Uchwała nr 456/2000
Rady Miasta Torunia
z dnia 18 maja 2000 roku

 

w sprawie utworzenia Zespołu Szkół Nr 6.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. "h" ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zmianami) oraz art. 3 pkt 5, art. 58 ust. 1 i 6, art. 60 ust. 1, art. 62 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zmianami)

 

Rada Miasta Torunia
uchwala, co następuje:

 

§ 1

1. Z dniem 1 września 2000 roku tworzy się Zespół Szkół Nr 6 z siedzibą w Toruniu, ul. Dziewulskiego 41 c (zwany dalej Zespołem Szkół) i nadaje statut stanowiący załącznik do uchwały.

2. W skład Zespołu Szkół wchodzą:

    1)  Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 19,
2) Gimnazjum Specjalne Nr 19.

 

§ 2

Statut określa w szczególności organizację oraz zasady działania Zespołu Szkół.

 

§ 3

Wykonanie niniejszej uchwały powierza się Zarządowi Miasta Torunia.

 

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

 

Przewodniczący                                                                                                       Rady Miasta Torunia

/-/ mgr inż. Bogdan Major

 

 

Załącznik
Uchwały Nr  456/2000
Rady Miasta Torunia
z dnia 18 maja 2000 roku

 

Statut

Zespołu Szkół nr 6 w Toruniu

 

Ul. Dziewulskiego 41 c
tel. 650-80-30
fax. 650-80-17

 

 

ROZDZIAŁ I

NAZWA SZKOŁY I INNE INFORMACJE O SZKOLE.

 

 § 1

1. Nazwa szkoły:

     Zespół Szkół Nr 6 w Toruniu.

2. Organ prowadzący: Gmina  Miasta Toruń.

3. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny: Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty w Bydgoszczy.   

4. W skład Zespołu Szkół - zwanego w dalszej części Statutu "Zespołem"- wchodzą:

    1)  oddziały przedszkolne - zerowy etap edukacyjny,
2) Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 19 - sześcioletni cykl kształcenia,
3) Gimnazjum Specjalne Nr 19 - trzyletni cykl kształcenia,
4) Inne formy kształcenia i rewalidacji niż wymienione w punktach 1-3 za zgodą organu prowadzącego.       

5. Siedziba Zespołu: 87-100 Toruń, ul. Dziewulskiego 41 c.

6. W nazwach szkół wchodzących w skład Zespołu umieszczonych na tablicy urzędowej opuszcza się wyraz "specjalna".

7. Szkołom wchodzącym w skład Zespołu organ prowadzący może nadać imię na wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.   

8. Szkoły wchodzące w skład Zespołu mogą nosić odrębne imiona, hymn, barwy, znak o charakterze godła oraz ceremoniał szkolny.

9. Zespół obejmuje kształceniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a w szczególności:

    1)  z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
2) z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,
3) z zaburzeniami sprzężonymi z upośledzeniem określonym w pkt. 1-2. 

10. Naukę w Zespole uznaje się za spełnianie obowiązku szkolnego.

 

§ 2

1. Zespół jest jednostką budżetową.

2. W Zespole mogą być tworzone środki specjalne w trybie określonym w odrębnych przepisach.

 

ROZDZIAŁ II

CELE I  ZADANIA ZESPOŁU.

 

 § 3

1.  Celem Zespołu jest przygotowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do życia w integracji ze społeczeństwem poprzez  osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju uczniów w dostępnym im zakresie, za pomocą specjalnych metod.

