Uchwała Nr 587/2000
Rady Miasta Torunia
z dnia 19 października 2000 roku

w sprawie zmiany uchwały nr 408/94 Rady Miejskiej Torunia z dnia 20 stycznia 1994 r. w sprawie przyjęcia "Programu Tworzenia Warunków Udziału Ludzi Niepełnosprawnych w Życiu Publicznym Miasta Torunia".

Na podstawie art. 7 ust.1 pkt 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 15 ustawy  z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 1996 r. nr 13 poz. 74 ze zm.)

 

Rada Miasta Torunia
uchwala, co następuje:

 

§ 1

Rozszerza się załącznik pod tytułem "Programu Tworzenia Warunków Udziału Ludzi Niepełnosprawnych w Życiu Publicznym Miasta Torunia"  do uchwały nr 408 z 20 stycznia 1994 r., stanowiący jej integralną część o opracowanie pod nazwą "Program działań na rzecz osób niepełnosprawnych w samorządzie w latach 2001-2003".

 

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Torunia.

 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

 

Przewodniczący
Rady Miasta Torunia

/-/ mgr inż. Bogdan Major

 

 

Założenia ogólne:

Osoby niepełnosprawne mają prawo do niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia oraz do korzystania na zasadzie równości z praw i obowiązków ustanowionych dla ogółu obywateli – bez względu na rodzaj, przyczynę i stopień niepełnosprawności.

Osoby niepełnosprawne mają prawo do uzyskania niezbędnej pomocy umożliwiającej  wyrównanie zmniejszonych wskutek niepełnosprawności szans w korzystaniu z przysługujących im praw. Wszelkie działania podejmowane na rzecz osób niepełnosprawnych muszą gwarantować poszanowanie suwerenności jednostki i jej prawo do dokonywania samodzielnych wyborów życiowych.

Niniejsze opracowanie jest uszczegółowieniem "Programu tworzenia warunków udziału ludzi niepełnosprawnych w życiu publicznym miasta Torunia" przyjętym uchwałą Rady Miejskiej Torunia nr 408 z dnia 20 stycznia 1994 r. i pokazaniem dorobku osiągniętego dzięki jej uchwaleniu z jednej strony, z drugiej zaś wskazaniem na problemy ciągle nurtujące środowisko osób niepełnosprawnych.

Przyjęty w roku 1994 "Program" jest ciągle aktualny, a jego konsekwentna realizacja dała wymierne efekty.

 

 

Główne obszary działań na rzecz
osób niepełnosprawnych w latach 2001-2003

  1.  Jak najszersze rozpoznanie indywidualnych potrzeb osób niepełnosprawnych i umożliwienie dostępu do:

  1. opieki, informacji medycznej i rehabilitacyjnej

  2. sprzętu umożliwiającego komunikację z otoczeniem

  3. pomocy w uzyskaniu niezbędnych środków egzystencji

 

  1. Funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w społeczności lokalnej:

  1. stworzenie dzieciom i młodzieży  niepełnosprawnej możliwości kształcenia się na równi z pełnosprawnymi rówieśnikami na wszystkich poziomach nauczania

  2. stwarzanie możliwości zatrudnienia na otwartym rynku pracy, jak i w warunkach chronionych

  3. likwidacja barier architektonicznych, urbanistycznych  i w komunikowaniu się w obiektach użyteczności publicznej

  4. dostosowanie infrastruktury komunikacji publicznej  do potrzeb osób niepełnosprawnych (organizacja transportu specjalistycznego, wyznaczanie miejsc parkingowych dla kierowców niepełnosprawnych)

 

Główne cele programu

  

MODUŁ I.

Dostosowanie budynków oświatowych w Toruniu do potrzeb osób niepełnosprawnych z uwzględnieniem wyposażenia oddziałów integracyjnych.

 

I. Ogólny opis stanu docelowego:

  1. Likwidacja barier architektonicznych w szkołach i placówkach oświatowych.

  2. Dostosowanie szkolnych obiektów sportowych do potrzeb osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem boisk szkolnych oraz sal gimnastycznych.

