Uchwała nr 455/2000
Rady Miasta Torunia
z dnia 18 maja 2000 roku

 

w sprawie utworzenia Zespołu Szkół Nr 26.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. "h" ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zmianami) oraz art. 3 pkt 5, art. 58 ust. 1 i 6, art. 60 ust. 1, art. 62 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zmianami)

 

Rada Miasta Torunia
uchwala, co następuje:

 

§ 1

1. Z dniem 1 września 2000 roku tworzy się Zespół Szkół Nr 26 z siedzibą w Toruniu, ul. Buszczyńskich 11 (zwany dalej Zespołem Szkół) i nadaje statut stanowiący załącznik do uchwały.

2. W skład Zespołu Szkół wchodzą: 

       1) Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 26,
  2) Gimnazjum Specjalne Nr 26.

 

§ 2

Statut określa w szczególności organizację oraz zasady działania Zespołu Szkół.

 

§ 3

Wykonanie niniejszej uchwały powierza się Zarządowi Miasta Torunia.

 

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

 

Przewodniczący                                                                                                  Rady Miasta Torunia

/-/ mgr inż. Bogdan Major

 

 

Załącznik do                                                                           Uchwały Nr 455/2000   
Rady  Miasta Torunia                                                                           z dnia 18 maja 2000 roku 

 

Statut

Zespołu Szkół nr 26 w Toruniu

 

Ul. Buszczyńskich 11
tel. 648-57-84
fax. 645-70-35

 

 

ROZDZIAŁ I

NAZWA SZKOŁY I INNE INFORMACJE O SZKOLE.

 

§ 1

1.  Nazwa szkoły:

     Zespół Szkół Nr 26 w Toruniu.

2.  Organ prowadzący: Gmina  Miasta Toruń.

3.  Organ sprawujący nadzór pedagogiczny: Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty w Bydgoszczy.   

4.  W skład Zespołu Szkół - zwanego w dalszej części Statutu "Zespołem"- wchodzą następujące szkoły

     - Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 26 - 6-letni cykl kształcenia, 
- Gimnazjum Specjalne Nr 26 - 3-letni cykl kształcenia po Szkole Podstawowej. 

5.  Siedziba Zespołu: 87-100 Toruń, ul. Buszczyńskich 11.  

6.  W nazwach szkół wchodzących w skład Zespołu umieszczonych na tablicy urzędowej opuszcza się wyraz "specjalna".

7.  Szkołom wchodzącym w skład Zespołu organ prowadzący może nadać imię na wniosek Rady Zespołu. 

8.  Zespół a także każda ze szkół wchodzących w skład Zespołu może wprowadzić swój hymn, barwy, znak o charakterze godła oraz  ceremoniał szkolny.

9.  Zespół obejmuje działalnością edukacyjno-terapeutyczną i rewalidacyjną dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną oraz dzieci i młodzież z   niepełnosprawnościami sprzężonymi.

10. Naukę w Zespole uznaje się za spełnianie obowiązku szkolnego.

 

§ 2

 1. Zespół jest jednostką budżetową Gminy Miasta Toruń.

 2. W Zespole mogą być tworzone środki specjalne w trybie określonym w odrębnych przepisach.

 

§ 3

 1.  Zespół organizuje:

     1) warunki do zdobycia przez uczniów określonej wiedzy i umiejętności,
2) specjalne oddziały przedszkolne,
3) indywidualne nauczania i wychowania,
4) zespołowe i indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze  przeznaczone dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim,
5) zajęcia rewalidacyjne stymulujące i usprawniające rozwój funkcji psychomotorycznych,
6) psychoterapię, socjoterapię i inne zajęcia o charakterze terapeutycznym,
7) zajęcia rewalidacyjne dla dzieci kwalifikujących się do przedszkola specjalnego, a nie uczęszczających do przedszkola i pozostających pod opieką rodziców,
8) pozalekcyjną działalność wychowawczo-opiekuńczą w ramach pracy świetlicy szkolnej.

 2. Zespół prowadzi punkt konsultacyjny dla rodziców dzieci niepełnosprawnych. Informacji i porad udzielają specjaliści zatrudnieni w Zespole w składzie: psycholog, logopeda, oligofrenopedagog, nauczyciel terapii i rehabilitacji ruchowej.

3.  Zespół udziela pomocy nauczycielom szkół ogólnodostępnych prowadzących zajęcia edukacyjno-terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie.

 

ROZDZIAŁ II

CELE I  ZADANIA ZESPOŁU.

 

§ 4

1. Celem Zespołu jest przygotowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do życia w integracji ze społeczeństwem poprzez:

     1) tworzenie warunków do osiągnięcia możliwie wszechstronnego rozwoju uczniów i wychowanków w dostępnym im zakresie, za pomocą specjalnych metod,
2) połączenie procesu edukacji z kompleksową rehabilitacją i usprawnianiem psychoruchowym,
3) realizację programu rewalidacji społecznej jako nadrzędnego problemu edukacyjnego i terapeutycznego.