2.  Do zadań Zespołu w szczególności należy:

     1) organizowanie warunków do zdobycia przez uczniów i wychowanków określonej wiedzy i umiejętności,
2) wspomaganie indywidualnego rozwoju każdego ucznia i wychowanka poprzez tworzenie zindywidualizowanych programów edukacyjnych oraz indywidualnych programów usprawniania,
3) rozwijanie aktywności własnej uczniów i wychowanków, ich samodzielności i zaradności życiowej,
4) udzielanie uczniom i wychowankom pomocy psychologicznej, pedagogicznej, rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej,
5) umożliwianie uczniom i wychowankom podtrzymywania tożsamości narodowej i religijnej,
6) umożliwienie rozwoju zainteresowań uczniów,
7) sprawowanie opieki nad młodzieżą podczas pobytu w Zespole i w czasie zajęć organizowanych poza terenem Zespołu,
8) współdziałanie z rodziną ucznia, udzielanie rodzinie wszechstronnej pomocy w wychowaniu niepełnosprawnych dzieci i przygotowaniu ich do do samodzielnego życia,
9) podejmowanie działań na rzecz pomocy materialnej uczniom, których rodziny znajdują się w trudnej sytuacji finansowej.

 

ROZDZIAŁ III

ORGANY ZESPOŁU.

 

§ 4

Organami Zespołu są:

     1)  Dyrektor Zespołu,
2)  Rada Pedagogiczna,
3)  Rada Rodziców,
4)  Samorząd Uczniowski.

 

§ 5

1.  Dyrektor kieruje działalnością Zespołu i odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie wszystkich jego elementów.

2.  Do kompetencji Dyrektora w szczególności należy:

     1) kierowanie bieżącą działalnością edukacyjną, rewalidacyjną i rehabilitacyjną Zespołu oraz reprezentowanie jego interesów na zewnątrz,
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
3) kierowanie działalnością Rady Pedagogicznej i realizowanie jej uchwał podjętych w ramach kompetencji stanowiących,
4) organizowanie i sprawowanie opieki nad uczniami i wychowankami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
5) wykonywanie zadań kierownika zakładu pracy w stosunku do wszystkich pracowników zatrudnionych w Zespole,
6) dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Zespołu i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
7) organizowanie obsługi finansowej, administracyjnej i gospodarczej Zespołu,
8) wykonywanie innych obowiązków wynikających z przepisów szczegółowych.

3.  Dyrektor Zespołu może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy wicedyrektora. Warunki, które muszą być spełnione aby nastąpiło powołanie wicedyrektora Zespołu określają zasady organizacji roku szkolnego w Gminie Miasta Toruń.

4.  Podział kompetencji i zakres czynności osób pełniących funkcje kierownicze w Zespole każdorazowo jest zamieszczane w planie pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej, obowiązującym w danym roku szkolnym.

 

§ 6

1.  Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Zespołu w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania, opieki i rewalidacji.

2.  W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole.

3.  Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Zespołu.

4.  Kompetencje stanowiące i opiniodawcze Rady Pedagogicznej wynikają z obowiązujących przepisów prawa oświatowego.

5.  Rada Pedagogiczna działa w oparciu o ustalony przez siebie regulamin.

6.  Dyrektor Zespołu wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwały Rady Pedagogicznej Dyrektor niezwłocznie powiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

 

§ 7

1.  W Zespole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.

2.  Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Zespołu. Regulamin określa szczegółowe zasady tworzenia i działania Rady Rodziców.

3.  Do kompetencji Rady Rodziców należy:

     1)  opiniowanie decyzji Rady Pedagogicznej i Dyrektora ważnych dla Zespołu,
2)  reprezentowanie interesów rodziców wobec Rady Pedagogicznej i Dyrektora Zespołu,
3)  współdziałanie z Zespołem w realizacji zadań edukacyjnych i opiekuńczych,
4)  występowanie do Dyrektora Zespołu z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw Zespołu.

4. Rada Rodziców współdziała z innymi organami Zespołu.

5. W celu wspierania działalności statutowej Zespołu Rada Rodziców gromadzi fundusz z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin.

 

§ 8

1. W Zespole może działać Rada Zespołu.

2. Powstanie Rady Zespołu pierwszej kadencji organizuje Dyrektor Zespołu na łączny wniosek dwóch spośród następujących podmiotów:

    1)  Rady Pedagogicznej,
2) Rady Rodziców,
3) Samorządu Uczniowskiego.

