Uchwała Nr 739/2001
Rady Miasta Torunia
z dnia 26 kwietnia 2001 roku

 

w sprawie  założenia Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli wchodzącego w skład Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu.

Na podstawie art. 18 ust. 2. pkt. 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74  z późniejszymi zmianami), art. 2 pkt 9 art. 5 ust. 2 pkt. 1 i ust. 3  ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 67,poz. 329 z późniejszymi zmianami), § 2, § 10 ust. 1 oraz § 12 ust.1  rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 85, poz. 956)

 

Rada Miasta Torunia
uchwala, co następuje:

 

§ 1

Zakłada się Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli zwany dalej "Ośrodkiem" z siedzibą w Toruniu.

 

§ 2

"Ośrodek" jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli.

 

§ 3

Organem prowadzącym "Ośrodek" jest Gmina Miasta Toruń.

 

§ 4

Celem "Ośrodka" jest organizowanie doradztwa metodycznego i doskonalenia nauczycieli.

 

§ 5

"Ośrodek" obejmuje swym zasięgiem Gminę Miasta Toruń, a także  na podstawie odrębnych umów i porozumień inne gminy i powiaty.

 

§ 6

"Ośrodek" wchodzi w skład Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu.

 

§ 7

Zasady działania i organizację "Ośrodka" określa statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 8

Wykonanie niniejszej uchwały powierza się Zarządowi Miasta Torunia.

 

§ 9

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

 

Przewodniczący
Rady Miasta Torunia

/-/ mgr inż. Bogdan Major

 

 

Załącznik do 
uchwały nr 739/2001
Rady Miasta Torunia
z dnia 26 kwietnia 2001 roku

 

STATUT

TORUŃSKIEGO OŚRODKA DORADZTWA METODYCZNEGO

I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

 

Rozdział I

 

Postanowienia ogólne.

 

§ 1

1.  Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli zwany dalej Ośrodkiem jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli wchodzącą w skład Centrum Kształcenia Ustawicznego zwanym dalej Centrum.

2.  Organem prowadzącym Ośrodek jest Gmina Miasta Toruń.

3.  Organem  sprawującym nadzór pedagogiczny nad działalnością Ośrodka jest Kujawsko - Pomorski Kurator Oświaty w Bydgoszczy.

4.  Siedzibą Ośrodka jest  Toruń.

5.  Ośrodek obejmuje swym zasięgiem  Gminę Miasta Toruń, a także na podstawie odrębnych umów i porozumień inne gminy i powiaty.

 

Rozdział II

 

Cele i zadania Ośrodka.

 

§ 2

1.  Celami Ośrodka są:
1)  Rozpoznawanie potrzeb i oczekiwań edukacyjnych nauczycieli.
2)  Podnoszenie jakości pracy szkół, przedszkoli i placówek oświatowych oraz wspieranie ich we własnym rozwoju.
3)  Umożliwianie bezpośredniego i systematycznego przepływu informacji pedagogicznej.
4)  Wspieranie adaptacji zawodowej nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych.
5)  Wspieranie awansu zawodowego nauczycieli.
6)  Wspieranie dyrektorów szkół, przedszkoli i placówek oświatowych w zakresie kierowania i zarządzania.
7)  Sporządzanie analiz dotyczących poziomu kształcenia i doskonalenia nauczycieli.
8)  Wspieranie Gminy Miasta Toruń i Kuratora Oświaty w działaniach zmierzających do podnoszenia jakości kształcenia.

2.  Zadaniami Ośrodka są:
1)  Realizowanie zadań z zakresu kształcenia ustawicznego nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem doradztwa metodycznego we współpracy z Kuratorem Oświaty.
2)  Udzielanie nauczycielom pomocy w ich rozwoju zawodowym.
3)  Wspomaganie zespołów nauczycielskich w opracowywaniu programów i planów rozwoju szkoły.
4)  Stworzenie systemu wspierania zawodowego i wymiany doświadczeń miedzy szkołami i nauczycielami.
5)  Współpraca z gminami i powiatami w celu zapewnienia doradztwa na ich terenach na mocy odrębnych porozumień i umów.
6)  Organizowanie i prowadzenie form doskonalenia przygotowujących nauczycieli w szczególności do roli:

     a)  opiekuna nauczycieli stażystów,
b)  opiekuna nauczycieli kontraktowych,
c)  przewodniczącego zespołu przedmiotowego (międzyprzedmiotowego),
d)  przewodniczącego zespołu wychowawców,
e)  lidera wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.

7)  Organizowanie i prowadzenie kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli, po uzyskaniu zgody właściwych organów.

8)  Organizowanie i prowadzenie seminariów, konferencji, warsztatów metodycznych, zajęć otwartych itp.

9)  Upowszechnianie ofert edukacyjnych.

10) Wspieranie edukacji regionalnej.

11) Prowadzenie działań popularyzujących integrację z Unią Europejską.

12) Opracowywanie i wydawanie materiałów metodycznych i edukacyjnych (skrypty, poradniki, pakiety edukacyjne, programy do kształcenia na odległość).

13) Współpraca z Okręgową Komisją Egzaminacyjną i centralnymi placówkami doskonalenia.