2. Do zadań Zespołu w szczególności należy:

    1) organizowanie wczesnej wszechstronnej stymulacji rozwoju psychofizycznego uczniów i wychowanków,
2) wspomaganie indywidualnego rozwoju każdego ucznia i wychowanka poprzez tworzenie indywidualnych i zindywidualizowanych programów edukacyjnych oraz indywidualnych programów usprawniania,
3) rozwijanie aktywności własnej uczniów i wychowanków, ich samodzielności i zaradności życiowej,
4) kształtowanie u uczniów i wychowanków cech charakteru i osobowości ułatwiających prawidłowe funkcjonowanie społeczne,
5) kształcenie praktycznych umiejętności umożliwiających uczniom aktywne współuczestniczenie w życiu społecznym, 
6) rozwijanie ekspresji twórczej uczniów i wychowanków, ich predyspozycji, uzdolnień i zamiłowań,
7) sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą podczas pobytu w szkole i w czasie zajęć poza terenem szkoły,
8) współdziałanie z rodzicami i instytucjami pozaszkolnymi w sprawach dotyczących wychowania oraz przystosowania społecznego,
9) zapewnienie szczególnej pomocy uczniom i wychowankom ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju,
10) podejmowanie działań na rzecz pomocy materialnej dzieciom, których rodziny znajdują się w bardzo trudnej sytuacji finansowej,
11) wyrabianie u uczniów i wychowanków wrażliwości ekologicznej oraz nawyków dbania o zdrowie i własną sprawność fizyczną,
12) inspirowanie i organizowanie środowiska lokalnego do działań na rzecz Zespołu poprzez przybliżenie problematyki związanej z życiem i działalnością osób niepełnosprawnych.

 

   § 5

1. Zespół udziela uczniom i wychowankom opieki i pomocy pedagogicznej, psychologicznej i rewalidacyjnej.

2. Celem opieki i pomocy pedagogicznej, psychologicznej i rewalidacyjnej jest:

     1) usprawnianie funkcji psychomotorycznych,
2) wspomaganie rozwoju społecznego, w tym eliminowanie zaburzeń zachowania.

 3. Opieka i pomoc pedagogiczna, psychologiczna i rewalidacyjna udzielana jest na wniosek nauczyciela, psychologa, pedagoga lub rodziców (opiekunów prawnych) dziecka.

 4. Pomoc pedagogiczna, psychologiczna i rewalidacyjna może być organizowana w formie zajęć specjalistycznych:

     1) zajęć usprawniających rozwój procesów poznawczych,
2) zajęć logopedycznych,
3) terapii ruchowej i gimnastyki korekcyjnej,
4) psychoterapii, socjoterapii i innych zajęć o charakterze terapeutycznym.  

 5. Kwalifikacji uczniów i wychowanków na zajęcia specjalistyczne dokonuje specjalista prowadzący określone formy zajęć.

 6. Zajęcia specjalistyczne, o których mowa w ust. 4 powinny być organizowane z początkiem roku szkolnego, w miarę potrzeb oraz możliwości Zespołu.

 7. O kontynuacji lub zakończeniu udzielania określonej w ust. 6 formie pomocy decyduje dyrektor Zespołu na wniosek osób dokonujących kwalifikacji.

 8. W Zespole zatrudnia się psychologów, pedagogów, nauczycieli terapii i rehabilitacji ruchowej, logopedę, oraz innych specjalistów w miarę potrzeb i możliwości.

 9. Opieka i pomoc pedagogiczna, psychologiczna i rewalidacyjna organizowana jest:

 1) we współdziałaniu z nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi), organami Zespołu, instytucjami pozaszkolnymi i organem prowadzącym,

 2) we współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie konsultacji metod i form pomocy udzielanej uczniom i wychowankom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach.

 

§ 6

1. Zespół organizuje uczniom i wychowankom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej stałą lub doraźną pomoc materialną.

2. Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej, o której mowa w ust. 1 należą do pedagoga szkolnego.

3. W miarę swoich możliwości  Zespół organizuje specjalistyczną opiekę zdrowotną.  

 

§ 7

1. W zespole umożliwia się uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej poprzez:

 1) czerpanie treści programowych z kultury  i tradycji regionalnej,

 2) organizowanie nauki religii katolickiej na życzenie rodziców uczniów,

 3) w miarę możliwości organizowanie nauki religii innych wyznań dla uczniów, których rodzice zgłaszają taką potrzebę.

 

§ 8

1. Zespół umożliwia uczniom i wychowankom rozwój predyspozycji, zamiłowań i zainteresowań organizując w ramach zajęć pozalekcyjnych zajęcia rozwijające ekspresję twórczą.

2. Zespół może w ramach posiadanych środków finansowych organizować zajęcia pozalekcyjne rozwijające predyspozycje, zamiłowania i zainteresowania uczniów i wychowanków oraz zajęcia usprawniające.  

 

§ 9

1.  Zespół zapewnia swoim uczniom i wychowankom bezpieczne i higieniczne warunki nauki, zabawy i wypoczynku podczas zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych oraz nadobowiązkowych.  

2.  Zespół sprawuje opiekę nad uczniami i wychowankami od momentu przyjścia  dziecka do chwili opuszczenia terenu Zespołu w danym dniu.

3.  Ciągłość opieki podczas zajęć organizowanych poza terenem Zespołu rozpoczyna się z chwilą zbiórki na zajęcia i trwa do chwili ich zakończenia. Początek i koniec tych zajęć może następować w innych miejscach niż teren Zespołu.

4.  Opiekę nad uczniami przebywającymi na terenie Zespołu podczas zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych oraz podczas przerw sprawuje nauczyciel odpowiedzialny za realizację wyżej wymienionych zajęć lub nauczyciel pełniący dyżur nauczycielski.