  3. Dostosowanie urządzeń sanitarnych w szkołach  i placówkach oświatowo – wychowawczych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

  4. Montaż dźwigów osobowych w szkołach ogólnodostępnych z klasami integracyjnymi, szkole terapeutycznej, specjalnym ośrodku szkolno – wychowawczym, poradni psychologiczno – pedagogiczne, w placówkach  kulturalno – oświatowych ( Młodzieżowy Dom Kultury, Ognisko Pracy Pozaszkolnej "Dom Harcerza").

  5. Zakup sprzętu dydaktycznego do oddziałów integracyjnych, w których kształcone są dzieci niewidome i słabo widzące, niesłyszące i słabo słyszące.

 

II. Lista zadań służących osiągnięciu celu:

  1. Opracowanie harmonogramu wprowadzania usprawnień architektonicznych w poszczególnych placówkach oświatowych.

  2. Wykonanie projektów architektonicznych:

- Podjazdów na zewnątrz budynków ( poręcze, uchwyty)
- Usprawnień wewnętrznych urządzeń sanitarnych
- Dostosowania wewnętrznych ciągów komunikacyjnych do potrzeb osób niepełnosprawnych
- Dźwigów osobowych dla niepełnosprawnych

  1. Określenie terminów wykonania w/w prac.

  2. Realizacja w/w projektów.

  3. Przeprowadzenie procedur przetargowych na projekty architektoniczne i ich realizacje.

  4. Zakup pomocy dydaktycznych do oddziałów integracyjnych.

 

III. Sposób realizacji:

1) Wymienione poniżej jednostki oświatowe zostaną objęte działaniami likwidującymi bariery architektoniczne:

  1. Szkoła Podstawowa Nr 10, ul. Bażyńskich 30/36

  2. Gimnazjum Nr 10, ul. Bażyńskich 30/36

  3. Szkoła Podstawowa Nr 16, ul. Dziewulskiego 2

  4. Gimnazjum Nr 16, ul. Dziewulskiego 2

  5. Zespół Szkół Nr 5, ul. Wyszyńskiego 1/5

  6. Szkoła Terapeutyczna Nr 33, ul. Bolta 14

  7. III Liceum Ogólnokształcące, ul. Bolta 14

  8. Zespół Szkół Nr 3, SzosaChełmińska 224/226

  9. V Liceum Ogólnokształcące, ul. Sienkiewicza 34

  10. Młodzieżowy Dom Kultury, ul. Przedzamcze 15

  11. Centrum Informacji Młodzieżowej, ul. Przedzamcze 15

  12. Ognisko Pracy Pozaszkolnej, Rynek Staromiejski 7        

  13. Zespół Szkół Muzycznych, ul. Mickiewicza 28

  14. Zespół Szkół Nr 10, ul. Św. Katarzyny 9

  15. IV Liceum Ogólnokształcące, ul. Warszawska 1/5

  16. Szkoła Podstawowa Nr 14, ul. Hallera 79

  17. Gimnazjum Nr 14, ul. Hallera 79

  18. Przedszkole Miejskie Nr 2, ul. Stawisińskiego 7

  19. Przedszkole Miejskie Nr 10, ul. Rydygiera 12

  20. Przedszkole Miejskie Nr 16, ul. Sucharskiego 2

  21. Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna, ul. Prosta 4

  22. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, ul. Żwirki i Wigury 19/21

  23. Zespół Szkół Nr 26, ul. Buszczyńskich 11

  24. Zespół Szkół Nr 6, ul. Dziewulskiego 41

  25. Centrum Kształcenia Ustawicznego, ul. Plac Św. Katarzyny 8

2) W wybranych oświatowych obiektach sportowych zamontowanie sprzętu umożliwiającego korzystanie z obiektów przez osoby niepełnosprawne:

- Kosze do gier zespołowych,
- Sprzęt do rehabilitacji ruchowej

3) Modernizacja urządzeń sanitarnych w następujących obiektach oświatowych:

