Uchwała Nr 729/2001
Rady Miasta Torunia
z dnia 5 kwietnia 2001 roku

 

w sprawie przekształcenia publicznych zakładów opieki zdrowotnej – Zespołów Zapobiegawczo – Leczniczych, których organem założycielskim jest Gmina Miasta Toruń oraz podjęcia działań na rzecz rozwoju prywatnych zakładów opieki zdrowotnej. 

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 13 z 1996 r. poz. 74 z późn. zm.) 

            Poszukując optymalnego modelu funkcjonowania ochrony zdrowia, zapewniającego torunianom dostępność do świadczeń zdrowotnych na wysokim poziomie, poprawiającego efektywność funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej

 

Rada Miasta Torunia
uchwala, co następuje:

 

§ 1

Rada Miasta Torunia wyraża wolę restrukturyzacji do dnia 31 grudnia 2001 r. samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej – Zespołów Zapobiegawczo – Leczniczych Nr 1, Nr 2, Nr 3, Nr 4 w celu stworzenia warunków do powstania i rozwoju prywatnych zakładów opieki zdrowotnej zapewniających ambulatoryjną opiekę zdrowotną dla osób ubezpieczonych, w oparciu o kierunki i zasady stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

 

§ 2

Kryteria wyboru najlepszej oferty podmiotu prywatnego w sprawie dzierżawy nieruchomości i zakupu majątku ruchomego  zakładów o których mowa w  § 1 stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

 

§ 3

Harmonogram działań związanych z przekształceniem własnościowym stanowi załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.

 

§ 4

Zobowiązuje się Zarząd Miasta Torunia do przedstawiania Radzie Miasta Torunia w latach 2002 – 2004, w terminie do dnia 31 maja  informacji o procesie przekształceń własnościowych i funkcjonowania ambulatoryjnej opieki zdrowotnej na terenie miasta Torunia.

 

§ 5

Rada Miasta Torunia uważa za celowe utrzymanie dotychczasowego poziomu świadczeń z zakresu medycyny szkolnej i promocji zdrowia i deklaruje gotowość do kupowania w przyszłości świadczeń, o których wyżej mowa ze środków budżetu gminy.

 

§ 6

Dochody Gminy ze sprzedaży majątku po zlikwidowanych zakładach, o których mowa w § 1 przeznacza się na :

1) pokrycie kosztów przekształceń,

2) inwestycje w ochronie zdrowia.

 

§ 7

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Torunia.

 

§ 8

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

 

Przewodniczący
Rady Miasta Torunia

/-/ mgr inż. Bogdan Major

 

 

 Załącznik Nr 1 do uchwały
                                                                                              Rady 
Miasta Torunia
                                                                                              Nr 729/2001 z dnia 5 kwietnia 2001 r.

 

Kierunki i zasady przekształceń własnościowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Zespołów Zapobiegawczo – Leczniczych Nr 1-4 

1.  Przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej  - Zespołu Zapobiegawczo – Leczniczego zwanego dalej „zakładem” odbywać się będzie poprzez likwidację zakładu.

2.  Majątek po zlikwidowanym zakładzie będzie udostępniony w formie dzierżawy lub sprzedaży podmiotom prywatnym, utworzonym przez pracowników likwidowanego zakładu.

3.  Przez podmiot prywatny rozumie się podmiot utworzony przez pracowników zawodów medycznych w rozumieniu ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz / lub  fizjoterapeutów w obrębie danego zakładu lub jego części. Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę na czas nie określony na dzień podjęcia niniejszej uchwały przez Radę Miasta Torunia i nie będąca w tym dniu w okresie wypowiedzenia umowy o pracę.

4.  Dopuszcza się możliwość udziału w przekształceniu podmiotu prywatnego utworzonego przez pracowników, o których mowa w pkt 3 oraz wspólnika w rozumieniu kodeksu spółek handlowych. Wkład wspólnika do spółki nie może być niższy niż 25% wartości majątku nabytego od Gminy przez podmiot prywatny po zlikwidowanym zakładzie.

5.  Podmioty, o których mowa w pkt 3 i 4 zobowiązuje się do przejęcia / zatrudnienia/ pracowników zatrudnionych w przekształcanym zakładzie lub jego części, którzy nie przystąpili do spółki – za zgodą tych pracowników.

6.  Podmiot prywatny uczestniczący w przekształceniu musi posiadać zdolność do samodzielnego zawarcia umowy z kasami chorych oraz zapewnić kontynuację opieki dla osób korzystających dotychczas ze świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu.

7.  Majątek po zlikwidowanym zakładzie stanowiący własność Gminy Miasta Toruń będzie udostępniony podmiotom prywatnym w trybie bezprzetargowym w  drodze naboru ofert na warunkach preferencyjnych:

    1)  nieruchomość zabudowana lub jej część w drodze umowy dzierżawy na okres do 3 lat, przy czym stawka czynszu dzierżawnego stanowi 50% stawki bazowej czynszu minimalnego za lokale użytkowe, ustalonej przez Radę Miasta Torunia.
2)  majątek ruchomy stanowiący fundusz założycielski likwidowanych zakładów przechodzi na własność podmiotów prywatnych w drodze sprzedaży , leasingu według cen ustalonych na podstawie wartości netto lub wyceny wg kryteriów przyjętych przez Zarząd Miasta Torunia.

 

 

                                                       Załącznik Nr 2 do uchwały 
                                               Rady Miasta Torunia
                                                                        Nr 729/2001 z dnia 5 kwietnia 2001 r.