5. Opiekę nad wychowankami przebywającymi na terenie Zespołu podczas zajęć wychowawczych, opiekuńczych i rewalidacyjnych sprawuje nauczyciel odpowiedzialny za realizację wyżej wymienionych zajęć.  

6. Zasady opieki nad uczniami i wychowankami podczas zajęć organizowanych przez Zespół poza jego terenem, w trakcie wycieczek szkolnych określa odrębny regulamin.

7. Zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich w szkołach określa regulamin dyżurów.

 

§ 10

1. Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział szkolny szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi zwanemu dalej "wychowawcą".

2. Dyrektor Zespołu powierza każdą grupę terapeutyczną złożoną z dzieci realizujących zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli zwanemu dalej "wychowawcą".

3. Wychowawca swoje pensum realizuje w powierzonym oddziale.

4. Zadania wychowawcy określa § 39 niniejszego Statutu.

5. Rodzice mogą skierować do Dyrektora Zespołu pisemny wniosek z uzasadnieniem o zmianę wychowawcy oddziału.

6. Wniosek musi zostać zaopiniowany przez Radę Rodziców.

7. Dyrektor Zespołu zobowiązany jest do udzielania odpowiedzi rodzicom w ciągu 14 dni od wpłynięcia wniosku.

8. Decyzja Dyrektora Zespołu jest ostateczna.

 

ROZDZIAŁ  III

ORGANY ZESPOŁU.

 

§ 11

Organami Zespołu są:  

     1) Dyrektor Zespołu,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Zespołu.

 

§ 12

1. Dyrektor kieruje działalnością Zespołu i odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie wszystkich jego elementów.

2. Do kompetencji Dyrektora w szczególności należy:  

    1) kierowanie bieżącą działalnością edukacyjną, rewalidacyjną i rehabilitacyjną Zespołu oraz reprezentowanie jego interesów na zewnątrz,
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
3) kierowanie działalnością Rady Pedagogicznej i realizowanie jej uchwał podjętych w ramach kompetencji stanowiących,
4) organizowanie i sprawowanie opieki nad uczniami i wychowankami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
5) wykonywanie zadań kierownika zakładu pracy w stosunku do wszystkich pracowników zatrudnionych w Zespole,
6) dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Zespołu i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
7) organizowanie obsługi finansowej, administracyjnej i gospodarczej Zespołu,
8) wykonywanie innych obowiązków wynikających z przepisów szczegółowych.  

 

§ 13

1.  Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Zespołu w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania, opieki i rewalidacji.

2.  W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole.

3.  Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Zespołu.

4.  Rada Pedagogiczna działa w oparciu o ustalony przez siebie regulamin.

5.  Kompetencje stanowiące i opiniodawcze Rady Pedagogicznej wynikają z obowiązujących przepisów prawa oświatowego.

 

§ 14

1.  W skład Rady Zespołu wchodzą:

      1) 5 nauczycieli wybranych przez ogół nauczycieli,
 2) 5 rodziców wybranych przez ogół rodziców.

2.  Dopuszcza się dokonywania corocznej zmiany 1/3 składu Rady. Przyczyną zmian może być (w przypadku rodziców wchodzących w skład Rady) np. zakończona edukacja dziecka czy rezygnacja z pracy w Radzie.

3.  Wybór członków następuje na zebraniu rodziców uczniów i wychowanków oraz na zebraniu nauczycieli zwykłą większością głosów, w głosowaniu tajnym.

4.  Rada Zespołu uczestniczy w rozwiązywaniu sporów wewnętrznych Zespołu a także:

    1)  uchwala statut Zespołu,
2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych Zespołu i opiniuje plan finansowy Zespołu, 
3) może występować do Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty w Bydgoszczy z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności Zespołu, jego Dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w Zespole,
4) opiniuje plan pracy Zespołu, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla placówki,
5) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan Zespołu i występuje do z wnioskami do Dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego Zespół, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.

5.  Rada Zespołu uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego. Zebrania Rady są protokołowane.

6.  W posiedzenia Rady Zespołu może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor Zespołu.

7.  W celu wspierania działalności statutowej Zespołu Rada Zespołu gromadzi fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin.

 

§ 15

Każdy organ Zespołu ma zapewnioną możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i szczegółowo określonych w statucie Zespołu.  

 

§ 16

Spory zaistniałe wewnątrz Zespołu rozstrzygane są przez Dyrektora Zespołu o ile przepisy szczegółowe nie określają innego trybu ich rozstrzygania.

 

ROZDZIAŁ  IV

ORGANIZACJA ZESPOŁU.

 

§ 17

Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

§ 18

1.  Szczegółową organizację nauczania, wychowania, opieki i rewalidacji w danym roku szkolnym określa  arkusz organizacji  Zespołu.

2.  Arkusz organizacji Zespołu opracowuje Dyrektor  na podstawie planów nauczania oraz planu finansowego Zespołu w terminie ustalonym przez organ prowadzący Zespół.

 

§ 19

1.  Podstawową jednostką organizacyjną w Zespole jest oddział.  

2.  Oddziały organizowane w  szkole podstawowej zwane dalej grupami edukacyjno-terapeutycznymi złożone są z uczniów o zbliżonym wieku życia i zbliżonych potrzebach edukacyjnych realizujących w danym roku szkolnym wybrany zestaw programów edukacyjno-terapeutycznych zgodnie z odpowiednim ramowym planem nauczania.

