Uchwała Nr 499/2000
Rady Miasta Torunia
z dnia 27 lipca 2000 roku

 

o trybie udzielania dotacji z budżetu Miasta, sposobie ich rozliczania i kontroli oraz innych formach współpracy z podmiotami nie zaliczanymi do sektora finansów publicznych i nie działającymi w celu osiągnięcia zysku.

Na podstawie art.15 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74, ze zmianami) oraz art.118 ust.3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz.1014, ze zmianami)

 

 

Rada Miasta Torunia
uchwala, co następuje:

 

§ 1

Podmioty nie zaliczane do sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku, zwane dalej organizacjami pozarządowymi, jeśli współpracują z Gminą Miasta Toruń, zwaną dalej Miastem, mogą otrzymywać ze strony Miasta wsparcie finansowe i pozafinansowe na cele publiczne związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb mieszkańców Torunia.

 

§ 2

Ilekroć w uchwale jest mowa o zadaniach własnych Miasta, należy przez to rozumieć zadania własne gminy i zadania własne powiatu realizowane przez Gminę Miasta Toruń.

 

§ 3

 Zasady współpracy

Współpraca pomiędzy Miastem i organizacjami pozarządowymi opiera się na zasadach pomocniczości, efektywności i jawności, których treść precyzuje załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 4

 Zakres podmiotowy współpracy

W ramach współdziałania z organizacjami pozarządowymi Miasto uwzględnia m.in. takie podmioty, jak: fundacje, stowarzyszenia, związki, kluby sportowe, turystyczne lub hobbystyczne, a także grupy niesformalizowane jak: osoby fizyczne, zorganizowane grupy mieszkańców, inne jednostki nie posiadające osobowości prawnej.

 

§ 5

Zakres przedmiotowy współpracy

Miasto współpracuje z podmiotami wymienionymi w § 1, szczególnie w zakresie:

 

§  6

Wsparcie pozafinansowe

  1. Organizacje pozarządowe mogą otrzymywać od Miasta wsparcie pozafinansowe na cele publiczne związane z realizacją zadań  własnych Miasta.

  2. Wsparcie pozafinansowe może przybierać m.in. następujące formy:

 

§ 7

 Wsparcie finansowe

1. Miasto udziela wsparcia finansowego organizacjom pozarządowym w postaci:

a)  małych dotacji
b)  dużych dotacji
c)  zleceń realizacji zadań własnych

2. Środki finansowe Miasta przewidziane na wsparcie finansowe dla organizacji   pozarządowych określa uchwała budżetowa na dany rok budżetowy lub, do czasu uchwalenia budżetu, projekt budżetu.

 

§  8

 Małe dotacje

1. Wnioskowana kwota dofinansowania w formie małej dotacji nie może wynosić więcej niż 70 %   całkowitych kosztów przedsięwzięcia.

 

2. Jedna organizacja może otrzymać dofinansowanie w ramach małych dotacji na więcej niż jeden projekt w ciągu roku, jednak na sumę łączną nie większą niż równowartość 10.000 EURO.

 

§  9

 Duże dotacje

1. Przez duże dotacje należy rozumieć dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych przez organizacje pozarządowe  w wysokości przekraczającej  wartość dopuszczalną dla dotacji określonej w paragrafie 8 pkt. 2.

 

2. Wnioskowana kwota dofinansowania na jeden projekt nie może wynosić więcej niż 70 % całkowitych kosztów przedsięwzięcia.

 

§  10

 Zlecenia

1. Przez zlecenia rozumie się udzielenie zamówienia na realizację projektu w formie przetargu.

 

2. Wybór zleceniobiorcy odbywa się na podstawie zatwierdzonego przez Zarząd Miasta Torunia regulaminu przetargów.

 

 

§ 11

 Wyłączenia przedmiotowe

Wsparcie finansowe nie będzie udzielane:

a) na prowadzenie działalności gospodarczej,
b) na działalność polityczną,
c) na zadanie już realizowane przez dany podmiot ze środków Miasta,
d) na zadania, których realizacja nie jest integralną częścią zgłoszonego projektu,
e) na refundację kosztów poniesionych przed podjęciem decyzji o udzieleniu wsparcia na ich realizację.

 

§  12

 Wyłączenia podmiotowe

1. Przez okres do 3 lat wsparcie finansowe lub pozafinansowe może nie być przyznane organizacjom, które:

a) nie rozliczyły się z Urzędem Miasta z dotychczasowych zobowiązań,
b) wykorzystały wsparcie niezgodnie z przeznaczeniem,
c) nie przedstawiły Zarządowi Miasta Torunia  wyjaśnień i propozycji usunięcia  stwierdzonych nieprawidłowości.