 

Kryteria wyboru najlepszej oferty podmiotu prywatnego w sprawie dzierżawy  nieruchomości  i zakupu majątku ruchomego likwidowanego zakładu opieki zdrowotnej lub jego części.

1.  Zdolność podmiotu prawnego do takiego funkcjonowania, aby nie pogorszyć dostępu, ciągłości leczenia i jakości opieki zdrowotnej dla tych osób, które dotąd korzystały z danego publicznego zakładu.

2.  Gotowość podmiotu prawnego do przejęcia działalności całego zakładu lub jego części (przychodni) oraz do zatrudnienia tych pracowników publicznego zakładu, którzy wyrażą wolę pracy w nowym zakładzie i nie będą zainteresowani tworzeniem spółki składającej ofertę zainteresowania dzierżawą nieruchomości czy nabyciem majątku ruchomego.

3.  Gotowość podmiotu do dzierżawy warunkowej, czyli na ten okres, w czasie którego ów podmiot będzie miał umowę z kasą chorych lub z innym podmiotem, dla którego będzie dostarczał usług opłacanych przez kasę chorych; w przypadku zaprzestania dostarczania świadczeń dla osób ubezpieczonych podmiot będzie mógł uczestniczyć w  nowym przeglądzie ofert, którego celem będzie wybór przyszłych użytkowników, a w przypadku sprzedaży - pełnoprawnych właścicieli  publicznego majątku.

4.  Gotowość podmiotu do zapewniania również tych świadczeń dla ubezpieczonych, które są zakupywane ze środków budżetowych Rady Miasta Torunia (dotyczy to szczególnie usług z zakresu medycyny szkolnej i promocji zdrowia).

5.  Gotowość podmiotu do wnoszenia opłaty dzierżawnej na takim poziomie, aby nie została zachwiana kondycja finansowa podmiotu przy stawkach stosowanych przez kasy chorych i aby spełniony był wymóg racjonalnego gospodarowania publicznym mieniem nałożony przepisami na organy samorządu terytorialnego.

6.  Zdolność podmiotu do sprawnego zarządzania niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej dostarczającym świadczeń dla osób  ubezpieczonych, potwierdzona albo dotychczasowym doświadczeniem pracowników i właścicieli owego podmiotu, albo wysokimi kwalifikacjami zarządu nowo tworzonego podmiotu.

 

 Załącznik Nr 3 do uchwały
                                  Rady Miasta Torunia
  Nr 729/2001 z dnia 5 kwietnia 2001 r.

                                                                                 

 

Harmonogram działań związanych z likwidacją Zespołów Zapobiegawczo-Leczniczych  oraz na rzecz rozwoju prywatnych zakładów opieki zdrowotnej zapewniających opiekę dla osób ubezpieczonych.

 

L.p.

Zadanie

Termin realizacji

Realizator

Uwagi

1

2

3

4

5

1

Upowszechnianie  wśród mieszkańców  Torunia informacji na temat przekształceń

 

 działanie ciągłe

WZiPS UM

Zarząd Miasta

 

2

Powołanie zespołu monitorującego proces przekształceń  ZZL-i

 

 marzec 2001 r.

  Zarząd    Miasta

3

Prowadzenie wśród pracowników przekształcanych zakładów konsultacji dot. kierunków i zasad przekształceń

działanie ciągłe

WZiPS UM

Zastępca Prezydenta Z. Bociek

 

4

Przyjmowanie od podmiotów prywatnych utworzonych przez pracowników ofert o dzierżawę nieruchomości i kupno majątku.

 

do  31 maja 2001 r. 

WZiPS UM

Zarząd Miasta

5

Rozpatrzenie ofert podmiotów prywatnych dot. pkt.4

 do 30 czerwca 2001 r. 

WZiPS UM

Zespół Monitorujący

Zarząd Miasta

6

Przygotowanie projektów uchwał Rady Miasta Torunia w sprawie likwidacji ZZL-i:

 

  

do 30 kwietnia 2001 r.

 

WZiPS UM

1

2

3

4

5

 

 

7

Przekazanie projektu uchwały  Rady Miasta w sprawie likwidacji ZZL-i celem uzyskania opinii:

>Rad Społecznych,

>Wojewody,

>sejmiku województwa 

 

 

 

do 15 maja 2001 r.

WZiPS UM

Zastępca Prezydenta Z. Bociek

 

8

Podjęcie przez Radę Miasta Torunia uchwał o likwidacji ZZL-i nr 1,2,3,4

do  30 czerwca 2001 r.

 

Zarząd Miasta

Rada Miasta

 

9

Podpisanie przez Zarząd Miasta Torunia listów intencyjnych z wybranymi w wyniku przeglądu ofert podmiotami prywatnymi w celu umożliwienia im rozpoczęcia procedury rejestracji niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej.

 

 

do 15 lipca 2001 r.

WZiPS UM

Zarząd Miasta

 

10

Powołanie likwidatorów  sp. zoz.

 do  31 sierpnia 2001 r. 

WZiPS UM

Zarząd Miasta

 

 

11

Podpisanie przez Zarząd Miasta umów dzierżawy i sprzedaż majątku  z podmiotami  prywatnymi wybranymi w drodze przeglądu ofert- po rejestracji nzoz. 

 

 

do 15 listopada 2001 r.

WZiPS UM

Zarząd Miasta

 

12

Zakończenie likwidacji sp. zoz.

   31 grudnia 2001 r.

 WZiPS UM