3.  Oddziały organizowane w gimnazjum zwane dalej klasami złożone są z uczniów o zbliżonym wieku życia i zbliżonych potrzebach edukacyjnych realizujących w danym roku szkolnym wybrany zestaw programów edukacyjno-terapeutycznych zgodnie z odpowiednim ramowym planem nauczania.

4.  Liczbę uczniów w oddziałach w zależności od stopnia i rodzaju niepełnosprawności dzieci i młodzieży określają odrębne przepisy.

5.  Dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną lub niepełnosprawnością sprzężoną kwalifikujących się do przedszkola specjalnego Zespół w miarę swoich możliwości organizuje specjalne oddziały przedszkolne.

6.  Przeciętna liczba wychowanków w specjalnym oddziale przedszkolnym  powinna wynosić od 6 do 8 dzieci.

7.  W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego liczba dzieci w oddziale przedszkolnym może być mniejsza niż ustalona w ust. 6.

8.  Dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim szkoła podstawowa Zespołu w miarę swoich możliwości organizuje zespoły terapeutyczne zwane dalej grupami terapeutycznymi.

9.  Liczba dzieci w grupie terapeutycznej wynosi od 2 do 4.

 

§ 20

1.  Specjalne oddziały przedszkolne realizują program wychowania przedszkolnego dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

2.  Szkoła podstawowa i gimnazjum realizują plany nauczania i programy nauczania wchodzące w skład szkolnych zestawów programów kształcenia.

3.  Grupy terapeutyczne realizują indywidualne programy rewalidacyjno-terapeutyczne opracowane przez nauczyciela prowadzącego zajęcia we współpracy z psychologiem szkolnym.

 

§ 21

1.  Organizację stałych zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Zespołu na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

2.  Tygodniowy rozkład zajęć edukacyjno-terapeutycznych określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania.

3.  Szczegółowy rozkład dzienny zajęć, o którym mowa w ust. 2 ustala wychowawca grupy edukacyjno-terapeutycznej lub klasy w porozumieniu z nauczycielami specjalistami.

4.  Organizację pracy specjalnego oddziału przedszkolnego określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Zespołu w porozumieniu z Radą Pedagogiczną z uwzględnieniem wymagań zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.

 

§ 22

1.  Podstawową formą pracy Zespołu są zajęcia edukacyjno-terapeutyczne odbywające się w określonych ramach czasowych, ze stałą grupą uczniów według rozkładu zajęć.

2.  Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne mogą odbywać się w formie:

    1)  jednostek lekcyjnych trwających 45 minut,
2) bloków zajęć trwających do 90 minut.

3.  Między zajęciami organizowane są przerwy rekreacyjne oraz przerwa śniadaniowa i obiadowa.

4.  Przerwy rekreacyjne organizuje nauczyciel w zależności od potrzeb dzieci i młodzieży.

5.  Przerwa śniadaniowa i obiadowa  odbywa się w ustalonych ramach czasowych, jednakowych dla wszystkich uczniów Zespołu i trwa nie mniej niż 20 minut każda.

6.  Rada Pedagogiczna może w drodze uchwały ustalić inny czas trwania zajęć lub wprowadzić inne formy organizacji procesu kształcenia i rewalidacji (nie prowadzące jednak do zwiększenia zatrudnienia nauczycieli i wydłużenia tygodniowego czasu trwania nauki ucznia).

 

§ 23

1.  Podziału oddziałów na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa dokonuje się corocznie z uwzględnieniem środków finansowych oraz zasad wynikających z przepisów.

2.  Podziału oddziałów na 3-4 osobowe grupy dokonuje się od 4 roku nauki na zajęciach z techniki.

3.  Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach odpowiadających liczbie uczniów w oddziale szkolnym, od 4 roku nauki oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.

4.  Zajęcia, o których mowa w ust. 2 i 3 mogą odbywać się w grupach międzyoddziałowych.

 

§ 24

1.  Zajęcia pozalekcyjne Zespół organizuje w ramach posiadanych środków finansowych.

2.  Zespół może organizować zajęcia pozalekcyjne np. koła zainteresowań na zasadach ustalanych corocznie przez Dyrektora Zespołu w porozumieniu z radą pedagogiczną i organem prowadzącym.

3.  Liczbę uczestników zajęć pozalekcyjnych ustala corocznie Dyrektor Zespołu.

 

§ 25

1. W Zespole stosuje się ocenę opisową.

2. Zespół nie wydaje świadectw promocyjnych.

3. Uczniom kończącym szkołę wchodzącą w skład Zespołu wydaje się świadectwo ukończenia szkoły na odpowiednim druku określonym w odrębnych przepisach.

 

§ 26

Zespół może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Zespołu - lub za jego zgodą - poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

 

§ 27

1.  Zespół zapewnia uczniom możliwość i warunki spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku.

2.  Odpłatność za korzystanie z posiłków w Zespole ustala na dany rok szkolny Dyrektor Zespołu w porozumieniu z Radą Zespołu.

3.  Uwzględnia się możliwość częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia.

 

§ 28

1.  Dla uczniów, którzy muszą lub powinni dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub dojazdy, Zespół prowadzi pozalekcyjną działalność wychowawczo-opiekuńczą w ramach świetlicy szkolnej.