3. Kompetencje Rady Zespołu określają odrębne przepisy.

 

§ 9

1.  Dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami określonymi w § 1 ust. 9 pkt 1 i 3 tworzą Samorząd Uczniowski, zwany dalej "Samorządem".

2.  Samorząd może przedstawić pozostałym organom Zespołu opinie i wnioski we wszystkich sprawach Zespołu, a przede wszystkim dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów.

3.  Samorząd działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.

 

§ 10

1.  Każdy organ Zespołu ma zapewnioną możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i szczegółowo określonych w statucie Zespołu.

2.  Poszczególne organa Zespołu posiadają plany działania na dany rok szkolny i przesyłają je pozostałym organom do dnia 30 września danego roku szkolnego.

 

§ 11

1.  Dla rozstrzygania sporów powstałych pomiędzy uczniami, ich rodzicami lub nauczycielami, Dyrektor Zespołu może powołać "grupę wsparcia" w składzie uzależnionym od stron i typu konfliktu.

2.  W toku rozwiązywania konfliktu obowiązuje zasada negocjacji opierająca się na wzajemnym poszanowaniu.

3.  Przebieg dyskusji w "grupie wsparcia" podlega protokołowaniu. Wnioski powinny określać zobowiązania przyjęte do realizacji przez strony konfliktu.

4.  Protokoły z przebiegu negocjacji w "grupie wsparcia" pozostają w dokumentacji Zespołu przynajmniej przez okres jednego roku, wciągu którego mogą być udostępnione stronom konfliktu, uczestnikom "grupy wsparcia", przedstawicielom organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

5.  Każda ze stron konfliktu może wnieść do Dyrektora Zespołu w okresie 14 dni odwołanie od zobowiązań, ustalonych przez "grupę wsparcia".

 

ROZDZIAŁ  IV

ORGANIZACJA ZESPOŁU.

 

§ 12

Termin rozpoczynania i kończenia zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

§ 13

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania, opieki i rewalidacji w danym roku szkolnym określa  arkusz organizacji  Zespołu.

2. Arkusz organizacji Zespołu opracowuje i przedstawia organowi prowadzącemu do zatwierdzenia Dyrektor  na podstawie planów nauczania oraz planu finansowego Zespołu w terminie i na zasadach ustalonych przez organ prowadzący Zespół.

 

§ 14

1.  Podstawową jednostką organizacyjną w Zespole jest klasa lub oddział złożony z uczniów lub wychowanków, którzy w jednorocznym okresie nauki uczą się, za wyjątkiem dzieci z oddziału przedszkolnego, wszystkich przedmiotów obowiązkowych.

2.  Liczba uczniów w oddziale (klasie) w zależności od stopnia i rodzaju ich niepełnosprawności określają odrębne przepisy.

 

§ 15

1.  Podstawową formą pracy Zespołu są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym bądź zajęcia edukacyjno-terapeutyczne.

2.  Czas trwania jednostki lekcyjnej wynosi 45 minut.

3.  Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne mogą odbywać się w formie:

     1) jednostek lekcyjnych trwających 45 minut,
2) bloków zajęć trwających do 90 minut.

4.  Między zajęciami organizowane są przerwy rekreacyjne oraz przerwa śniadaniowa i obiadowa.

5.  Na I etapie edukacyjnym kształcenie ma charakter zintegrowany. Zajęcia edukacyjne prowadzi nauczyciel (nauczyciele) według ustalonego przez siebie planu, uwzględniając w szczególności:

    1)  dostosowanie czasu zajęć i przerw do aktywności uczniów,
2) zachowanie ciągłości nauczania i doskonalenia podstawowych umiejętności uczniów,
3)  realizację zajęć ruchowych, najlepiej w każdym dniu, w tygodniowym łącznym wymiarze nie mniejszym niż 3 godziny.

6.  Na zajęciach wymagających specjalnych  warunków bezpieczeństwa i nauki dokonuje się podziału na grupy z uwzględnieniem zasad określonych w odrębnych przepisach.