 

2. Wsparcie finansowe i pozafinansowe nie będzie udzielane partiom politycznym.

 

§ 13

 Ogłaszanie wykazów podmiotów

Wykaz jednostek i organizacji ubiegających się o wsparcie finansowe lub pozafinansowe, oraz jednostek i organizacji, które to wsparcie otrzymały - wraz z wysokością przyznanej dotacji, jej celem oraz sposobem rozliczenia - zostaje podany do publicznej wiadomości poprzez publikację w Gazecie Miejskiej i ogłoszenie na tablicy ogłoszeń.

 

§  14

 Ocena i wybór projektu dotowanego

1. Zarząd Miasta Torunia dokonuje wyboru przedsięwzięcia, wspieranego przez Miasto z uwzględnieniem w szczególności:

a) spełnienia warunków formalno prawnych wniosku,
b) znaczenia przedsięwzięcia dla realizowanych przez Miasto celów i zadań,
c) możliwości kontynuacji przedsięwzięcia po jego zakończeniu,
d) zasady celowości i efektywności wykorzystania środków publicznych,
e) oceny możliwości realizacji przedsięwzięcia przez podmiot wnioskujący,
f) analizy i oceny wykonania poprzednich  przedsięwzięć danego podmiotu, zwłaszcza  uzyskanych efektów, spełnienia celów,  
   rzetelności i terminowości ich realizacji oraz  rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.

 

2. W przypadku małych dotacji wyboru przedsięwzięcia dokonuje Zarząd Miasta Torunia. W szczególnych wypadkach może wystąpić o opinię do właściwej Komisji Rady Miasta Torunia.

 

3. W przypadku dużych dotacji Zarząd Miasta Torunia dokonuje wyboru przedsięwzięcia po zapoznaniu się z opinią właściwej Komisji Rady Miasta Torunia.

 

4. Przy ustalaniu wysokości środków  przekazywanych z Budżetu Miasta  należy uwzględnić w szczególności planowane koszty bezpośrednie realizowanego zadania, środki własne organizacji pozarządowej (w tym środki pozyskane z innych źródeł) i przychody uzyskane przy realizacji zadania.

 

5. Komisje Rady Miasta Torunia oraz Zarząd Miasta Torunia formułują opinie i podejmują swoje decyzje w oparciu o kartę oceny projektu.

 

6. Wzór wniosku o dotację oraz karty oceny projektu określa Zarząd Miasta Torunia.

 

§  15

Terminy składania wniosków

1. Wnioski o wsparcie finansowe lub pozafinansowe w formie małych dotacji organizacje mogą składać przez cały rok, jednak nie później niż 6 tygodni przed rozpoczęciem realizacji projektu.

 

2.  Wnioski o wsparcie finansowe w formie dużych dotacji należy składać w terminie  do dnia  31 sierpnia roku poprzedzającego rok, w którym nastąpi realizacja  projektu, tak aby dotacja mogła być uwzględniona w projekcie budżetu.

 

3. O zachowaniu terminu decyduje data wpływu wniosku do Urzędu Miasta Torunia.

 

§  16

 Procedura rozpatrywania wniosków

1. Organizacje pozarządowe składają wnioski o wsparcie do Urzędu Miasta według wzoru ustanowionego przez Zarząd.

 

2. Rejestr wszystkich złożonych wniosków i decyzji o przyznanych dotacjach prowadzi oraz pomocy merytorycznej przy wypełnianiu wniosków udziela Biuro Współpracy Urzędu Miasta Torunia.

 

3.Decyzję o przyznaniu małej dotacji oraz udzieleniu wsparcia pozafinansowego podejmuje Zarząd Miasta Torunia w przeciągu 30 dni od daty złożenia wniosku.

 

4.Wniosek o dużą dotację zainteresowany przedmiotowo  wydział/ biuro przekazuje do zaopiniowania właściwej Komisji Rady Miasta Torunia.

 

5.Komisja Rady Miasta Torunia jest zobowiązana do przedstawienia opinii Zarządowi Miasta Torunia z upływem 30 dni od daty otrzymania wniosku.

 

6. Brak opinii w terminie, o którym mowa w pkt. 5  nie wstrzymuje procesu podjęcia decyzji o  udzieleniu wsparcia przez Zarząd Miasta Torunia.

 

§ 17

 Umowy

1.Udzielenie przez Miasto wsparcia finansowego wymaga uprzedniego zawarcia umowy, w  której określone zostaną:

a) szczegółowy opis zadania i termin jego wykonania,
b) dotacja celowa potrzebna jednostce wykonującej zadanie i tryb płatności,
c) tryb kontroli wykonywania zadania,
d) sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej i zasady zwrotu nie wykorzystanej dotacji,
e) warunki wypowiedzenia,
f) sankcje z tytułu niewłaściwego wykonania zadania lub wykorzystania środków finansowych na cele inne niż określone w umowie, a w 
   szczególności:
     - termin zwrotu środków finansowych wykorzystanych na inne cele,
     - wysokość oprocentowania środków finansowych wykorzystanych na inne cele,
g) sposób wykorzystania przychodów wynikających z realizacji zadania.