2.  Zajęcia świetlicowe prowadzone są w grupach wychowawczych liczących nie mniej wychowanków niż oddział szkolny.

3.  W ramach zajęć, o których mowa w ust. 1 organizowane są zajęcia o charakterze twórczej ekspresji.

 

§ 29

1.  Zespół prowadzi bezpłatną działalność opiekuńczą i rewalidacyjną dla dzieci zakwalifikowanych do specjalnego oddziału przedszkolnego.

2.  Dzienny czas pracy specjalnego oddziału przedszkolnego dostosowany do potrzeb rewalidacyjnych dzieci corocznie ustala Dyrektor Zespołu na wniosek Rady Zespołu.

3.  Terminy przerw w pracy specjalnego oddziału przedszkolnego ustala zgodnie z potrzebami Dyrektor Zespołu na wniosek Rady Zespołu.

4.  Zasady korzystania z wyżywienia i wnoszenia opłat ustala na dany rok szkolny Dyrektor w porozumieniu z Rada Zespołu.

 

§ 30

1.  Zespół może organizować dowożenie uczniów na zajęcia obowiązkowe bądź pozalekcyjne z domu do szkoły.

2.  Zespół może organizować odwożenie uczniów po zajęciach obowiązkowych bądź pozalekcyjnych ze szkoły do domu.

3.  Organizację i zasady dowożenia i odwożenia uczniów określa Dyrektor Zespołu w porozumieniu z Radą Zespołu.

4.  Opieka wychowawcza w czasie dowożenia i odwożenia uczniów może być sprawowana przez nauczycieli lub inne osoby pełnoletnie posiadające zdolności do czynności prawnych, których stan zdrowia i doświadczenie życiowe gwarantują prawidłowe sprawowanie opieki.

5.  Do obowiązków osoby sprawującej opiekę wychowawczą nad dowożonymi i odwożonymi uczniami należy:

1)  odebranie od rodzica bądź prawnego opiekuna dziecka z miejsca zamieszkania według dziennego rozkładu jazdy i doprowadzenie do pojazdu szkolnego,

2)  pomoc przy wsiadaniu i zajmowaniu miejsca oraz dopilnowanie ładu i porządku w pojeździe (opiekun wsiada ostatni),

3)  ustalenie sposobu porozumiewania się z kierowcą w czasie jazdy,

4)  zwracanie uwagi na właściwe zachowanie się uczniów podczas przejazdu,

5)  zapewnienie bezpiecznego wsiadania i wysiadania uczniów z pojazdu i przejścia do szkoły lub domu.

6.  Zespół może organizować przewóz uczniów znajdujących się na terenie szkół:

     1)  na zajęcia obowiązkowe, pozalekcyjne odbywające się poza terenem Zespołu,
2)  na imprezy odbywające się poza terenem Zespołu,  
3)  do gabinetu stomatologicznego lub innego w celu uzyskania pomocy medycznej,

7.  Organizację, zasady finansowania oraz zasady sprawowania opieki wychowawczej podczas przewozów, o których mowa w ust. 6 pkt 1,2,3 określa na dany rok szkolny Dyrektor Zespołu w porozumieniu z Rada Zespołu.

 

§ 31

Dla prawidłowej realizacji celów statutowych Zespół zapewnia odpowiednie pomieszczenia:

    1)   sale do zajęć edukacyjno-terapeutycznych, 
2)  sale do zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
3)  pracownie do zajęć z zakresu techniki,
4)  sale przedszkolne z szatnią,
5)  salę gimnastyczną,
6)  sale do terapii ruchowej,
7)  gabinet terapii psychologiczno-pedagogicznej,
8)  gabinet do zajęć logopedycznych,
9)  gabinet lekarski,
10) jadalnię szkolną,
11) szatnię,
12) ogródek szkolny,
13) teren rekreacyjny.

 

ROZDZIAŁ  V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU.

 

§ 32

1. W Zespole zatrudnia się:

     1) pracowników pedagogicznych i innych specjalistów,
2) pracowników administracyjnych, ekonomicznych i pracowników obsługi.

2.  Od nauczycieli zatrudnionych w Zespole wymagane jest wykształcenie określone w odrębnych przepisach.

3.  W Zespole można obsadzać wakujące miejsca pracy dla pracowników pedagogicznych w drodze konkursu.

4.  W szkole podstawowej wchodzącej w skład Zespołu w grupach edukacyjno-terapeutycznych co najmniej w pierwszych czterech latach nauki zatrudnia się pomoc nauczyciela w wymiarze 1/2 etatu na każdy oddział.

5.  Do obowiązków pomocy nauczyciela należy:

1)  spełnianie czynności opiekuńczych i usługowych w stosunku do dzieci głównie w zakresie higieny osobistej i ubierania,

2)  uczestniczenie w zajęciach zespołowych prowadzonych przez nauczyciela i pomoc w ich organizowaniu i przeprowadzaniu (gry, zabawy, wycieczki, itp.)

6.  W szkole podstawowej w grupach terapeutycznych zatrudnia się pomoc nauczyciela w wymiarze 1/2 etatu na każdy zespół.

7.  W uzasadnionych przypadkach w klasach obejmujących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i niepełnosprawnościami sprzężonymi można zatrudnić pomoc nauczyciela za zgodą organu prowadzącego.