  1. Szkoła Podstawowa Nr 10, ul. Bażyńskich 30/36

  2. Gimnazjum Nr 10, ul. Bażyńskich 30/36

  3. Szkoła Podstawowa Nr 16, ul. Dziewulskiego 2

  4. Gimnazjum Nr 16, ul. Dziewulskiego 2

  5. Zespół Szkół Nr 5, ul. Wyszyńskiego 1/5

  6. Szkoła Terapeutyczna Nr 33, ul. Bolta 14

  7. III Liceum Ogólnokształcące, ul. Bolta 14

  8. Zespół Szkół Nr 3, Szosa Chełmińska 224/226

  9. V Liceum Ogólnokształcące, ul. Sienkiewicza 34

  10. Młodzieżowy Dom Kultury, ul. Przedzamcze 15

  11. Centrum Informacji Młodzieżowej, ul. Przedzamcze 15

  12. Ognisko Pracy Pozaszkolnej, Rynek Staromiejski 7

  13. Zespół Szkół Muzycznych, ul. Mickiewicza 28

  14. Zespół Szkół Nr 10, ul. Św. Katarzyny 9

  15. IV Liceum Ogólnokształcące, ul. Warszawska 1/5

  16. Szkoła Podstawowa Nr 14, ul. Hallera 79

  17. Gimnazjum Nr 14, ul. Hallera 79

  18. Przedszkole Miejskie Nr 2, ul. Stawisińskiego 7

  19. Przedszkole Miejskie Nr 10, ul. Rydygiera 12

  20. Przedszkole Miejskie Nr 16, ul. Sucharskiego 2

  21. Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna, ul. Prosta 4

  22. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, ul. Żwirki i Wigury 19/21

  23. Zespół Szkół Nr 26, ul. Buszczyńskich 11

  24. Zespół Szkół Nr 6, ul. Dziewulskiego 41

  25. Centrum Kształcenia Ustawicznego, ul. Plac Św. Katarzyny 8

4) Instalacja dźwigów osobowych w następujących obiektach oświatowych:

  1. Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna

  2. Szkoła Terapeutyczna Nr 33

  3. Specjalny Ośrodek  Szkolno–Wychowawczy

  4. Zespół Szkół Nr 5

  5. Zespół Szkół Nr 10

  6. IV Liceum Ogólnokształcące

  7. Szkoła Podstawowa Nr 5

  8. Przedszkole Miejskie Nr 2

  9. Przedszkole Miejskie Nr 10

  10. Przedszkole Miejskie Nr 16

 

IV. Wskaźniki weryfikacji osiągnięcia celu:

W obiektach oświatowych Torunia, w 18 oddziałach integracyjnych kształci się ponad 60 dzieci o zróżnicowanej niepełnosprawności. Ponadto w oddziałach ogólnodostępnych, na wszystkich poziomach edukacyjnych ( szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne) kształci się około 150 uczniów.

W 7 oddziałach integracyjnych funkcjonujących w 3 Przedszkolach Miejskich w zajęciach dydaktyczno – wychowawczych uczestniczy 25 dzieci niepełnosprawnych.

W szkołach specjalnych kształci się ogółem 700 uczniów. Niejednokrotnie z powodu braku prawidłowych warunków dla osób niepełnosprawnych niemożliwa jest realizacja obowiązku szkolnego na terenie szkół, a tym samym realizowany jest obowiązek poprzez nauczanie indywidualne.

Liczba dzieci nauczanych indywidualnie stale wzrasta i obecnie wynosi około 150. W związku z powyższym , w wyniku realizacji programu, ulegną poprawie warunki korzystania z obiektów oświatowych w ramach już istniejącej oferty edukacyjnej adresowanej do osób niepełnosprawnych.

 

V. Terminy realizacji zadań:

Terminy zostaną określone w harmonogramie działań na podstawie środków finansowych określonych w uchwałach budżetowych na lata: 2001, 2002, 2003.

 

VI. Realizatorzy poszczególnych zadań i osoby odpowiedzialne:

Realizator: Naczelnik Wydziału Oświaty UM

Osoby odpowiedzialne: Kierownik Referatu Inwestycji i Remontów        

 

VII. Finansowanie programu:

1. Adaptacja i modernizacja urządzeń sanitarnych:

460 000 zł

2. Montaż dźwigów osobowych:

1 700 000 zł

3. Likwidacja barier architektonicznych:

400 000 zł

4. Pomoce dydaktyczne:

300 000 zł

5. Adaptacja obiektów sportowych:

 400 000 zł

RAZEM:

3 260 000 zł

 

MODUŁ II.

Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych

W procesie rehabilitacji mają zostać rozwiązane problemy wynikające z niepełnosprawności poprzez zminimalizowanie jej konsekwencji i przygotowanie osoby niepełnosprawnej do życia i pracy. Ostatecznym celem rehabilitacji jest społeczna i zawodowa integracja (włączenie w życie społeczne i zawodowe) lub reintegracja (ponowne włączenie w życie społeczne i zawodowe), aby osoba niepełnosprawna mogła prowadzić w miarę możliwości normalne życie.

 

1. Rehabilitacja społeczna.

Rehabilitacja społeczna ma na celu umożliwienie osobom niepełnosprawnym uczestnictwa w życiu społecznym. Do podstawowych form rehabilitacji społecznej zalicza się  zwłaszcza uczestnictwo w:

  1. warsztatach terapii zajęciowej,

  2. turnusach rehabilitacyjnych,

  3. zespołach ćwiczeń fizycznych usprawniających psychoruchowo, rekreacyjnych i sportowych oraz innych zespołach aktywności społecznej.

Zadania Miasta Torunia (powiatu grodzkiego) na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej realizuje Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, w ramach którego działa również Zespół ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności.

Zadania z zakresu rehabilitacji społecznej finansowane są ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 123, poz.776 z późn. zm.) polegają na:

Prawidłowa realizacja zadań wymaga szeroko zakrojonej kampanii informacyjnej o możliwościach, jakie stwarzają obowiązujące w tym zakresie przepisy  prawa oraz współdziałania zarówno z organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami działającymi na rzecz  osób niepełnosprawnych, jak i organizatorami turnusów rehabilitacyjnych czy jednostkami tworzącymi warsztaty terapii zajęciowej.

Doświadczenia zdobyte w trakcie realizacji zadań z zakresu rehabilitacji społecznej w latach 1999-2000 oraz prowadzone działania informacyjne i organizacyjne pozwalają zakładać, że z dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych i likwidacji barier architektonicznych czy w komunikowaniu się mogłoby skorzystać więcej osób niepełnosprawnych, niż ma to miejsce w roku 2000.

Ilość osób, którym można by przyznać dofinansowania limitowana jest wielkością środków przydzielonych przez Zarząd PFRON. Zasady podziału środków na poszczególne zadania ustawowe dla powiatów reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 1999r. w sprawie algorytmu podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację określonych zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz sposobu przedstawiania sprawozdań o wykorzystaniu tych środków.

 

2. Rehabilitacja zawodowa.

Rehabilitacja zawodowa ma na celu ułatwienie osobie niepełnosprawnej uzyskania i utrzymania odpowiedniego zatrudnienia i awansu zawodowego przez umożliwienie jej korzystania z poradnictwa zawodowego, szkolenia i pośrednictwa pracy.

Zadania Miasta (jako powiatu grodzkiego) na rzecz osób niepełnosprawnych, z zakresu rehabilitacji zawodowej, realizują Biuro ds. Zatrudnienia i Rehabilitacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych i Powiatowy Urząd Pracy dla miasta Torunia.

Głównymi celami działań z zakresu rehabilitacji zawodowej są:

Osiągnięcie założonych celów możliwe będzie dzięki:

Zabezpieczenie finansowe modułu stanowią środki przekazane przez PFRON, naliczane każdego roku zgodnie  algorytmem, w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26.01.1999r. w sprawie algorytmu podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację określonych zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz sposobu przedstawiania sprawozdań o wykorzystaniu tych środków (Dz.U. Nr 8, poz. 73).

Urząd  Miasta Torunia

 

 

PROGRAM  DZIAŁAŃ  NA  RZECZ  OSÓB  NIEPEŁNOSPRAWNYCH
W SAMORZĄDZIE
W  LATACH  2001-2003

 /Uzupełnienie Programu Tworzenia Warunków Udziału Ludzi Niepełnosprawnych w Życiu Publicznym m. Torunia
przyjętego Uchwałą Rady Miejskiej Torunia Nr 408/94 z dnia 20.01.1994r./

 

 

Październik 2000 rok

 

 

P R O G R A M

  TWORZENIA WARUNKÓW UDZIAŁU LUDZI
N I E P E Ł N O S P R A W N Y C H
W ŻYCIU PUBLICZNYM MIASTA TORUNIA

 

Wieloletnie zaniedbania ogromu spraw dotyczących ludzi niepełnosprawnych, doprowadziły niemal do izolacji 10 % społeczności naszych aglomeracji miejskich.