 

§ 16

1.  Organizację stałych zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Zespołu na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

 

§ 17

Dyrektor Zespołu, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym Zespół, ustala zasady  prowadzenia zajęć, w szczególności: zajęć specjalistycznych, nauczania języków obcych, elementów informatyki, kół zainteresowań, które mogą mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych i międzygimnazjalnych. Dyrektor ustala również liczbę uczestników poszczególnych zajęć.

 

§ 18

1.  Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania oraz wydawania świadectw ukończenia szkoły na określonym etapie edukacyjnym, określają odrębne przepisy.

2.  W klasach dla młodzieży z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym stosuje się ocenę opisową. Nie wydaje się świadectw promocyjnych. Uczniom kończącym szkołę na określonym etapie edukacyjnym wydaje się świadectwa jej ukończenia na odpowiednim druku określonym w odrębnych przepisach.

 

§ 19

1.  Dla uczniów, którzy muszą przebywać w Zespole dłużej niż wymagają tego zajęcia obowiązkowe ze względu na czas pracy rodziców lub dojazd, organizowany jest pobyt w świetlicy.

2.  Zajęcia świetlicowe prowadzone są w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza w świetlicy liczy nie mniej wychowanków niż oddział klasowy.

3.  Zespół zapewnia uczniom możliwość i warunki spożycia co najmniej jednego, ciepłego posiłku.

4.  Odpłatność z tytułu korzystania z posiłków ustalana jest na dany rok szkolny przez  Dyrektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.

5.  Uwzględnia się możliwość częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej pomocy w zakresie wyżywienia.

 

§ 20

1.  Zespół może prowadzić bibliotekę. Biblioteka stanowi pracownię służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań edukacyjnych Zespołu oraz doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli.

2.  Do korzystania ze zbiorów zgromadzonych w bibliotece mają prawo uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy Zespołu.

3.  Godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać uprawnionym do tego osobom korzystanie z jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych oraz przed ich rozpoczęciem i po zakończeniu.

 

§ 21

1.  Zespół może organizować dowożenie uczniów na zajęcia obowiązkowe bądź pozalekcyjne z domu do szkoły.

2.  Zespół może organizować odwożenie uczniów po zajęciach obowiązkowych bądź pozalekcyjnych ze szkoły do domu.

3.  Organizację i zasady dowożenia i odwożenia uczniów określa Dyrektor Zespołu w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.

4.  Opieka wychowawcza w czasie dowożenia i odwożenia uczniów może być sprawowana przez nauczycieli lub inne osoby pełnoletnie posiadające zdolności do czynności prawnych, których stan zdrowia i doświadczenie życiowe gwarantują prawidłowe sprawowanie opieki.

5.  Do obowiązków osoby sprawującej opiekę wychowawczą nad dowożonymi i odwożonymi uczniami należy:

    1) odebranie od rodzica bądź prawnego opiekuna dziecka z miejsca zamieszkania według dziennego rozkładu jazdy i doprowadzenie do pojazdu szkolnego,
2) pomoc przy wsiadaniu i zajmowaniu miejsca oraz dopilnowanie ładu i porządku w pojeździe (opiekun wsiada ostatni),
3) ustalenie sposobu porozumiewania się z kierowcą w czasie jazdy,
4) zwracanie uwagi na właściwe zachowanie się uczniów podczas przejazdu,
5) zapewnienie bezpiecznego wsiadania i wysiadania uczniów z pojazdu i przejścia do szkoły lub domu.

6.  Zespół może organizować przewóz uczniów znajdujących się na terenie szkół:

     1)  na zajęcia obowiązkowe, pozalekcyjne odbywające się poza terenem Zespołu,
2)  na imprezy odbywające się poza terenem Zespołu,
3)  do gabinetu stomatologicznego lub innego w celu uzyskania pomocy medycznej.

