Uchwała nr 580/2000
Rady Miasta Torunia
z dnia 28 września 2000 roku

 

w sprawie przyjęcia "Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych".

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13 z 1996r., poz. 74 z późniejszymi zmianami) oraz art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 z późniejszymi zmianami)

 

Rada Miasta Torunia
uchwala, co następuje:

 

§ 1

Przyjmuje się Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na okres od 1 października 2000r. do 30 września 2001r., stanowiący załącznik do uchwały.

 

§ 2

Zobowiązuje się Zarząd Miasta Torunia do przedstawienia Radzie Miasta Torunia w terminie do 31 maja 2001 roku sprawozdania z realizacji "Programu", z uwzględnieniem działań podejmowanych przez Wydziały Urzędu Miasta, zwłaszcza: Zdrowia i Pomocy Społecznej; Handlu i Ewidencji Działalności Gospodarczej; Oświaty; Kultury, Turystyki i Sportu; jednostki organizacyjne gminy i organizacje społeczne.

 

§ 3

Przedsiębiorcy, którzy w dniu wejścia w życie niniejszej uchwały prowadzili sprzedaż alkoholu w sposób nie odpowiadający warunkom wskazanym w rozdziale V ust. 1 pkt 3 lit. "a" programu, o którym mowa w § 1, mają obowiązek dostosowania warunków sprzedaży alkoholu do wymogów określonych w programie w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały.

 

§ 4

Traci moc uchwała nr 211/99 Rady Miejskiej Torunia z dnia 27 maja 1999r. w sprawie przyjęcia "Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych" na 1999r. zmieniona uchwałą nr 486/2000 Rady Miasta Torunia z dnia 29 czerwca 2000r.

 

§ 5

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Torunia.

 

§ 6

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

Przewodniczący
Rady Miasta Torunia

/-/ mgr inż. Bogdan Major

 

 

Załącznik 
do Uchwały nr 580/2000
Rady Miasta Torunia
z dnia 28 września 2000 roku

 

Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 

WSTĘP

Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych stanowi podstawę do praktycznej realizacji w Toruniu zadań i priorytetów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Rozmiary aktualnie występujących problemów alkoholowych tworzą poważne zagrożenia dla funkcjonowania społecznego i ekonomicznego miasta oraz kondycji zdrowotnej i moralnej społeczeństwa.

Przeciwdziałanie tym zagrożeniom wymaga systematycznej i właściwie zorganizowanej działalności w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Dlatego Rada Ministrów zatwierdzając do realizacji zadania sformułowane w Narodowym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uznała, iż w celu lepszej realizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w dziedzinie życia gospodarczego konieczne jest  przyjęcie zasady, że alkohol jest specyficznym i odmiennym od innych produktów towarem. Wymaga więc specjalnych regulacji prawno-administracyjnych oraz finansowych, umożliwiających wyższy stopień kontroli niż ta, która obowiązuje w systemie wolnorynkowym wobec innych produktów.

Podejmowanie tych działań jest ustawowym zadaniem własnym gminy.

Rada Miasta uważa, że niniejszy program tworzy merytoryczną bazę umożliwiającą uzyskiwanie widocznego postępu w rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

 

I.  PROFILAKTYKA

Nadużywanie alkoholu wywiera wpływ nie tylko na los pojedynczej osoby ale również znacząco wpływa na losy całych społeczności. Niesie za sobą olbrzymie straty ekonomiczne (koszty leczenia, wypadki, śmiertelność, straty produkcyjne itp.) oraz straty, których nie można przeliczyć na pieniądze, zdrowotne ,emocjonalne, społeczne i moralne.

