Uchwała Nr 739/2001
Rady Miasta Torunia
z
dnia 26 kwietnia 2001 roku
w sprawie założenia Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli wchodzącego w skład Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu.
Na podstawie art. 18 ust. 2. pkt. 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami), art. 2 pkt 9 art. 5 ust. 2 pkt. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 67,poz. 329 z późniejszymi zmianami), § 2, § 10 ust. 1 oraz § 12 ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 85, poz. 956)
Rada Miasta Torunia
uchwala, co następuje:
§ 1
Zakłada się Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli zwany dalej "Ośrodkiem" z siedzibą w Toruniu.
§ 2
"Ośrodek" jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli.
§ 3
Organem prowadzącym "Ośrodek" jest Gmina Miasta Toruń.
§ 4
Celem "Ośrodka" jest organizowanie doradztwa metodycznego i doskonalenia nauczycieli.
§ 5
"Ośrodek" obejmuje swym zasięgiem Gminę Miasta Toruń, a także na podstawie odrębnych umów i porozumień inne gminy i powiaty.
§ 6
"Ośrodek" wchodzi w skład Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu.
§ 7
Zasady działania i organizację "Ośrodka" określa statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 8
Wykonanie niniejszej uchwały powierza się Zarządowi Miasta Torunia.
§ 9
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący
Rady Miasta Torunia
/-/ mgr inż. Bogdan Major
Załącznik do
uchwały nr 739/2001
Rady Miasta Torunia
z dnia 26 kwietnia 2001 roku
STATUT
TORUŃSKIEGO OŚRODKA DORADZTWA METODYCZNEGO
I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Rozdział I
Postanowienia ogólne.
§ 1
1. Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli zwany dalej Ośrodkiem jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli wchodzącą w skład Centrum Kształcenia Ustawicznego zwanym dalej Centrum.
2. Organem prowadzącym Ośrodek jest Gmina Miasta Toruń.
3. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad działalnością Ośrodka jest Kujawsko - Pomorski Kurator Oświaty w Bydgoszczy.
4. Siedzibą Ośrodka jest Toruń.
5. Ośrodek obejmuje swym zasięgiem Gminę Miasta Toruń, a także na podstawie odrębnych umów i porozumień inne gminy i powiaty.
Rozdział II
Cele i zadania Ośrodka.
§ 2
1.
Celami
Ośrodka są:
1) Rozpoznawanie
potrzeb i oczekiwań edukacyjnych nauczycieli.
2) Podnoszenie
jakości pracy szkół, przedszkoli i placówek oświatowych oraz wspieranie ich we
własnym rozwoju.
3) Umożliwianie
bezpośredniego i systematycznego przepływu informacji pedagogicznej.
4) Wspieranie
adaptacji zawodowej nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych.
5) Wspieranie
awansu zawodowego nauczycieli.
6) Wspieranie
dyrektorów szkół, przedszkoli i placówek oświatowych w zakresie kierowania i
zarządzania.
7) Sporządzanie
analiz dotyczących poziomu kształcenia i doskonalenia nauczycieli.
8) Wspieranie
Gminy Miasta Toruń i Kuratora Oświaty w działaniach zmierzających do
podnoszenia jakości kształcenia.
2.
Zadaniami
Ośrodka są:
1) Realizowanie
zadań z zakresu kształcenia ustawicznego nauczycieli, ze szczególnym
uwzględnieniem doradztwa metodycznego we współpracy z Kuratorem Oświaty.
2) Udzielanie
nauczycielom pomocy w ich rozwoju zawodowym.
3) Wspomaganie
zespołów nauczycielskich w opracowywaniu programów i planów rozwoju szkoły.
4) Stworzenie
systemu wspierania zawodowego i wymiany doświadczeń miedzy szkołami i
nauczycielami.
5) Współpraca
z gminami i powiatami w celu zapewnienia doradztwa na ich terenach na mocy
odrębnych porozumień i umów.
6) Organizowanie
i prowadzenie form doskonalenia przygotowujących nauczycieli w szczególności do
roli:
a) opiekuna nauczycieli stażystów,
b) opiekuna nauczycieli kontraktowych,
c) przewodniczącego zespołu przedmiotowego (międzyprzedmiotowego),
d) przewodniczącego zespołu wychowawców,
e) lidera wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
7) Organizowanie i prowadzenie kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli, po uzyskaniu zgody właściwych organów.
8) Organizowanie i prowadzenie seminariów, konferencji, warsztatów metodycznych, zajęć otwartych itp.
9) Upowszechnianie ofert edukacyjnych.
10) Wspieranie edukacji regionalnej.
11) Prowadzenie działań popularyzujących integrację z Unią Europejską.
12) Opracowywanie i wydawanie materiałów metodycznych i edukacyjnych (skrypty, poradniki, pakiety edukacyjne, programy do kształcenia na odległość).
13) Współpraca z Okręgową Komisją Egzaminacyjną i centralnymi placówkami doskonalenia.
14) Wykonywanie innych zadań zleconych przez Gminę Miasta Toruń.