 

§ 33

1.  Nauczyciel Zespołu prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i rewalidacyjną oraz jest odpowiedzialny za jej jakość.

2.  Nauczyciel Zespołu ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo, zdrowie i życie powierzonych jego opiece uczniów i wychowanków.

 

§ 34

Zakres czynności nauczycieli Zespołu obejmuje:

    1) organizowanie i prowadzenie procesu edukacyjno-terapeutycznego i rewalidacyjnego w oparciu o pełną znajomość rozwoju dziecka i jego środowiska rodzinnego z uwzględnieniem ustaleń wynikających z badań medycznych, psychologicznych , pedagogicznych oraz własnych obserwacji,
2) aktywny udział w opracowaniu szkolnych zestawów programów nauczania,
3) twórcza adaptację programu nauczania do możliwości i potrzeb edukacyjnych uczniów,
4) prawidłową realizację wybranych programów nauczania lub usprawniania oraz dążenie do osiągnięcia w tym zakresie optymalnych wyników,
5) systematyczne i rzetelne przygotowanie i prowadzenie każdej z form procesu edukacyjno-terapeutycznego i rewalidacyjnego ujętej w tygodniowym rozkładzie zajęć lub planie pracy Zespołu,
6) planowanie w cyklach rocznym i okresowym procesu edukacyjno-terapeutycznego i działalności rewalidacyjnej oraz realizację wybranego programu w oparciu o tygodniowe plany pracy,
7) wykonywanie czynności związanych z opieką, urządzeniem, wystrojem powierzonych pomieszczeń szkolnych,
8) współdziałanie z rodzicami w celu prawidłowego planowania pracy edukacyjno-terapeutycznej i rewalidacyjnej; przekazywanie rodzicom informacji o postępach i rozwoju dziecka oraz przyjmowanie wniosków i uwag,
9) współdziałanie z wychowawcami grup edukacyjno-terapeutycznych, w których dany nauczyciel prowadzi zajęcia,
10) współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc pedagogiczną, psychologiczną i zdrowotną,
11) prowadzenie dokumentacji pracy pedagogicznej,
12) pełnienie dyżurów podczas przerw między zajęciami zgodnie ze szczegółowym regulaminem i planem dyżurów,
13) realizowanie zadań określonych w planie pracy Zespołu, 
14) przygotowywanie imprez i uroczystości z kalendarza imprez szkolnych,
15) wypełnianie zadań opiekuńczych i wychowawczych podczas wycieczek szkolnych i wyjść grupowych poza teren Zespołu,
16) zastępowanie nauczycieli podczas ich nieobecności według planu zastępstw,
17) aktywny udział w pracach Rady Pedagogicznej w tym w pracach komisji,
18) systematyczne doskonalenie warsztatu pracy
19) wypełnianie innych zadań zleconych przez Dyrektora Zespołu, a związanych z charakterem pracy nauczyciela Zespołu.

 

§ 35

1.  Nauczyciele Zespołu ponadto są odpowiedzialni za:

    1) właściwy dobór metod edukacyjnych, terapeutycznych i rewalidacyjnych,
2) właściwe stosowanie wobec uczniów, ich rodzin i opiekunów przepisów prawa oświatowego oraz regulaminów szkolnych,
3) właściwy dobór sprzętów i pomocy dydaktycznych, ich stosowanie w procesie edukacyjno-terapeutycznym oraz zabezpieczenie i utrzymanie w należytym stanie,
4) niezwłoczne informowanie rodziców o trudnościach i zagrożeniach dotyczących rozwoju psychofizycznego dziecka,
5) terminowe i właściwe prowadzenie dokumentacji pracy pedagogicznej.

2.   Nauczyciele Zespołu są zobowiązani do dochowania tajemnicy służbowej, dyscypliny pracy i lojalności wobec grona oraz Zespołu.

 

§ 36

Nauczyciele Zespołu mają prawo do:

    1) uzyskiwania w swojej pracy pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Zespołu oraz Rady Pedagogicznej,
2) stosowania w realizacji programu takich metod kształcenia i usprawniania jakie uznają za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne,
3) korzystania ze sprzętu i pomocy dydaktycznych Zespołu,
4) wprowadzania innowacji pedagogicznych,
5) tworzenia  programów autorskich,
6) ubiegania się o stopnie awansu zawodowego.

 

§ 37

1.  Nauczyciele prowadzący pokrewne zajęcia edukacyjne lub terapeutyczne mogą tworzyć zespół przedmiotowy lub problemowo-zadaniowy.

2.  Pracą zespołu, o którym mowa w ust. 1 kieruje powołany przez Dyrektora Zespołu przewodniczący.

3.  Cele i zadania zespołu programowego obejmują:

     1) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla opracowania szkolnych programów nauczania, 
2) organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, organizacji zajęć edukacyjno terapeutycznych, wychowawczych, opiekuńczych, a także uzgadniania metod i sposobów prowadzenia rewalidacji i rehabilitacji,
3) organizowanie wewnątrzszkolnego i międzyszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego,
4) współdziałanie w organizowaniu sal edukacyjnych i terapeutycznych, pracowni szkolnych, a także uzupełnianiu ich wyposażenia,
5) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole  autorskich innowacyjnych i eksperymentalnych programów edukacyjnych i rehabilitacyjnych.