Jednym  z najważniejszych zadań profilaktycznych jest zmniejszanie ilości spożywanego alkoholu oraz ograniczanie liczby nowych przypadków uzależnień. Zjawiska patologiczne uwarunkowane wieloczynnikowo, w tym alkoholizowanie się, przebiegają w sposób trudny do obserwowania i opanowania. Zapobieganie im jest znacznie skuteczniejsze niż próby ich zwalczania. Cel ten może być osiągnięty przez tworzenie warunków, wdrażanie, wsparcie finansowe  i konsekwentną realizację nowoczesnych działań profilaktycznych wśród dzieci i młodzieży, takich jak:

  1. realizację programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami przez szeroko rozumianą działalność kulturalną i sportową,

  2. organizację obozów twórczo-terapeutycznych dla dzieci i młodzieży z grup ryzyka, szczególnie z rodzin zagrożonych  alkoholizmem,

  3. redukcję zagrożeń ryzyka uzależnień w grupach dzieci i młodzieży, szczególnie z rodzin alkoholowych poprzez stworzenie możliwości uczestniczenia w zajęciach świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych,

  4. prowadzenie działalności wydawniczej o problemach alkoholowych,

  5. prowadzenie działalności edukacyjnej dotyczącej problemów alkoholowych, szczególnie dla osób prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych,  policji,  funkcjonariuszy straży miejskiej, pedagogów , pracowników  służby  zdrowia, pracowników socjalnych, kuratorów sądowych,

  6. prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej  i  edukacyjnej,  w szczególności dla  dzieci i młodzieży,

  7. bieżąca ocena sytuacji, prowadzenie badań oraz kontrola skuteczności podejmowanych działań profilaktycznych,

  8. współpraca z policją, instytucjami pomocy społecznej, placówkami oświatowo-wychowawczymi, mediami w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych,

  9. utrzymywanie ścisłej kontroli reklamy pośredniej i bezpośredniej napojów alkoholowych,

  10. wprowadzenie do podstawowej opieki zdrowotnej wczesnego diagnozowania zagrożeń zdrowotnych związanych z piciem alkoholu.

 

 II. POMOC TERAPEUTYCZNA, POMOC PRAWNA  RODZINOM Z PROBLEMEM ALKOHOLOWYM

 

  1. Pomoc  rodzinom z problemami alkoholowymi  poprzez:

1) umożliwienie członkom rodziny osoby uzależnionej od alkoholu, uzyskania bezpłatnych świadczeń w zakresie terapii i rehabilitacji współuzależnienia oraz profilaktyki,  w tym wsparcie merytoryczne i finansowe świetlic socjoterapeutycznych,

2) współpracę z instytucjami  pomocy społecznej,

3) zapewnienie schronienia oraz pomocy specjalistycznej ofiarom przemocy, będącej skutkiem nadmiernego spożywania alkoholu.

  1. Pomoc dzieciom i młodzieży dotkniętej następstwami nadużywania alkoholu przez rodziców, poprzez   umożliwienie uzyskania bezpłatnej pomocy psychologicznej i socjoterapeutycznej.

  

III. LECZNICTWO ODWYKOWE

Duże znaczenie w zapobieganiu rozwoju choroby alkoholowej ma jej wczesne rozpoznanie i skuteczne leczenie. Cel ten należy osiągnąć przez:

  1. organizowanie badań epidemiologicznych w zakresie zdrowotności, jej związków z nadużywaniem alkoholu oraz stałe diagnozowanie sytuacji w tym zakresie, m.in. poprzez wdrażanie programu profilaktyki chorób niezakaźnych.

  2. prowadzenie w Izbie  Wytrzeźwień  działalności informacyjnej i edukacyjnej dla trzeźwych  pensjonariuszy oraz ich zainteresowanych rodzin,

  3. zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej osobom uzależnionym od alkoholu oraz osobom do lat 18, które rozpoczęły inicjację alkoholową.

 

IV. ROLA I MIEJSCE INSTYTUCJI I DZIAŁAŃ SPOŁECZNYCH

Ważną rolę w działaniach profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, promocji zdrowego modelu życia spełniają instytucje i organizacje społeczne, dlatego też należy: 

  1. zwiększyć informacje o pomocy jaką można uzyskać w Klubach AA i bardziej propagować ich działalność,

  2. wspomagać  działalność  instytucji, fundacji, stowarzyszeń, organizacji społecznych  i kościelnych oraz   związków  wyznaniowych i osób fizycznych , służącej  rozwiązywaniu problemów alkoholowych,

  3. animować powstawanie nowych instytucji i organizacji, które wychodzą naprzeciw zapotrzebowaniom  społecznym z zakresu profilaktyki i zwalczania alkoholizmu.