7.  Organizację, zasady finansowania oraz zasady sprawowania opieki wychowawczej podczas przewozów, o których mowa w ust. 6 pkt 1,2,3 określa na dany rok szkolny Dyrektor Zespołu w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.

 

§ 22

Dla prawidłowej realizacji celów statutowych Zespół zapewnia odpowiednie pomieszczenia:

     1)  sale do zajęć lekcyjnych i edukacyjno-terapeutycznych,
2)  pracownie do zajęć z zakresu techniki,
3)  sale przedszkolne z szatnią,
4)  salę gimnastyczną,
5)  sale do terapii ruchowej,
6)  gabinety specjalistyczne, w tym medyczny,
7)  gabinet do zajęć logopedycznych,
8)  jadalnię szkolną,
9)  szatnię, 
10) teren sportowo - rekreacyjny.

 

ROZDZIAŁ  V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU.

 

§ 23

1. W Zespole zatrudnia się:

    1)  pracowników pedagogicznych i innych specjalistów,
2) pracowników administracyjnych, ekonomicznych i pracowników obsługi.

2.  Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust.1 określają odrębne przepisy.

3.  Szczegółowy zakres zadań poszczególnych pracowników wynika z indywidualnego zakresu obowiązków ustalonego przez Dyrektora Zespołu.

 

§ 24

1.  Nauczyciel Zespołu prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i rewalidacyjną oraz jest odpowiedzialny za jej jakość.

2.  Nauczyciel Zespołu ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo, zdrowie i życie powierzonych jego opiece uczniów i wychowanków.

 

§ 25

 Zakres czynności nauczycieli Zespołu obejmuje m. in.:

     1)  organizowanie i prowadzenie procesu edukacyjno-terapeutycznego i rewalidacyjnego w oparciu o pełną znajomość rozwoju dziecka i jego środowiska rodzinnego z uwzględnieniem ustaleń wynikających z badań medycznych, psychologicznych, pedagogicznych oraz własnych obserwacji,
2) twórczą adaptację programu nauczania do możliwości i potrzeb edukacyjnych uczniów,
3) prawidłową realizację wybranych programów nauczania lub usprawniania oraz dążenie do osiągnięcia w tym zakresie optymalnych wyników,
4) systematyczne i rzetelne przygotowanie i prowadzenie każdej z form procesu dydaktycznego i rewalidacyjnego ujętej w tygodniowym rozkładzie zajęć lub planie pracy Zespołu,
5) wykonywanie czynności związanych z opieką, urządzeniem, wystrojem powierzonych pomieszczeń szkolnych,
6) współdziałanie z rodzicami,  przekazywanie rodzicom informacji o postępach i rozwoju ucznia,
7) współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc pedagogiczną, psychologiczną i zdrowotną,
8) prowadzenie dokumentacji pracy pedagogicznej,
9) pełnienie dyżurów podczas przerw między zajęciami zgodnie ze szczegółowym planem dyżurów,
10) realizowanie zadań określonych w planie pracy Zespołu,
11) wypełnianie zadań opiekuńczych i wychowawczych podczas wycieczek szkolnych i wyjść grupowych poza teren Zespołu,
12) aktywny udział w pracach Rady Pedagogicznej,
13) systematyczne doskonalenie warsztatu pracy,
14) wypełnianie innych zadań zleconych przez Dyrektora Zespołu, a związanych z charakterem pracy nauczyciela i potrzebą Zespołu.

 

§ 26

1. Nauczyciele Zespołu ponadto są odpowiedzialni za:

    1) właściwy dobór metod edukacyjnych, terapeutycznych i rewalidacyjnych,
2) właściwe stosowanie wobec uczniów, ich rodzin  (i opiekunów) przepisów prawa oświatowego oraz regulaminów szkolnych,
3) właściwy dobór sprzętów i pomocy dydaktycznych, i ich zastosowanie, 
4) niezwłoczne informowanie rodziców o trudnościach i zagrożeniach dotyczących rozwoju psychofizycznego ich dziecka,