 

§ 38

1. Zadaniem wychowawcy oddziału Zespołu jest:

    1) organizowanie i prowadzenie procesu wychowawczego oraz sprawowanie opieki nad powierzonym oddziałem,
2) tworzenie warunków wspomagających wszechstronny rozwój psychofizyczny uczniów i wychowanków oraz organizowanie i prowadzenie działalności rewalidacyjnej.

2. W celu realizacji zadań określonych w ust. 1 wychowawca:

    1)  zapoznaje się z warunkami życia dzieci oraz otacza każde z nich indywidualną opieką wychowawczą,
2) prowadzi systematyczne konsultacje z rodzicami, psychologiem i pedagogiem na temat rozwoju psychofizycznego dzieci, 
3) współorganizuje specjalistyczną opiekę i pomoc psychologiczno-pedagogiczną i rewalidacyjną,
4) współdziała z pozostałymi nauczycielami planując działania wychowawcze oraz  koordynuje ich realizację w stosunku do ogółu dzieci, a także do tych, którym potrzebna jest szczególna opieka,
5) wybrany program nauczania lub wychowania realizuje w oparciu o tygodniowe zindywidualizowane plany pracy,
6) analizuje zasadność pobytu dziecka w szkole i w przypadku uzasadnionych wątpliwości kieruje je do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej na powtórne badanie,
7) rozpoznaje indywidualne predyspozycje dzieci i współorganizuje warunki wspomagające rozwój ich uzdolnień i zainteresowań,
8) planuje i organizuje wspólnie z rodzicami i dziećmi formy zajęć rozwijając aktywność własną dzieci i integrujące grupę.

 

§ 39

1.  Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach edukacji i rehabilitacji dzieci.

2.  W celu umożliwienia rodzicom współdecydowania o procesie rewalidacji i rehabilitacji organizowanym przez Zespół ustala się następujące formy współdziałania:

    1)  bieżące, indywidualne konsultacje z nauczycielami,
2) planowane spotkania rodziców z wychowawcą grupy co najmniej 5 razy w roku szkolnym,
3) udział rodziców w zajęciach edukacyjno-terapeutycznych i usprawniających,
4) udział rodziców w uroczystościach szkolnych,
5) oglądanie prac i wytworów dzieci,
6) wspólne organizowanie imprez okolicznościowych i wycieczek szkolnych,
7) pomoc w urządzaniu i wyposażaniu pomieszczeń szkolnych.

3.  Nauczyciele kontaktują się z rodzicami na terenie Zespołu oraz w miarę potrzeb odwiedzają ich w domu  po uprzednim uzgodnieniu terminu wizyty.

4.  Rodzice uczniów Zespołu mają szczególny obowiązek zapewnienia regularnego uczęszczania dzieci na zajęcia edukacyjno-terapeutyczne oraz przygotowania ich do zajęć.

 

ROZDZIAŁ  VI

UCZNIOWIE I WYCHOWANKOWIE ZESPOŁU.

 

§ 40

1.  Uczniem Zespołu jest dziecko z orzeczoną niepełnosprawnością intelektualną lub niepełnosprawnościami sprzężonymi objęte obowiązkiem szkolnym, zamieszkujące rejon miasta Torunia.

2.  W szczególnie uzasadnionych przypadkach uczniem Zespołu może zostać dziecko z niepełnosprawnością intelektualną lub niepełnosprawnościami sprzężonymi objęte obowiązkiem szkolnym, mieszkające poza rejonem miasta Torunia.

3.  Wychowankiem specjalnego oddziału przedszkolnego jest dziecko z niepełnosprawnością intelektualną lub niepełnosprawnościami sprzężonymi w wieku od ukończenia 3 lat życia do rozpoczęcia przez nie nauki szkolnej (nie dłużej jednak niż do 10 roku życia).

4.  Dyrektor Zespołu przyjmuje dziecko do oddziału przedszkolnego na podstawie orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.

5.  Dyrektor Zespołu przyjmuje dziecko do oddziału szkolnego na podstawie orzeczenia kwalifikującego do specjalnego kształcenia, wychowania i opieki.

 

§ 41

1. Zasady rekrutacji wychowanków:

1) do specjalnego oddziału przedszkolnego przyjmowane są dzieci w wieku od 3 do 9 lat na podstawie decyzji Dyrektora Zespołu.

2) Rodzice ubiegający się o umieszczenie dziecka w specjalnym oddziale przedszkolnym zobowiązani są do złożenia w sekretariacie Zespołu pisemnej deklaracji zgłoszenia do dnia 15 maja.

3)  Pisemną deklarację zgłoszenia dziecka do specjalnego oddziału przedszkolnego rodzice składają tylko przy pierwszym zapisie dziecka; w każdym następnym roku szkolnym zgłaszają ustnie Dyrektorowi dalszy udział dziecka w zajęciach przedszkolnych i aktualizują dane.

4)  W przypadku, gdy liczba dzieci zgłoszonych przekracza ilość miejsc powołana zostaje komisja kwalifikacyjna, która indywidualnie rozpatruje złożone wnioski; zasady działania Komisji określa odrębny regulamin.

5)  O odmowie przyjęcia dziecka do oddziału przedszkolnego powiadamia rodziców Dyrektor Zespołu.

2.  W uzasadnionych przypadkach dla dzieci kwalifikujących się do przedszkola  specjalnego, a nie uczęszczających do niego i pozostających pod opieką rodziców Zespół organizuje zajęcia rewalidacyjne w wymiarze od 2 do 3 godzin dziennie.