 

V. DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU

Rada Miasta Torunia realizując zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dążyć będzie do ograniczania dostępności alkoholu.

  1. W zakresie wydawania zezwoleń poprzez:

1) bezwzględne przestrzeganie, wyznaczonego uchwałą nr 363 Rady Miasta Torunia z dnia 15.07.1993 r. (ze zmianami) limitu punktów sprzedaży napojów  alkoholowych  zawierających  powyżej  4,5%  alkoholu (z wyjątkiem piwa),  przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych na terenie miasta Torunia,

2) wydawanie zezwoleń w ramach limitu określonego przez Radę Miasta Torunia, które warunkują kryteria:

a) ilość mieszkańców poszczególnych osiedli, przypadających na 1 placówkę ze sprzedażą alkoholu,
b) powierzchnia sprzedażowa placówek handlowych, poczynając od placówek o największej powierzchni.

3) przestrzeganie wymagań, określonych w niniejszym programie dotyczących  klasyfikacji lokali gastronomicznych oraz w stosunku do placówek prowadzących detaliczną sprzedaż alkoholu z zaleceniem, że:

a) sprzedaż napojów alkoholowych może odbywać się wyłącznie na wydzielonym stoisku monopolowym z obsługą tradycyjną,
b) określony czas pracy placówki jest również czasem sprzedaży i podawania napojów alkoholowych,
c) każda zmiana warunków zezwolenia  (łącznie z czasem pracy) wymaga jego zmiany,
d) całodobową  sprzedaż  napojów  alkoholowych mogą prowadzić sklepy  przy otwartych (czynnych) wszystkich stoiskach bez możliwości sprzedaży przez tzw. „okienko” oraz  wydzielone sklepy w dużych pawilonach handlowych na powierzchni nie mniejszej niż 50 m2na tych samych zasadach,
e) sklepy ogólnospożywcze mieszczące się na stacjach paliw mogą otrzymać wyłącznie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5%, tj. piwa,
f) zabrania  się  wydawania  zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych:

  1. w kioskach ze sprzedażą "przez okienko",

  2. na straganach,

  3. przez  ruchome punkty sprzedaży,

  4. na terenie targowisk, placów targowych, giełd,

  5. w lokalach znajdujących się w budynkach wielorodzinnych nie posiadających zgody współmieszkańców,

g) wydanie zezwolenia na podawanie napojów alkoholowych w lokalach gastronomicznych (nowo uruchamianych, przekwalifikowywanych, itp.) warunkuje się uzyskaniem:

- pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego, zgodnie z przepisami obowiązującymi  Inspekcję Sanitarną,
- pozytywnej decyzji Wydziału Architektury i Budownictwa, w przypadku zmiany sposobu użytkowania  obiektu (pomieszczeń),

h) posiadacze zezwoleń na podawanie napojów alkoholowych, mogą ubiegać się o zezwolenie na podawanie napojów alkoholowych w sezonowych ogródkach gastronomicznych i imprezach organizowanych na świeżym powietrzu,

i) dopuszcza się możliwość prowadzenia samodzielnych, sezonowych (letnich) punktów gastronomicznych na terenach wyznaczonych przez Zarząd Miasta, w których podawane może być wyłącznie piwo,

j) zabrania się wystawiania wszelkiego rodzaju stolików, przeznaczonych do konsumpcji napojów alkoholowych, przed sklepami.

4) zezwolenia wydawane będą:

a) dla placówek handlu detalicznego -  na 2 lata,
b) dla placówek gastronomicznych -  na 4 lata.