2.  Nauczyciele Zespołu są zobowiązani do dochowania tajemnicy służbowej i przestrzegania dyscypliny pracy.

 

§ 27

Nauczyciele Zespołu mają prawo do:

     1) uzyskiwania w swojej pracy pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Zespołu oraz Rady Pedagogicznej,
2) stosowania w realizacji programu takich metod kształcenia i usprawniania jakie uznają za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne,
3) korzystania ze sprzętu i pomocy dydaktycznych Zespołu,
4) wprowadzania innowacji pedagogicznych,
5) tworzenia  programów autorskich,
6) ubiegania się o stopnie awansu zawodowego.

 

§ 28

1.  Nauczyciele mogą tworzyć zespoły określonego etapu edukacyjnego:

    1)  zespół edukacyjny etapu "O",
2)  zespół edukacyjny I etapu,
3)  zespół edukacyjny II etapu,
4)  zespół edukacyjny gimnazjum.

2.  Nauczyciele zespołów edukacyjno-terapeutycznych realizujących zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze oraz nauczanie indywidualne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz prowadzącym zajęcia w klasie przysposobienia dom pracy tworzą odrębny zespół.

3.  Nauczyciele prowadzący zajęcia pokrewne mogą tworzyć zespół przedmiotowy.

4.  Pracą zespołu edukacyjnego i przedmiotowego kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora Zespołu po pozytywnym zaopiniowaniu jego kandydatury przez Radę Pedagogiczną.

5.  Cele i zadania zespołu edukacyjno - wychowawczego obejmują w szczególności:

    1) przedstawianie wyników klasyfikacji i promocji uczniów do zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną,
2) opracowywanie wyników i projektów uchwał na posiedzenia plenarne Rady Pedagogicznej,
3) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, organizacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz rewalidacyjnych,
4) organizowanie wewnątrzszkolnego i międzyszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego,
5) współdziałanie w organizowaniu sal edukacyjno-terapeutycznych, pracowni, gabinetów specjalistycznych a także uzupełnianiu ich wyposażenia,
6) opiniowanie innowacji pedagogicznych, programów autorskich, szkolnego systemu oceniania i programu wychowawczego szkół wchodzących w skład Zespołu,
7) opracowanie zestawów programów nauczania dla danego typu edukacyjnego.

6.  Nauczyciele mogą tworzyć zespoły problemowo-zadaniowe jako zespoły doraźne powołane przez członków Rady Pedagogicznej i Dyrektora Zespołu.

 

§ 29

1. Zadaniem wychowawcy oddziału Zespołu jest:

    1)  organizowanie i prowadzenie procesu wychowawczego oraz sprawowanie opieki nad powierzonym oddziałem,
2) tworzenie warunków wspomagających wszechstronny rozwój psychofizyczny uczniów.

2. W celu realizacji zadań określonych w ust. 1 wychowawca:

    1)  zapoznaje się z warunkami życia dzieci oraz otacza każde z nich indywidualną opieką wychowawczą,
2) prowadzi systematyczne konsultacje z rodzicami, psychologiem i pedagogiem na temat rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży, 
3) współorganizuje specjalistyczną opiekę i pomoc psychologiczno-pedagogiczną i rewalidacyjną,
4)  współdziała z pozostałymi nauczycielami planując działania wychowawcze oraz  koordynuje ich realizację w stosunku do ogółu uczniów, a zwłaszcza wobec tych, którym potrzebna jest szczególna opieka,
5) rozpoznaje indywidualne predyspozycje dzieci i współorganizuje warunki wspomagające rozwój ich uzdolnień i zainteresowań,
6) wykonuje czynności administracyjne wobec oddziału, zgodnie z odrębnymi przepisami,
7) planuje i organizuje wspólnie z rodzicami i dziećmi formy zajęć rozwijając aktywność własną dzieci i integrujące grupę.

 

§ 30

Na pisemny, umotywowany wniosek rodziców lub uczniów, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Dyrektor Zespołu może zmienić wychowawcę klasy, o ile nie wywiązuje się on prawidłowo ze swoich zadań.

