Jednostka prowadząca sprawę:

Wydział Spraw Administracyjnych
Adres: ul. Batorego 38/40, 87-100 Toruń
Telefon: 56 611 83 50   e-mail: wsa@um.torun.pl

oraz punkty w: CH Plaza (poniedziałek – piątek: 9.00-17.00) – tylko złożenie wniosku o dowód osobisty.

 
Podstawa prawna
-  art. 25 i art. 29 ust. 2-4 ustawy z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U.  z  2021 r., poz. 816),
-  rozporządzenie  Ministra Spraw Wewnętrznych Administracji  z 7 stycznia 2020 r. w  sprawie  wzoru dowodu   osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2020 r., poz. 31).)
-   ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2020 poz.344).
 
I. Dokumenty od wnioskodawcy
    1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego  składa się osobiście lub elektronicznie, a w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych - opiekun prawny lub kurator.*
    2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć w siedzibie dowolnej gminy:
2a  Na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, z opatrzonym własnoręcznym podpisem;
2b Na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym lub podpisem osobistym;
W celu złożenia wniosku lub pisma do urzędu w postaci elektronicznej należy skorzystać z platformy www.epuap.gov.pl  i postępować zgodnie z procedurą. Wniosek o dowód osobisty wraz z fotografią należy przesłać na adres: Urząd Miasta Toruń: /UMTorun/skrytkaESP
2c Przy składaniu wniosku osobiście o dowód osobisty wymagana jest obecność osoby małoletniej, jeżeli ukończyła  5 rok życia.  
2d Dowód osobisty odbiera wnioskodawca lub osoba małoletnia, jeżeli ukończyła 13 rok życia. Dowód osobisty dla osoby małoletniej może odebrać również rodzic niebędący wnioskodawcą.
2e W przypadku wniosku o dowód osobisty złożonego elektronicznie, dla  dziecka powyżej 5. roku życia obecność dziecka jest obowiązkowa przy odbiorze dowodu osobistego.

    3. Do wniosku załącza się:

3a  kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, o wymiarach 35x 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, oraz obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami - o ile nie występują przesłanki, o których mowa w art. 29 ust. 2-4 ustawy.**
3b w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492 x 633 piksele i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 x 45 mm, spełniającą wymogi, o których mowa w ust. 1 i 2.
3c Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
3d Fotografia osoby ubiegającej się o wydania dowodu osobistego, której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie ww. wymogów w zakresie wizerunku, a także fotografia dziecka do 5. roku życia, może przedstawiać osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.
4 Organ gminy przyjmuje wniosek i sprawdza zgodność danych zawartych we wniosku z danymi w Rejestrze Dowodów Osobistych i rejestrze PESEL.
4a Organ gminy może żądać: skróconego odpisu polskiego aktu urodzenia, skróconego odpisu polskiego aktu małżeństwa, decyzji w sprawie potwierdzenia posiadania polskiego obywatelstwa,

II. Wymagane opłaty

Brak
 
III. Termin i tryb realizacji
Do 30 dni od dnia złożenia wniosku. Odbiór dowodu osobistego wyłącznie w siedzibie Wydziału Spraw Administracyjnych przy ul. Stefana Batorego 38/40
 
IV. Jednostka odpowiedzialna
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych
Pokój nr 29 II piętro
Telefony: 56/611 83 11, -12, -17, -18, - 47, -52, -53, - 55 -58, -57, - 59, -
V. Tryb odwoławczy
Od decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Kujawsko- Pomorskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Torunia w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
VI. Uwagi
* W przypadku niemożności złożenia wniosku z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej nie dającej się pokonać przeszkody, osoba zawiadamia o tym organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich się znajduje.
** Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – fotografię przedstawiającą osobę z nakryciem głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączenia fotografii przedstawiającej osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączenia fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej. Do wniosku składanego w formie dokumentu elektronicznego załącza się odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Informacje dotyczące odbioru dowodów osobistych:
- na stronie: www.obywatel. gov.pl  po wpisaniu numeru wniosku o dowód osobisty (numer znajdziesz na potwierdzeniu złożenia wniosku);
- po otrzymaniu wiadomości SMS o gotowości do odbioru dowodu osobistego wysyłanej jest przez Ministra Cyfryzacji;
- pod nr tel. 56/611 83 59.
     

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych
na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych)

TOŻSAMOŚÆ ADMINISTRATORA

Administratorami są:

1.  Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 – odpowiada za techniczne administrowanie RDO, jego transparentność oraz obowiązek informacyjny wynikający z art. 15 RODO,

2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul Stefana Batorego 5 – odpowiada za zapewnienie udziału w pracach nad rozwojem RDO, poprawnością danych w RDO, określeniem odpowiedzialności za funkcjonowanie wydzielonej sieci umożliwiającej dostęp do rejestru.

3. Minister Spraw Zagranicznych z siedzibą w Warszawie (00-580), al. J.Ch.Szucha 23 odpowiada za zapewnienie sieci umożliwiającej realizację zadań przez konsulów.

3. W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych przez organ wydający dowód osobisty jest Prezydent Miasta Torunia.

DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA

Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres e-mail iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora.

Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.

 Z administratorem - Ministrem Spraw Zagranicznych można się skontaktować pisemnie, telefonicznie bądź zgłosić się osobiście.

Z administratorem – Prezydentem Miasta Torunia, można się skontaktować za pośrednictwem inspektora ochrony danych.

DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH

Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować poprzez e-mail: iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.

 Administrator – Minister Spraw Zagranicznych wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować poprzez email iod@msz.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.

Administrator – Prezydent Miasta Torunia wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować mailowo: iod@um.torun.pl lub pisemnie  na adres: Inspektor Danych Osobowych, ul. Wały gen. Sikorskiego 8

Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA

Pana/i dane będą przetwarzane w celu: Wydania dowodu osobistego.

Pana/i dane będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy o dowodach osobistych.

ODBIORCY DANYCH

 

Pana/i dane osobowe dane mogą być udostępniane zgodnie z przepisami ustawy o dowodach osobistych podmiotom (w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w ustawach szczególnych), tj: organy prokuratury, organy Policji, Komendant Główny Straży Granicznej, Komendant Straży Marszałkowskiej, Szef Służby Wywiadu Wojskowego, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego, organy Krajowej Administracji Skarbowej, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej, Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szef Agencji Wywiadu, Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, sądy.

oraz innym podmiotom – jeżeli wykażą w tym interes prawny.

PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ

Pana/i dane dotyczące utraconego dowodu osobistego (skradzionego lub zagubionego) będą przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen II na podstawie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym. Dane będą przekazywane za pośrednictwem Krajowego Systemu Informatycznego prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji.

OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH

Dane w Rejestrze Dowodów Osobistych będą przetwarzane bezterminowo.

PRAWA PODMIOTÓW DANYCH

Przysługuje Panu/i prawo dostępu do Pana/i/ danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka.

PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO

Przysługuje Panu/i również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pana/i zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.

RÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH

Pana/i dane do Rejestru Dowodów Osobistych wprowadzane są przez następujące organy:

-         organ gminy, który wydaje lub unieważnia dowód osobisty,

-         ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który personalizuje dowód osobisty

INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH

Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy o dowodach osobistych.

 

 



Załączniki:

Wniosek