5) zezwolenie  traci  ważność  po upływie terminu na który zostało wydane. Weryfikacji punktów sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych powyżej 4,5 % przed upływem terminu ważności zezwoleń dokonuje Zarząd Miasta Torunia. Placówki handlowe, które w wyniku weryfikacji utracą zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 4,5% mogą ubiegać się o ustalenie terminu wyprzedaży bez prawa zakupu w hurtowniach, jednak na okres nie dłuższy niż do 30 dni. Wnioski o ponowne wydanie zezwoleń oraz o wydanie nowych będą rozpatrywane według kryteriów określonych w niniejszym programie,

6) Przedsiębiorca, któremu wygasło zezwolenie z powodu  nie dokonania kolejnej opłaty w terminie określonym w ustawie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia  nie wcześniej niż po upływie 1 roku od dnia wydania decyzji o  jego wygaśnięciu,

7) wydane  zezwolenia  podlegają  zwrotowi  do  Wydziału  Handlu i Ewidencji Działalności Gospodarczej w przypadkach:

a) upływu terminu ważności,
b) likwidacji punktu sprzedaży (podawania) napojów alkoholowych,
c) zmiany użytkownika,
d) zmiany rodzaju działalności,
e) niedokonania, w określonym terminie, kolejnej wpłaty za zezwolenie na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych,
f) decyzji administracyjnej o cofnięciu zezwolenia.

 

  1. W zakresie cofania decyzją administracyjną zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych:

1) w przypadku nie przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, zawartych w ustawie, a w szczególności sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym poprzez cofnięcie  zezwolenia po potwierdzeniu i udokumentowaniu przez organa uprawnione faktu sprzedaży (podawania)  napojów alkoholowych,

2) w przypadku powtarzającego się zakłócania porządku w miejscu sprzedaży (podawania) napojów alkoholowych poprzez cofnięcie zezwolenia (na wniosek mieszkańców lub z urzędu) po co najmniej 2  krotnym potwierdzeniu przez organa kontrolne (przez okres 3 miesięcy) zakłócania porządku w miejscu sprzedaży (podawania) napojów alkoholowych lub w jego otoczeniu,

3) w przypadku wprowadzenia do sprzedaży (podawania) napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł poprzez cofnięcie zezwolenia decyzją administracyjną z rygorem natychmiastowej wykonalności po potwierdzeniu i udokumentowaniu faktu przez uprawnione organa,

4) w przypadku nie przestrzegania  warunków sprzedaży (podawania) określonych w zezwoleniu poprzez cofniecię  zezwolenia po 2-krotnym potwierdzeniu przez organa kontrolne (przez okres 1 roku)  naruszania warunków określonych zezwoleniem.

 

 VI. KRYTERIA  KLASYFIKACYJNE  LOKALI  GASTRONOMICZNYCH,
KTÓRE MOGĄ UZYSKAĆ ZEZWOLENIA
NA PODAWANIE NAPOJÓW  ALKOHOLOWYCH.

  1. Zezwolenia na podawanie  pełnego asortymentu alkoholu (tj. do 4,5% zawartości alkoholu, powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu, powyżej 18% zawartości alkoholu) mogą otrzymać:

1) restauracje, gospody, karczmy, zjazdy zapewniające:

a) potrawy na zamówienia indywidualnych konsumentów (w/g menu),
b) śniadania, obiady, kolacje,
c)  napoje gorące i chłodzące,
d)  wyroby ciastkarskie i desery,
e)  obsługę kelnerską,
f)  minimum 30 miejsc konsumpcyjnych,
g) dopuszcza się prowadzenie działalności rozrywkowej,

2) kawiarnie, kluby rozrywki zapewniające:

a) potrawy i przekąski zimne i gorące,
b) napoje gorące i chłodzące,
c) wyroby ciastkarskie i desery,
d) działalność rozrywkowa (nie wymagana w kawiarniach),
e) obsługę kelnerską,
f)  minimum 30 miejsc konsumpcyjnych,

3) drink bary, aperitif bary, coctail bary, bary-bistro zapewniające:

a) potrawy i przekąski zimne i gorące /również z półproduktów/,
b) napoje gorące i chłodzące,
c) wyroby cukiernicze,
d) obsługa barmańska,
e) minimum 12 miejsc konsumpcyjnych.