Umożliwienie wzięcia udziału w życiu publicznym tym mieszkańcom Torunia, którzy szczególnie potrzebują pomocy, wymaga dzisiaj zdecydowanych działań. Niezbędne jest kompleksowe podjęcie spraw osób niepełnosprawnych w spójnym programie oraz wdrożenie humanitarnych rozwiązań o charakterze społecznym i ekonomicznym. Naczelną zasadą takiego programu, zgodnie z podstawowymi założeniami polityki społecznej państwa wobec osób niepełnosprawnych, jest zasada równości szans tej grupy osób z pozostałą częścią społeczeństwa.

Zdaniem  wielu organizacji, stowarzyszeń i fundacji  świadczących pomoc osobom niepełnosprawnym absolutnym minimum realizacji powyższej zasady winno być odciążenie osób niepełnosprawnych od ponoszenia kosztów związanych z ich inwalidztwem, których nie musiałyby ponosić gdyby były pełnosprawne.

Głównym celem przedstawionego programu jest usunięcie kulturowych, fizycznych i społecznych barier, hamujących udział osób niepełnosprawnych w życiu publicznym, dostępnym dla innych obywateli. Bowiem wymienione "bariery" i częstość napotykania na nie przez niepełnosprawnych stanowią o rzeczywistym poczuciu upośledzenia.

Na podstawie rozpoznania i analizy sytuacji osób niepełnosprawnych w Toruniu

oraz informacji nadesłanych od instytucji, organizacji i stowarzyszeń świadczących im pomoc, ujętych w załączonym raporcie, program stawia do realizacji następujące zadania :

I. Profilaktyka powstawania niepełnosprawności:

  1. prowadzenie działalności edukacyjnej dotyczącej głównych przyczyn powstawania niepełnosprawności  (chorób układu krążenia, chorób psychicznych i psychonerwic, chorób nowotworowych, nikotynizmu, alkoholizmu, chorób reumatycznych, chorób okresu prenatalnego i rozwojowego),

  2. prowadzenie działalności wydawniczej dotyczącej profilaktyki powstawania niepełnosprawności,

  3. propagowanie zdrowego stylu życia,

  4. wspieranie imprez kulturalnych i widowiskowych oraz animowanie różnorodnych form zajęć sportowych integrujących sprawnych i niepełnosprawnych, szczególnie wśród dzieci  i młodzieży,

  5. podejmowanie działań w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach i w miejscach szczególnie uczęszczanych  przez dzieci.

 

II. Rehabilitacja lecznicza, społeczna i zawodowa:

  1. współudział w rozwoju bazy materialnej, w szczególności rehabilitacji szpitalnej i ambulatoryjnej,

  2. wspomaganie tworzenia warunków terapii zajęciowej uwzględniających zatrudnienie osób o dużym stopniu niepełnosprawności,

  3. podejmowanie działań w zakresie tworzenia nowych miejsc nauki i pracy dla osób niepełnosprawnych.

 

III. Zaopatrzenie ortopedyczne,

  1. stworzenie preferencji dla producentów i punktów napraw artykułów oraz sprzętu dla osób niepełnosprawnych,

  2. dążenie do uruchomienia miejskiego zakładu wytwarzania i zaopatrzenia w sprzęt ortopedyczny.

 

IV. Znoszenie barier architektonicznych i komunikacyjnych:

  1. uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych w obiektach  użyteczności publicznej, na etapach ich planowania i wykonania oraz konsekwentne egzekwowanie obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa,

  2. wspieranie działań w zakresie przystosowania istniejących obiektów i miejsc użyteczności publicznej dla potrzeb osób niepełnosprawnych,

  3. umożliwienie osobom niepełnosprawnym - w tym na wózkach - korzystania ze środków komunikacji miejskiej oraz dworców PKP i PKS,

  4. podejmowanie działań w zakresie przystosowania środków łączności do potrzeb osób niepełnosprawnych.

 

V. Zbieranie informacji istotnych dla osób niepełnosprawnych i ich upowszechnienie:

  1. utworzenie punków poradnictwa merytorycznego i zawodowego,

  2. prowadzenie działalności wydawniczej i  edukacyjnej,

  3. utworzenie komputerowej bazy danych o problemach osób niepełnosprawnych.