14) Wykonywanie innych zadań zleconych przez Gminę Miasta Toruń.

 

Rozdział III

 

Organizacja Ośrodka.

 

§ 3

1.   Ośrodkiem zarządza Dyrektor Centrum.

2.  Tworzy się stanowisko Wicedyrektora Centrum ds. Ośrodka.

3.  Wicedyrektora Centrum ds. Ośrodka zatrudnia Dyrektor Centrum po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego.

4.  Informację o postępowaniu kwalifikacyjnym i naborze ofert ogłasza Dyrektor Centrum w prasie regionalnej.

5.  Dyrektor Centrum powołuje Komisję do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Wicedyrektora Centrum ds. Ośrodka.

6.  Skład Komisji przeprowadzającej postępowanie kwalifikacyjne i regulamin jej pracy określa Dyrektor Centrum w uzgodnieniu z organem prowadzącym.

 

§ 4

1.  Do obowiązków Wicedyrektora Centrum ds. Ośrodka należy w szczególności:
1)  Organizowanie pracy Ośrodka.
2)  Opracowanie trybu powoływania doradców metodycznych.
3)  Przedstawianie do akceptacji Dyrektorowi Centrum rocznego planu pracy oraz planu finansowego.
4)  Organizowanie spotkań doradców metodycznych.
5)  Stałe monitorowanie pracy doradców metodycznych.
6)  Organizowanie współpracy z instytucjami statutowo zajmującymi się problematyką doskonalenia nauczycieli.
7)  Badanie potrzeb środowiska nauczycielskiego w zakresie doskonalenia umiejętności zawodowych.
8)  Występowanie do Dyrektora Centrum w sprawach pracowniczych.
9)  Określanie zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracownikom administracji w uzgodnieniu z Dyrektorem Centrum.

 

§ 5

Dyrektor Centrum, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Miasta Torunia, zawiera umowy z gminami i powiatami w zakresie dotyczącym doradztwa i doskonalenia nauczycieli.

 

§ 6

Ośrodek  nie posiada statusu pracodawcy.

 

§ 7

1.  Zadania  Ośrodka są realizowane w szczególności przez doradców metodycznych zatrudnianych przez Dyrektora Centrum, na wniosek Wicedyrektora Centrum ds. Ośrodka.

2.  Doradcy metodyczni tworzą grupy zwane pracowniami.

3.  Nazwy i liczbę pracowni określa Wicedyrektor Centrum ds. Ośrodka.

4.  Doradcą metodycznym może być nauczyciel posiadający:
1)  wykształcenie wyższe,
2)  co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej,
3)  stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego.

5.  Zadania doradcy metodycznego powierza organ prowadzący po uzyskaniu pozytywnej opinii Dyrektora Centrum oraz w porozumieniu z dyrektorem szkoły lub placówki, w której zatrudniony jest kandydat na doradcę, określając:
1)  szczegółowy zakres zadań doradcy metodycznego,
2)  sposób powierzenia zadań,
3)  zasady wynagradzania za wykonywanie zadań doradcy metodycznego, w zależności od sposobu powierzenia zadań.

6.  Zadania doradcy metodycznego mogą być realizowane przez nauczyciela:

    1)  w ramach stosunku pracy w publicznej szkole lub placówce, w której nauczyciel jest zatrudniony, z prawem do obniżenia wysokości obowiązkowego wymiaru godzin dydaktycznych,
2)  jako dodatkowa praca na podstawie umowy o pracę w publicznej placówce doskonalenia.

7.  Zadania doradcy metodycznego powierza się na okres trzech lat, z możliwością jego przedłużenia.

8.  Przed przedłużeniem powierzenia zadań doradcy metodycznemu organ prowadzący zasięga opinii o pracy doradcy od nauczycieli korzystających z pomocy danego doradcy.

9.  Do zadań doradcy metodycznego należy między innymi:
1)  udzielanie nauczycielom pomocy metodycznej,
2)  opiniowanie innowacji pedagogicznych,
3)  opiniowanie pracy nauczyciela,
4)  udzielanie pomocy w planowaniu rozwoju zawodowego nauczycieli, w tym szczególnie nauczycieli stażystów i kontraktowych,
5)  organizacja i prowadzenie doskonalenia nauczycieli,
6)  opracowywanie materiałów dydaktycznych dla potrzeb nauczycieli,
7)  organizowanie konferencji przedmiotowo - metodycznych,
8)  organizowanie i prowadzenie zespołów samokształceniowych,
9)  prowadzenie zajęć otwartych.

 

Rozdział IV

 

Postanowienia końcowe.

 

§ 8

Tablice i stemple Ośrodka  powinny mieć u góry nazwę: Centrum Kształcenia Ustawicznego, a u dołu nazwę Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli.

 

§ 9

Zmiany w statucie wprowadzane są w trybie przyjętym dla jego nadania.

 

§ 10

Statut Ośrodka stanowi integralną część statutu Centrum.

 

§ 11

Działalność Ośrodka jest finansowana w ramach Centrum.

 

§ 12

Statut wchodzi w życie z dniem wejścia w życie stosownej uchwały Rady Miasta Torunia dotyczącej nadania statutu.