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 1998r. Nr 64, poz. 414 ze zmianami).

  3. Zarządzenia nr 1 kierownika Wydziału Zdrowia i Opieki społecznej Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Toruniu z dnia 30 czerwca 1969 roku w sprawie powołania Państwowego Domu Rencistów w Toruniu.

  4. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. nr 91 poz. 578 ze zmianami).

  5. Ustawy z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z ze zmianami).

  6. Niniejszego statutu.

  7. Innych obowiązujących aktów prawnych, w tym dotyczących pomocy społecznej.

 

§ 5

Celem Domu jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokajanie niezbędnych potrzeb bytowych, edukacyjnych, społecznych, religijnych na poziomie obowiązującego standardu.

 

§ 6

Do podstawowych zadań Domu należy:

Realizacja zadań pomocy społecznej określonych ustawą o pomocy społecznej a w szczególności:

a/ tworzenie na terenie Domu warunków odpowiedniej infrastruktury socjalnej,
b/ świadczenie usług opiekuńczych, rehabilitacyjnych i bytowych.

 

§7

  1. Decyzję administracyjną kierującą osobę do Domu wydaje z upoważnienia Prezydenta Miasta Torunia Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Toruniu.

  2. Zasady odpłatności za pobyt w Domu regulują przepisy ustawy z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 1998r. Nr 64, poz. 414 ze zmianami).

 

Rozdział II
Zarządzanie Domem

 

§ 8

  1. Domem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor Domu.

  2. Dyrektor Domu powoływany i odwoływany jest przez Zarząd Miasta Torunia.

  3. Dyrektor Domu wyłaniany jest w drodze ogłaszanego konkursu.

  4. Dyrektor Domu kieruje działalnością Domu na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Miasta Torunia i w tym zakresie samodzielnie podejmuje czynności dotyczące Domu oraz ponosi za nie odpowiedzialność5. .

  5. Szczegółowy zakres czynności Dyrektora Domu określa zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności ustalony przez Prezydenta Miasta Torunia.

  6. Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora Domu jest Prezydent Miasta Torunia.

  7. Kierownik kieruje Domem przy pomocy:
    1/ Głównego księgowego
    2/ Kierowników Działów

  8. Dyrektor Domu dokonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych w Domu.

  9. Zakres obowiązków pracowników Domu określa Dyrektor.

 

Rozdział III
Organizacja wewnętrzna

 

§ 9

Zadania Domu z zakresu pomocy społecznej realizują następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:

1/ Dział Finansowo-Księgowy,
2/ Dział Administracyjno-Gospodarczy,
3/ Dział Opiekuńczo-Rehabilitacyjny,
    a/ Zespół Opiekuńczo-Terapeutyczny,
    b/ Zespół Zabiegowo-Rehabilitacyjny,
4/ Radca Prawny,
5/ Stanowisko ds. pracowniczych,
6/ Stanowisko ds. BHP,
7/ Stanowisko ds. OC,
8/ Kapelan.

 

§ 10

Organizację wewnętrzną oraz zadania Domu określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora Domu i zatwierdzony przez Zarząd Miasta Torunia.

 

Rozdziała IV
Zakres usług świadczonych przez Dom

 

§ 11

1. Dom zaspokaja niezbędne potrzeby bytowe mieszkańców oraz świadczy na ich rzecz usługi opiekuńcze i wspomagające zapewniając im:

1/ w zakresie potrzeb bytowych:

a/ miejsce zamieszkania,
b/ wyżywienie,
c/ utrzymanie czystości,
d/ odzież i obuwie

2/ w zakresie usług opiekuńczych:

a/ pomoc w podstawowych czynnościach życiowych,
b/ podnoszenie sprawności i aktywności mieszkańców,
c/ niezbędną pomoc w załatwianiu spraw osobistych.

3/ w zakresie usług wspomagających:

a/ udział w terapii zajęciowej,
b/ zaspokojenie potrzeb religijnych i uczestnictwo w praktykach religijnych,
c/ organizowanie świąt, uroczystości lokalnych oraz udział w imprezach kulturalnych i turystycznych,
d/ warunki do rozwoju samorządności mieszkańców,
e/ warunki do nawiązywania, rozwijania i utrzymywania kontaktu z rodzina i środowiskiem,
f/ warunki do usamodzielnienia mieszkańców.

2. Dom stwarza warunki mieszkańcom do korzystania z przysługujących na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność3. do wysokości limitu ceny przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 6 lutego 1997 roku o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. nr 28 poz. 153 ze zmianami). Dom może pokryć4. wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

 

Rozdział V
Prawa i obowiązki mieszkańców Domu

 

§ 12

1. Mieszkaniec Domu ma prawo do:

1/ godnego traktowania przez personel i innych mieszkańców Domu,
2/ pomocy w zaspokajaniu swoich niezbędnych potrzeb,
3/ zapewnienia ochrony prawnej,
4/ uczestniczenia w podejmowaniu decyzji w spawach dotyczących swojej osoby,
5/ uczestnictwa w tworzeniu indywidualnych planów opieki i ocenie efektów ich realizacji,
6/ uprawiania praktyk religijnych,
7/ składania skarg i wniosków,
8/ uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom i swobodnego korzystania z nich,
9/ przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych oraz doznawania z ich strony opieki w formach i zakresie określonym w regulaminie porządkowym Domu,
10/ wyjść i wyjazdów poza teren Domu zgodnie z regulaminem porządkowym Domu.

2. Obowiązkiem każdego mieszkańca jest:

1/ poszanowanie godności osobistej współmieszkańców i pracowników,
2/ wzajemna życzliwość, pomoc koleżeńska i szacunek,
3/ utrzymanie porządku i czystości wokół siebie oraz higieny osobistej w miarę swoich możliwości,
4/ poszanowanie mienia będącego własnością prywatną i całej społeczności Domu,
5/ ponoszenie opłat za pobyt w Domu według obowiązujących przepisów, zgodnie z decyzja administracyjną,
6/ przestrzeganie norm i zasad współżycia społecznego oraz przepisów porządkowych obowiązujących w Domu.

 

§ 13

Szczegółową organizację i działanie Domu oraz zakres praw i obowiązków mieszkańców Domu określa regulamin Domu ustalony przez Dyrektora Domu, po zasięgnięciu opinii jego mieszkańców.

Obowiązki mieszkańców Domu nie mogą być nadmierne w stosunku do ich możliwości psychicznych i fizycznych.

 

Rozdział VI
Gospodarka finansowa

 

§ 14

1. Gospodarka finansowa Domu jako gminnej jednostki budżetowej prowadzona jest na zasadach określonych przez przepisy ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. nr 155 poz. 1014 ze zmianami) i przepisy wykonawcze do ustawy.

2. Dyrektor Domu odpowiada za gospodarkę finansową Domu.

 

Rozdział VII
Postanowienia końcowe

 

§ 15

Dyrektor Domu ponosi odpowiedzialność za funkcjonowanie Domu i przestrzeganie postanowień niniejszego statutu.

 

§ 16

Zmian w statucie dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.

 

§ 17

W sprawach nie uregulowanych w statucie mają zastosowanie odpowiednie postanowienia ustawy z dnia 29 listopada 1990 roku o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 1998 roku nr 64 poz. 414 ze zmianami) i przepisy wykonawcze do tej ustawy, Kodeks Pracy oraz inne obowiązujące akty prawne.

 

§ 18

Statut obowiązuje z dniem wejścia w życie uchwały Rady Miasta Torunia w sprawie nadania statutu Domowi Pomocy Społecznej w Toruniu.