Jednostka prowadząca sprawę:
Wydział Obsługi Mieszkańców
Adres: ul. Wały gen. Sikorskiego 25, 87-100 Toruń 
Telefon: 56 611 88 50 - sekretariat 

Jednostka odpowiedzialna:
Wydział Obsługi Mieszkańców - Referat Działalności Gospodarczej
Toruń, ul. Szosa Chełmińska 27,
telefon osób prowadzących sprawę - 56 611 88 29

56 611 87 00 - umówienie terminu wizyty w Referacie Działalności Gospodarczej.

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2018 r. poz. 1137 z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r. poz. 763);
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r. poz. 248);
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r. poz. 157);
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim (Dz. U. z 2019 r. poz. 1908).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735.);
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1000  z późn. zm.).

I Obowiązkowi rejestracji podlega:
1. jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
2. jednostka pływająca używana do połowów rybackich;
3. jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – o ile nie posiada innej niż polska przynależności.

II Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
1. jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
2. jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
3. Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.

III Wymagane dokumenty:
- Wniosek właściciela o rejestrację jednostki pływającej i wydanie dokumentu rejestracyjnego;
- Dowód własności jednostki pływającej (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego);
- Załączniki poświadczające następujące informacje: 
Dane i adres właściciela/współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej;
- Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana;
- Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI) jeżeli został nadany;
- Rodzaj napędu jednostki pływającej, a  w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy;
- Model i marka jednostki pływającej;
- Wymiary i parametry jednostki pływającej; 
- Materiał główny kadłuba jednostki pływającej; 
- Rok budowy i producent jednostki pływającej; 
- Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane; 
- Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot; 
- Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot. 
- Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego. 
- Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora. 
- Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane. 
- Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania  tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną). 
- Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. - - ----- Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu. 
- W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
- W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu).

IV Wymagane opłaty:
1. rejestracja lub zmiana danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego – pobierana jest opłata w wysokości 80 zł;
2. wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego - pobierana jest opłata w wysokości 80 zł;
3. wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - pobierana jest opłata w wysokości 15 zł;
4. rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego w przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m tj. przerejestrowanie jednostki pływającej zgodnie z przepisami ww. ustawy – pobierana jest opłata w wysokości 60 zł.
 
  Wpłatę dokonuje się na konto Urzędu Miasta Torunia:
Bank Millennium S.A. Toruń,
nr rachunku 30 1160 2202 0000 0004 6478 7210.

 Ponadto
17 zł - za złożenie pełnomocnictwa (upoważnienia).
 Opłatę skarbową uiszcza się na konto Urzędu Miasta Torunia:
Bank Millennium S.A. Toruń,
nr rachunku 37 1160 2202 0000 0000 8344 0799.

V Termin i tryb realizacji odpowiedzi:
 Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m: Organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru lub wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru w terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację.

Po zweryfikowaniu kompletności wniosku o rejestrację organ rejestrujący wydaje zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, którym właściciel jednostki pływającej może się posługiwać do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego albo doręczenia decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.

VI Tryb odwoławczy:
Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
2) ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.

VII Miejsce złożenia dokumentów:
Wniosek o rejestrację jednostki pływającej w wersji papierowej należy złożyć w Wydziale Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Torunia, Referat Działalności Gospodarczej.

Natomiast wniosek o rejestrację jednostki pływającej w wersji elektronicznej należy wprowadzić do systemu za pomocą dedykowanej Elektronicznej Skrzynki Podawczej, dostępnej pod adresem https://interesant.reja24.gov.pl 



Załączniki:

Zawiadomienie o zbyciu jednostki
Zawiadomienie o nabyciu jednostki
Wniosek o wydanie wyciągu - odpisu z rejestru
Wniosek o wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego
Wniosek o wykreślenie z rejestru
Wniosek o rezerwację numeru
Wniosek o rejestrację jednostki
Wniosek o zmianę danych jednostki