 

2.Umowę zawiera się na:

a) czas określony, nie dłuższy niż okres jednego roku budżetowego,

w uzasadnionych przypadkach  czas określony dłuższy niż jeden rok  (z możliwością jej wypowiedzenia w okresie 6 miesięcy), z tym że określenie wysokości kwoty przekazanej na realizację umowy dokonywane jest corocznie w pisemnym aneksie do umowy.

 

3.Umowa może być rozwiązana ze skutkiem natychmiastowym w wypadku nieterminowego  wykonania umowy lub nienależytego jej wykonania.

 

§  18

 Kontrola i ocena realizacji projektu

1. Zarząd Miasta Torunia sprawuje kontrolę poprzez merytoryczne wydziały Urzędu Miasta i przyjmuje rozliczenia umów, o których  mowa w § 17.

 

2. Organizacja otrzymująca wsparcie ze strony Miasta jest zobowiązana prowadzić ewidencję  księgową umożliwiająca rozliczenie otrzymanych środków.

 

3. Ostatecznego rozliczenia przyznanych środków organizacja dokonuje w okresie 30 dni po upływie przewidzianego umową terminu realizacji zadania.

 

4. W przypadku przedsięwzięcia, którego okres realizacji jest dłuższy niż rok, organizacja pozarządowa jest zobowiązana do przedstawienia Miastu  rozliczenia tej części przedsięwzięcia, którego realizacja przypada na dany rok budżetowy, najpóźniej do dnia   31.01.roku następnego.

 

5. Rokiem obrachunkowym jest rok budżetowy.

 

6. Rozliczenie, o którym mowa w pkt. 3 powinno zawierać:

a) zestawienie faktur i rachunków dokumentujących wydatki poniesione na realizację  zadań finansowanych z budżetu Miasta z uwzględnieniem m. in.:
    - numeru i daty wystawienia rachunku / faktury,
    - podmiotu wystawiającego rachunek / fakturę,
    - rodzaj i kwoty wydatku,

b) sprawozdanie merytoryczne z realizacji projektu.

 

7. W zależności od rodzaju projektu sprawozdanie merytoryczne powinno  zawierać:

a) ilość, rodzaj oraz harmonogram zrealizowanych zadań,
b)  dokumentację fotograficzną, filmową, medialną,
c)  opinie odbiorców projektu,
d)  sposoby wykorzystania efektów projektu po jego zakończeniu.

W przypadku wsparcia pozafinansowego, o którym mowa w § 6  uwzględnia się jedynie sprawozdanie merytoryczne z ilości i rodzaju wykonanych zadań.

 

9. Zarząd Miasta Torunia dokonuje okresowej oceny realizacji umów wybranych projektów, która dotyczy  w szczególności:

a) stanu realizacji projektu,
b) prawidłowości wykorzystania środków  otrzymanych na realizację projektu,
c) prowadzenia dokumentacji,
d) zaangażowania społecznego w realizację projektu.

 

§ 19

Zwrot wsparcia finansowego

Wsparcie finansowe udzielone w trybie niniejszej uchwały, wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, podlega natychmiastowemu zwrotowi do budżetu Miasta wraz z odsetkami w wysokości określonej dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia otrzymania środków.

 

§ 20

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Torunia i zobowiązuje się Zarząd Miasta Torunia do przedkładania Radzie Miasta Torunia rocznego sprawozdania z jej wykonania.

 

§ 21

1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

 

2. Ustala się tryb przejściowy, zgodnie z którym:

w roku budżetowym 2000 dużych dotacji Zarząd Miasta Torunia udziela wg. zasad przyjętych dla wniosków o wsparcie finansowe w formie małych dotacji, termin składania wniosków o duże dotacje ze środków budżetowych 2001 wydłuża się do 15 października.

3. W roku budżetowym 2000 dotacje udzielane są zgodnie z uchwałą budżetową na ten rok.

 

§ 22

 Regulacje szczególne

Zasady dysponowania środkami Funduszu Inicjatyw Lokalnych, Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska oraz środkami przeznaczonymi na realizację programów z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych pozostają w mocy jako regulacje szczególne w stosunku do niniejszej uchwały. W zakresie przez nie nie uregulowanym, znajdują zastosowanie odpowiednie postanowienia niniejszej uchwały.

 

§ 23

Uchwała zostanie opublikowana w prasie lokalnej.

 

 

Przewodniczący
Rady Miasta Torunia

/-/ mgr inż. Bogdan Major