 

§ 31

1.  Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach edukacji i rehabilitacji dzieci.

2.  W celu umożliwienia rodzicom współdecydowania o procesie rewalidacji i rehabilitacji organizowanym przez Zespół ustala się następujące formy współdziałania:

    1)  bieżące, indywidualne konsultacje z nauczycielami,
2)  planowane spotkania rodziców z wychowawcą grupy,
3)  udział rodziców w zajęciach lekcyjnych, edukacyjno-terapeutycznych i usprawniających,
4)  udział rodziców w uroczystościach szkolnych,
5)  oglądanie prac i wytworów dzieci,
6)  wspólne organizowanie imprez okolicznościowych i wycieczek szkolnych,
7)  pomoc w urządzaniu i wyposażaniu pomieszczeń szkolnych.

3.  Nauczyciele kontaktują się z rodzicami na terenie Zespołu oraz w miarę potrzeb odwiedzają ich w domu  po uprzednim uzgodnieniu terminu wizyty.

4.  Rodzice uczniów Zespołu mają szczególny obowiązek zapewnienia regularnego uczęszczania dzieci i młodzieży na zajęcia lekcyjne, edukacyjno-terapeutyczne oraz przygotowania ich do zajęć.

 

ROZDZIAŁ  VI

UCZNIOWIE I WYCHOWANKOWIE ZESPOŁU.

 

§ 32

1.  Uczniami Zespołu są dzieci i młodzież z orzeczonym upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym bądź znacznym (w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w ramach kształcenia indywidualnego, także z głębokim), zamieszkujące rejon miasta Torunia.

2.  Wychowankiem specjalnego oddziału przedszkolnego jest dziecko z odroczonym obowiązkiem szkolnym lub orzeczoną niepełnosprawnością intelektualną bądź niepełnosprawnościami sprzężonymi w wieku od ukończenia 3 lat życia do rozpoczęcia przez nie nauki szkolnej (nie dłużej jednak niż do 10 roku życia).

3.  Dyrektor Zespołu przyjmuje dziecko do oddziału przedszkolnego na podstawie orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej.

4.  Dyrektor Zespołu przyjmuje dziecko do oddziału szkolnego na podstawie orzeczenia kwalifikującego do specjalnego kształcenia, wychowania i opieki.

5.  Dla młodzieży, która po ukończeniu klasy I Gimnazjum i 15 roku życia nie rokuje jego ukończenia w normalnym trybie, mogą być organizowane oddziały przysposabiające do pracy.

 

§ 33

1.  Zasady rekrutacji wychowanków:

    1)  do oddziału przedszkolnego przyjmowane są dzieci w wieku od 3 do 9 lat na podstawie decyzji Dyrektora Zespołu,
2) Rodzice ubiegający się o umieszczenie dziecka w oddziale przedszkolnym zobowiązani są do złożenia w sekretariacie Zespołu pisemnej deklaracji zgłoszenia do dnia 15 maja,
3) W przypadku, gdy liczba dzieci zgłoszonych przekracza ilość miejsc powołana zostaje komisja kwalifikacyjna, która indywidualnie rozpatruje złożone wnioski; zasady działania Komisji określa odrębny regulamin,
4) O odmowie przyjęcia dziecka do oddziału przedszkolnego powiadamia rodziców Dyrektor Zespołu.

 

§ 34

1.  Wychowanek zespołu powinien być przyprowadzony i odbierany z oddziału przedszkolnego przez rodziców (opiekunów prawnych) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo.