 

  1. Zezwolenie na podawanie napojów alkoholowych powyżej 4,5 do 18% zawartości alkoholu /wina i miody pitne/ mogą otrzymać:

1) winiarnie zapewniające:

a) przekąski zimne i gorące /z półproduktów/,
b) wyroby cukiernicze,
c) napoje zimne i gorące,
d) obsługę kelnerską lub barmańską,
e) minimum 12 miejsc konsumpcyjnych.

  1. Zezwolenia na podawanie napojów alkoholowych  powyżej 4,5 do18%  zawartości alkoholu (w tym drinki z wódki czystej i gatunkowej) mogą otrzymać:

1) puby i bary zapewniające:

a) potrawy i przekąski zimne i gorące (z półproduktów),
b) napoje zimne i gorące,
c) samoobsługę,
d) minimum 12 miejsc konsumpcyjnych,
e) może być prowadzona działalność dodatkowa /bilard, karty/, na którą nie wymaga się odrębnych zezwoleń.

  1. Zezwolenie na podawanie napojów alkoholowych do  4,5% zawartości alkoholu (piwo) mogą otrzymać:

1) pijalnie piwa i punkty gastronomiczne zapewniające:

a) napoje chłodzące oraz piwo,
b) paczkowane wyroby cukiernicze,
c) samoobsługę,
d) minimum 12 miejsc konsumpcyjnych.

  

VII. KRYTERIA KLASYFIKACYJNE
PLACÓWEK HANDLU DETALICZNEGO,
KTÓRE MOGĄ UZYSKAĆ ZEZWOLENIE
NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH

  1. Zezwolenia na sprzedaż pełnego asortymentu alkoholu (tj. do 4,5 % zawartości alkoholu, powyżej 4,5 % do 18% zawartości alkoholu, powyżej 18% zawartości alkoholu) mogą otrzymać:

1) sklepy ogólnospożywcze, przez które należy rozumieć placówki, obejmujące sprzedaż różnego rodzaju towarów, wśród których więcej niż połowę obrotu stanowi m.in. żywność, napoje. Uzupełniająco mogą to być placówki prowadzące sprzedaż artykułów przemysłowych częstego zakupu (tzw. „pierwszej potrzeby”), których powierzchnia sprzedażowa jest większa niż 50 m2 ,

2) domy handlowe – na wydzielonych stoiskach handlowych – ogólnospożywczych,

3) sklepy monopolowe (przez które należy rozumieć placówki, w których przeważają  napoje alkoholowe, tj. spirytus, wódki czyste i gatunkowe, wina i miody pitne oraz piwo, uzupełniająco mogą być sprzedawane artykuły branży spożywczej), których powierzchnia jest większa niż 30 m2, z zaleceniem iż w częściach miasta zwyczajowo zwanych „osiedlami”, funkcjonować będzie nie więcej niż 1 sklep czynny w ustalonych godzinach.

  1. Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych do 18% zawartości alkoholu, tj.: do 4,5% zawartości alkoholu, powyżej 4,5 % do 18% zawartości alkoholu mogą otrzymać:

1) sklepy cukiernicze, przez które należy rozumieć placówki, w których dominuje sprzedaż wszelkiego rodzaju wyrobów cukierniczych i ciastkarskich, napojów, itp. Uzupełniająco mogą być sprzedawane wybrane asortymenty branży spożywczej, których powierzchnia sprzedażowa wynosi minimum 30m2.

  1. Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu  mogą otrzymać:

1) sklepy dewocjonalne – wyłącznie wina mszalne,

2) sklep firmowy Przedsiębiorstwa Pszczelarskiego "Bartnik - Pasieka" S.A. – wyłącznie miody pitne.

