Jednostka prowadząca sprawę:
Wydział Zdrowia i Polityki Społecznej
Referat: Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
Adres: ul. Fałata 39, 87-100 Toruń 
Telefon: 56 611 88 92, fax: 56 611 88 99, e-mail: mzon@um.torun.pl

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (tj. Dz.U. z 2020r., poz. 426 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 lipca 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (tj. Dz.U. z 2018, poz. 2027 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie warunków, sposobu oraz trybu gromadzenia i usuwania danych w ramach Elektronicznego Krajowego Systemu Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności (Dz.U z 2007 Nr 228, poz.1681)

I. Dokumenty od wnioskodawcy
1. wniosek o wydanie legitymacji (według załączonego wzoru),
2. kserokopia ostatniego prawomocnego orzeczenia stanowiącego podstawę do wydania legitymacji lub duplikatu (oryginał do wglądu),

Uwaga! Orzeczenie staje się prawomocne po 14 dniach od otrzymania orzeczenia wydanego przez I instancję lub po 30 dniach od otrzymania orzeczenia wydanego przez II instancję, jeżeli nie złożono od niego odwołania. 
Orzeczenie staje się prawomocne także jeżeli w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania wnioskodawca złoży zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania, orzeczenie staje się ostateczne i prawomocne.

3. aktualne zdjęcie o wymiarach 35 mm x 45 mm (tło jasne, wyraźne, nie zniszczone);
4. dokument potwierdzający tożsamość (do wglądu),
5. dowód uiszczenia opłaty 15 zł – tylko za wydanie duplikatu legitymacji osoby niepełnosprawnej,
6. oświadczenie o miejscu stałego pobytu – w przypadku posiadania dowodu osobistego wydanego po 1 marca 2015 r.,

II. Wymagane opłaty
1. Nie pobiera się opłaty za wystawienie pierwszej legitymacji wydanej wg wzoru obowiązującego po 1 września 2017r. do ostatniego prawomocnego orzeczenia.
2. Opłata za wystawienie duplikatu legitymacji osoby niepełnosprawnej – 15zł

Opłatę należy wpłacić na numer rachunku bankowego Urzędu Miasta Torunia w Banku Millennium o numerze: 63 1160 2202 0000 0001 6368 9401 lub w kasie Urzędu Miasta Torunia, ul. Grudziądzka 126 b 
Z dopiskiem: opłata za duplikat legitymacji (imię i nazwisko osoby składającej wniosek)

III. Termin i tryb realizacji
Legitymacje osoby niepełnosprawnej wystawia się na okres ważności orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności.

Okres ważności legitymacji nie może być dłuższy niż:
 - 5 lat – w przypadku legitymacji dokumentujących niepełnosprawność;
 - 10 lat – w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności wystawionych osobom, które nie ukończyły 60 roku życia.

W przypadku gdy osoba niepełnosprawna posiada więcej niż jedno orzeczenie o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień, legitymację dokumentującą niepełnosprawność albo legitymację dokumentującą stopień niepełnosprawności wystawia się na podstawie ostatniego prawomocnego orzeczenia.

Wniosek o wydanie legitymacji składa osoba zainteresowana lub jej opiekun prawny/pełnomocnik/ osoba upoważniona.

Legitymację odbiera się osobiście lub przez osobę upoważnioną. 
Przy odbiorze legitymacje należy posiadać dokument potwierdzający tożsamość.

Od 01.09.2017 r. Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności przyjmuje wniosek o wydanie legitymacji wraz z załącznikami, rozpatruje go oraz przekazuje legitymację wnioskodawcy, natomiast produkcja blankietów oraz ich personalizacja realizowana jest przez podmiot zewnętrzny – Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych w Warszawie.

IV. Jednostka odpowiedzialna
Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności WZiPS
Toruń, ul. Fałata 39, pokój nr 1
tel. 56 611 88 92, fax. 56 6 11 88 99

V. Tryb odwoławczy
Nie dotyczy

VI. Uwagi
Od dnia 1 sierpnia 2017 r. zmianie uległy zasady wydawania legitymacji osób niepełnosprawnych w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (art. 6ca. w/w ustawy).

Natomiast z dniem 1 września 2017 r. weszło w życie zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności na skutek czego zmienił się również wygląd legitymacji i termin realizacji ( § 35 ).

Legitymacje wystawione przed dniem 01 września 2017r. zachowują ważność na czas w nich określony.

W związku z nowym stanem prawnym wszelkich wyjaśnień i szczegółowych informacji udziela Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności.

Druki wniosku do pobrania także w siedzibie Zespołu i Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta Torunia. 



Załączniki:

Wniosek o wydanie legitymacji dokumentującej niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności - pdf
Wniosek o wydanie legitymacji dokumentującej niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności - doc