 

§ 35

Uczeń i wychowanek Zespołu mają prawo do:

    1) właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego i rewalidacyjnego dostosowanego do indywidualnego rozwoju psychofizycznego, zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej i higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej oraz zapewnienia warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszystkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, do poszanowania jego godności,
3) szczególnie troskliwego i życzliwego traktowania w procesie edukacyjnym i rewalidacyjnym,
4) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Zespołu a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza dobra innych osób,
5) rozwijania zainteresowań, uzdolnień i zamiłowań,
6) uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych na zasadach ustalonych w drodze uchwały przez Radę Pedagogiczną,
7) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
8) korzystania z pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz rewalidacyjnej udzielanej przez Zespół,
9) korzystania ze specjalistycznej opieki psychologiczno-pedagogicznej oraz opieki zdrowotnej i materialnej organizowanej przez Zespół,
10) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki,
11) wpływania na życie Zespołu przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w Zespole.

 

§ 36

1.  Uczeń Zespołu zobowiązany jest do systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach i życiu szkoły.

2.  W szczególności do obowiązków ucznia należy:

    1)  przestrzeganie norm społeczno-moralnych oraz okazywanie życzliwości i szacunku koleżankom, kolegom, nauczycielom i innym pracownikom Zespołu,
2) dbanie o swoje zdrowie, higienę i rozwój oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,
3) dbanie o ład i porządek, mienie wspólne i osobiste,
4) postępowanie zgodne z zasadami tolerancji,
5) realizowanie przyjętych na siebie zobowiązań,
6) dbanie o środowisko naturalne,
7) podporządkowanie się poleceniom Dyrektora Zespołu i nauczycieli,
8) przestrzegania postanowień zawartych w Regulaminie Uczniowskim.

 

§ 37

1. W Zespole stosuje się wobec uczniów następujące rodzaje wyróżnień i nagród:

    1)  pochwała wychowawcy w obecności klasy,
2) pochwała ustna Dyrektora Zespołu wobec całej społeczności szkolnej,
3) list gratulacyjny do rodziców,
4) nagrody rzeczowe,
5) przyznanie tytułów - "Najlepszy absolwent Gimnazjum", "Najlepszy sportowiec", "Wzorowy reprezentant Gimnazjum", "Wzorowy Samorządowiec" lub inny ustalony przez organa Zespołu.

2.  Szczególne osiągnięcia ucznia lub uzyskanie specjalnego tytułu odnotowuje się na świadectwie szkolnym.

3.  O przyznanie nagród, o których mowa w ust. 1  mogą wnioskować - wychowawca klasy i organa Zespołu.

4.  Za nieprzestrzeganie Statutu Zespołu bądź Regulaminu Uczniowskiego, uczeń może zostać ukarany:

    1)  upomnieniem ustnym lub pisemną naganą wychowawcy oddziału,
2) upomnieniem lub naganą Dyrektora Zespołu,
3) brakiem nagrody.

5.  O przyznanej uczniowi nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary Zespół powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów.

6.  Rodzice mają prawo do pisemnego odwołania się od nałożonej kary przez Dyrektora w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty przyjęcia informacji o karze.

7.  Uczeń Zespołu może zostać skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem go do innej szkoły podstawowej lub gimnazjum chyba, że ukończył 18 lat.

8.  Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą Dyrektora Zespołu do skreślenia wychowanka z listy dzieci przyjętych do oddziału przedszkolnego w przypadku, gdy nie usprawiedliwiona nieobecność dziecka na zajęciach trwa dłużej niż jeden miesiąc.

 

ROZDZIAŁ  VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

 

§ 38

1.  Zespół używa pieczęci urzędowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2.  Zespół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład, zawierającą nazwę Zespołu.

3.  Tablice i stemple szkół wchodzących w skład Zespołu powinny mieć u góry nazwę Zespołu, a u dołu nazwę szkoły.

4.  W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkołę wchodzącą w skład Zespołu podaje się nazwę szkoły; nazwa Zespołu umieszczona jest na pieczęci urzędowej.

 

§ 39

1.  Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.  Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

 

§ 40

Działalność związków zawodowych w Zespole określają odrębne przepisy.

 

§ 41

Zmiany w Statucie przygotowuje Rada Pedagogiczna przedkładając je do zatwierdzenia Radzie Zespołu.

 

§ 42

Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2000 r.