  1. Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5% zawartości alkoholu (piwo) mogą otrzymać placówki, których powierzchnia sprzedażowa nie może być mniejsza niż 20 m2 , w tym:

1) sklepy spożywcze (wg wymagań jak dla sklepów ogólnospożywczych),

2) sklepy owocowo-warzywne, przez które należy rozumieć placówki, w których dominuje sprzedaż warzyw i owoców (zarówno w stanie surowym, jak i przetworzonym), napojów bezalkoholowych, soków, itp. Uzupełnienie sprzedaży stanowić mogą wybrane artykuły branży spożywczej w opakowaniach jednostkowych i luzem, nie kolidujące ze sprzedażą warzyw i owoców,

3) sklepy przy hurtowniach piwa oraz sklepy firmowe Browarów ( bez konieczności prowadzenia branży spożywczej),

4) sezonowe punkty sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych.

 

  1. Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 4,5% zawartości alkoholu mogą otrzymać również "sklepy firmowe" (w zakresie produkowanego asortymentu), po spełnieniu wymagań określonych, jak dla sklepów monopolowych.

 

VIII. DZIAŁALNOŚĆ KONTROLNA

  1. Określone w "Programie" zasady i kryteria podlegać będą kontroli:

1) w zakresie wydanych zezwoleń  przez Radę Miasta Torunia,

2) w zakresie przestrzegania przez podmioty gospodarcze warunków sprzedaży i podawania napojów alkoholowych  określonych w ustawie i uchwałach Rady Miasta Torunia i Zarządu Miasta Torunia przez:

a) zespół kontrolny utworzony przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w składzie: przedstawiciel Policji Państwowej,  Straży Miejskiej, Wydziału Handlu i Ewidencji Działalności Gospodarczej, Komisji Praworządności i Porządku Publicznego oraz pełnoletnich przedstawicieli  Młodzieżowej Rady Miasta Torunia,

b) Policję Państwową i Straż Miejską w ramach ich działalności określonych w  ustawach,

c) Państwową Inspekcję Handlową w zakresie określonym przez obowiązujące przepisy,

d) Państwową Inspekcję Pracy w zakresie określonym przez obowiązujące przepisy,

e) Inspekcję Sanitarną w zakresie określonym przez obowiązujące przepisy.

  1. W sprawie cofania zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych ustala się następującą zasadę:

    zezwolenie cofa się, gdy zachodzą przesłanki wynikające z art. 18 ust. 6 pkt 1-6 „Ustawy o wychowaniu w trzeźwości...” potwierdzone co najmniej jednym z dokumentów niżej wymienionych:

- protokółem Policji Państwowej,

- protokółem Straży Miejskiej ,

- protokółem zespołu kontrolnego utworzonego przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

- protokółem kontroli innych organów jak Powiatowy Inspektor Sanitarny, Urząd Kontroli Skarbowej, itp.,

- zeznaniami co najmniej 2 świadków złożonymi w postępowaniu administracyjnym.

  1. W postępowaniu administracyjnym przy cofaniu zezwoleń należy uwzględnić:

a) wyniki przeprowadzonych kontroli,

b) udokumentowany przypadek, o którym mowa w art. 18 ust. 6 pkt 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

c) co najmniej dwukrotnie, udokumentowane przypadki, o których mowa w art. 18 ust. 6 pkt 2 i 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

  1. Wniosek o cofnięciu zezwolenia przekazany jest organowi wydającemu zezwolenie (Prezydent Miasta) po uprzednim zasięgnięciu opinii Komisji Praworządności i Porządku Publicznego.

  

IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Do obowiązków posiadacza zezwolenia należy umieszczenie w widocznym miejscu:

1) informacji o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych,

2) zezwolenia na sprzedaż (podawanie) napojów alkoholowych,

3) plakatu określającego przypadki, w których zezwolenie może być cofnięte,

4) wyraźnej informacji, że przy zakupie napojów alkoholowych osoby młode mają obowiązek okazania bez  wezwania dokumentu poświadczającego wiek nabywcy.

  1. Zaleca się by "Program" był realizowany w ścisłej współpracy i współdziałaniu z organami administracji rządowej zajmującymi się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.

  2. Osoby posiadające lub ubiegające się o zezwolenie na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych winne legitymować się zaświadczeniem ukończenia szkolenia dla sprzedawców i właścicieli placówek podających lub sprzedających alkohol.