 

§ 42

1.  Za przyprowadzanie i odbieranie ucznia biorą pełną odpowiedzialność prawną rodzice lub prawni opiekunowie.

2.  Wychowanek zespołu powinien być przyprowadzony i odbierany ze specjalnego oddziału przedszkolnego przez rodziców (opiekunów prawnych) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo.

 

§ 43

Uczeń i wychowanek Zespołu mają prawo do:

    1) właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego i rewalidacyjnego dostosowanego do indywidualnego rozwoju psychofizycznego, zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej i higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej oraz zapewnienia warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszystkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, do poszanowania jego godności,
3) szczególnie troskliwego i życzliwego traktowania w procesie edukacyjnym i rewalidacyjnym,
4) swobody wyrażania opinii dotyczącej życia Zespołu i aktywnego w nim uczestniczenia,
5) swobody wyrażania przekonań religijnych jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
6) rozwijania zainteresowań, uzdolnień i zamiłowań,
7) uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych na zasadach ustalonych w drodze uchwały przez Radę Pedagogiczną,
8) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
9) korzystania z pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz rewalidacyjnej udzielanej przez Zespół,
10) korzystania ze specjalistycznej opieki psychologiczno-pedagogicznej oraz opieki zdrowotnej i materialnej organizowanej przez Zespół,
11) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych podczas zajęć pozalekcyjnych.  

 

§ 44

1.  Uczeń Zespołu zobowiązany jest do systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach i życiu szkoły.

2.  W szczególności do obowiązków ucznia należy:

    1) przestrzeganie norm społeczno-moralnych oraz okazywanie życzliwości i szacunku koleżankom, kolegom, nauczycielom i innym pracownikom Zespołu,
2) dbanie o swoje zdrowie, higienę i rozwój oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,
3) dbanie o ład i porządek, mienie wspólne i osobiste,
4) podporządkowanie się poleceniom Dyrektora Zespołu i nauczycieli,
5) przestrzegania postanowień zawartych w regulaminie "Zasady życia i pracy w Szkole".

 

§ 45

1. W Zespole stosuje się wobec uczniów następujące rodzaje wyróżnień i nagród:

    1) nagrody społeczne ( wzmocnienia społeczne polegające na zaspokajaniu potrzeb społecznych np.: uśmiech, przytulenie, pochwała, ... ),
2) nagrody sensoryczne ( wybrane doznania sensoryczne sprawiające dziecku dużą przyjemność,
3) pochwały wychowawcy wobec rodziców dziecka,
4) ekwiwalenty i nagrody rzeczowe wręczane przez wychowawcę wobec grupy edukacyjno-terapeutycznej,
5) pochwałę i nagrodę rzeczową wręczoną przez Dyrektora Zespołu wobec uczniów szkoły,
6) pochwałę i nagrodę rzeczową wręczoną przez Dyrektora Zespołu na zakończenie II semestru wobec całej społeczności Zespołu,
7) list pochwalny wychowawcy grupy edukacyjno-terapeutycznej i Dyrektora Zespołu do rodziców. 

2. Uczeń Zespołu za złe zachowanie może zostać ukarany:

     1)  brakiem nagrody,
2)  upomnieniem wychowawcy wobec grupy lub klasy,
3)  upomnieniem dziecka wobec rodziców,
4)  naganą Dyrektora Zespołu udzieloną wobec:

    a)  nauczyciela,
b) grupy lub klasy,
c) rodziców dziecka.

3. Kary nie powinny być stosowane na forum szerszym niż grupa, w skład której wchodzi uczeń.

4. O przyznanej uczniowi nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary Zespół powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów.

5. Uczeń ma prawo do odwołania się od nałożonej kary, o której mowa w ust. 2 pkt 1, 2, 3, 4 do wychowawcy grupy edukacyjno-terapeutycznej lub pedagoga szkolnego.

6.  Rodzice mają prawo do pisemnego odwołania się od nałożonej na dziecko kary, o której mowa w ust. 2 pkt 2,3,4 do Rady Rodziców lub Dyrektora Zespołu w terminie nie dłuższym niż jeden tydzień.

7.  Uczeń Zespołu może zostać skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem go do innej szkoły podstawowej lub gimnazjum chyba, że ukończył 18 lat.

8.  Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą Dyrektora Zespołu do skreślenia wychowanka z listy dzieci przyjętych do specjalnego oddziału przedszkolnego w przypadku, gdy nie usprawiedliwiona nieobecność dziecka na zajęciach trwa dłużej niż dwa miesiące.

 

ROZDZIAŁ  VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

 

§ 46

1.  Zespół używa pieczęci urzędowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2.  Zespół Szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład, zawierającą nazwę Zespołu.

3.  Tablice i stemple szkół wchodzących w skład Zespołu powinny mieć u góry nazwę Zespołu, a u dołu nazwę szkoły.

4.  W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkołę wchodzącą w skład Zespołu podaje się nazwę szkoły; nazwa Zespołu umieszczona jest na pieczęci urzędowej.

 

§ 47

1.  Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.  Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

 

§ 48

Działalność związków zawodowych w Zespole określają odrębne przepisy.

§ 49

Zmiany w Statucie przygotowuje Rada Pedagogiczna przedkładając je do zatwierdzenia Radzie Zespołu.

 

§ 50

Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2000 r.