Urząd Miasta Torunia – informacja o działalności
Czym jest Urząd Miasta Torunia i na podstawie jakich przepisów działa?
Urząd Miasta Torunia jest strukturą organizacyjną, przy pomocy której Prezydenta Miasta Torunia realizuje przypisane mu prawem zadania:
- gminne i powiatowe zadania publiczne;
- zadania publiczne z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw oraz porozumień zawartych z jednostkami administracji publicznej;
- zadania publiczne wynikające z umów zawartych z innymi podmiotami na podstawie obowiązującego prawa.
Siedziba urzędu
Siedzibą Urzędu jest Miasto Toruń, które jest miastem na prawach powiatu.
Urząd działa na podstawie przepisów:
- prawa powszechnie obowiązującego;
- Statutu Miasta Torunia i innych aktów prawnych wydawanych przez Radę Miasta oraz Prezydenta;
- Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Torunia;
Adres głównej siedziby Urzędu Miasta Torunia
Ul. Wały generała Sikorskiego 8, 87-100 Toruń.
Działają także cztery Punkty Informacyjne Urzędu Miasta Torunia. Wykaz wszystkich działów urzędu, wraz z ich lokalizacją, godzinami pracy i numerami telefonów, a także wykaz Punktów Informacyjnych wraz z zakresem ich działania – jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej pod adresem: https://bip.torun.pl/struktura-organizacyjna/30.
Godziny pracy urzędu
Urząd czynny jest od poniedziałku do piątku, zasadniczo w godzinach 7:30-15:30, a w Punktach Obsługi Mieszkańców w godzinach 9:00-17:00. Znaczna część działów, ze względu na swoją specyfikę, pracuje wg systemu ruchomego, rozpoczynając pracę o godzinie 7:00 i kończąc pracę o godzinie 16:30.
Informacja na temat godzin funkcjonowania poszczególnych działów jest dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Torunia, pod adresem: https://bip.torun.pl/artykul/9/50425/adres-i-godziny-urzedowania, a także na tablicach informacyjnych umieszczonych w poszczególnych budynkach urzędu.
Sprawy, które można załatwić w Urzędzie Miasta Torunia
W Urzędzie Miasta Torunia możesz załatwić między innymi sprawy związane z:
- zameldowaniem i wymeldowaniem;
- wyrobieniem lub wymianą dowodu osobistego;
- rejestracją pojazdów;
- wyrobieniem lub wymiana prawa jazdy;
- budownictwem i architekturą, w tym uzyskaniem pozwolenia na budowę, zgłoszeniami budowlanymi, pozwoleniami na rozbiórkę;
- rejestracją działalności gospodarczej;
- podatkami i opłatami lokalnymi, w tym wpłatami z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych i prawnych, podatku rolnego i leśnego, opłatami za użytkowanie wieczyste gruntów, itp.;
- gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym ustalaniem wysokości tej opłaty;
- edukacją dzieci i młodzieży, zapisaniem dziecka do żłobka i przedszkola;
- zgłaszaniem narodzin dziecka, zawieraniem małżeństw, rejestracją zgonów;
- uzyskiwaniem wypisów i wyrysów z mapy numerycznej miasta;
- zgłaszaniem potrzeb w zakresie miejskiego transportu publicznego oraz innych potrzeb rozwojowych miasta;
- zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych;
- utrzymywaniem miejskich terenów zieleni, obiektów sportowych, placów zabaw.
Kontakt z urzędem
Jeżeli chcesz załatwić sprawę w Urzędzie Miasta Torunia możesz:
- napisać pismo i wysłać je na adres: Urząd Miasta Torunia, ul. Wały gen. Sikorskiego 8, 87-100 Toruń
- skorzystać ze skrytki Urzędu Miasta Torunia na ePUAP: /UMTorun/skrytkaESP
- skorzystać z adresu Urzędu Miasta Torunia do e-Doręczeń: AE:PL-39621-82594-BGDWJ-25
- zadzwonić pod numer Centrum Kontaktu z Mieszkańcami: 56 611 89 99
- zadzwonić pod numer informacyjny: 56 611 87 77
- udać się do Urzędu Miasta Torunia osobiście
Informacja o dostępności tłumacza języka migowego
Osoby niesłyszące – przy załatwianiu spraw w urzędzie Miasta Torunia mogą skorzystać z pomocy tłumacza Polskiego Języka Migowego. Możliwe jest zarówno umówienie asysty tłumacza PJM podczas wizyty w urzędzie, jak i skorzystanie z pomocy zdalnej – w tym drugim przypadku osoba głucha musi mieć dostęp do Internetu i kamerę w swoim komputerze, telefonie lub innym urządzeniu.
Co zrobić, żeby skorzystać z pomocy tłumacza języka migowego?
- wystarczy zgłosić wcześniej zamiar skorzystania z tłumacza,
- zgłoszenia należy dokonać co najmniej 3 dni robocze przed planowaną wizytą w urzędzie,
- należy wskazać oczekiwany sposób załatwienia sprawy, jej tematykę, preferowany termin, swoje dane kontaktowe, itp.
Jak dokonać zgłoszenia?
- wyślij email ze zgłoszeniem potrzeby wsparcia tłumacza PJM na adres: dostepnosc@um.torun.pl
- skontaktuj się za pośrednictwem osoby trzeciej - telefonicznie, na numer: 56 611 86 06.