Rozdział III
Organizacja Ośrodka.
§ 3
1. Ośrodkiem zarządza Dyrektor Centrum.
2. Tworzy się stanowisko Wicedyrektora Centrum ds. Ośrodka.
3. Wicedyrektora Centrum ds. Ośrodka zatrudnia Dyrektor Centrum po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego.
4. Informację o postępowaniu kwalifikacyjnym i naborze ofert ogłasza Dyrektor Centrum w prasie regionalnej.
5. Dyrektor Centrum powołuje Komisję do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Wicedyrektora Centrum ds. Ośrodka.
6. Skład Komisji przeprowadzającej postępowanie kwalifikacyjne i regulamin jej pracy określa Dyrektor Centrum w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
§ 4
1. Do
obowiązków Wicedyrektora Centrum ds. Ośrodka należy w szczególności:
1) Organizowanie
pracy Ośrodka.
2) Opracowanie
trybu powoływania doradców metodycznych.
3) Przedstawianie
do akceptacji Dyrektorowi Centrum rocznego planu pracy oraz planu finansowego.
4) Organizowanie
spotkań doradców metodycznych.
5) Stałe
monitorowanie pracy doradców metodycznych.
6) Organizowanie
współpracy z instytucjami statutowo zajmującymi się problematyką doskonalenia
nauczycieli.
7) Badanie
potrzeb środowiska nauczycielskiego w zakresie doskonalenia umiejętności
zawodowych.
8) Występowanie
do Dyrektora Centrum w sprawach pracowniczych.
9) Określanie zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności
pracownikom administracji w uzgodnieniu z Dyrektorem Centrum.
§ 5
Dyrektor Centrum, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Miasta Torunia, zawiera umowy z gminami i powiatami w zakresie dotyczącym doradztwa i doskonalenia nauczycieli.
§ 6
Ośrodek nie posiada statusu pracodawcy.
§ 7
1. Zadania Ośrodka są realizowane w szczególności przez doradców metodycznych zatrudnianych przez Dyrektora Centrum, na wniosek Wicedyrektora Centrum ds. Ośrodka.
2. Doradcy metodyczni tworzą grupy zwane pracowniami.
3. Nazwy i liczbę pracowni określa Wicedyrektor Centrum ds. Ośrodka.
4.
Doradcą
metodycznym może być nauczyciel posiadający:
1) wykształcenie
wyższe,
2) co
najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej,
3) stopień
nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego.
5. Zadania
doradcy metodycznego powierza organ prowadzący po uzyskaniu pozytywnej opinii
Dyrektora Centrum oraz w porozumieniu z dyrektorem szkoły lub placówki, w
której zatrudniony jest kandydat na doradcę, określając:
1) szczegółowy
zakres zadań doradcy metodycznego,
2) sposób
powierzenia zadań,
3) zasady
wynagradzania za wykonywanie zadań doradcy metodycznego, w zależności od
sposobu powierzenia zadań.
6. Zadania doradcy metodycznego mogą być realizowane przez nauczyciela:
1) w
ramach stosunku pracy w publicznej szkole lub placówce, w której nauczyciel
jest zatrudniony, z prawem do obniżenia wysokości obowiązkowego wymiaru godzin
dydaktycznych,
2) jako
dodatkowa praca na podstawie umowy o pracę w publicznej placówce doskonalenia.
7. Zadania doradcy metodycznego powierza się na okres trzech lat, z możliwością jego przedłużenia.
8. Przed przedłużeniem powierzenia zadań doradcy metodycznemu organ prowadzący zasięga opinii o pracy doradcy od nauczycieli korzystających z pomocy danego doradcy.
9. Do
zadań doradcy metodycznego należy między innymi:
1) udzielanie
nauczycielom pomocy metodycznej,
2) opiniowanie
innowacji pedagogicznych,
3) opiniowanie
pracy nauczyciela,
4) udzielanie
pomocy w planowaniu rozwoju zawodowego nauczycieli, w tym szczególnie
nauczycieli stażystów i kontraktowych,
5) organizacja
i prowadzenie doskonalenia nauczycieli,
6) opracowywanie
materiałów dydaktycznych dla potrzeb nauczycieli,
7) organizowanie
konferencji przedmiotowo - metodycznych,
8) organizowanie
i prowadzenie zespołów samokształceniowych,
9) prowadzenie
zajęć otwartych.
Rozdział IV
Postanowienia końcowe.
§ 8
Tablice i stemple Ośrodka powinny mieć u góry nazwę: Centrum Kształcenia Ustawicznego, a u dołu nazwę Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli.
§ 9
Zmiany w statucie wprowadzane są w trybie przyjętym dla jego nadania.
§ 10
Statut Ośrodka stanowi integralną część statutu Centrum.
§ 11
Działalność Ośrodka jest finansowana w ramach Centrum.
§ 12
Statut wchodzi w życie z dniem wejścia w życie stosownej uchwały Rady Miasta Torunia dotyczącej nadania statutu.